2020-06-14

z2036 Global Liberty (finally?)

Vad är nu detta, ännu en portfölj!?

Nja, det är mitt fria sparande som tills nyligen gick under namnet Global DEBE 1.2xL som genomgått stålbad såväl som löpande omallokeringar under våren som nu får det nya mer passande namnet:



Som liberalt sinnad person så gillar jag förstås etiketten Liberty och i sammanhanget aktiestrategier så handlar det om ett någorlunda fritt placeringsmandat. Portföljen huserar rent fysiskt hos Avanza, Nordnet, Degiro och Nordea. I och med detta så jag kan välja ganska fritt bland ett stort utbud av börser och handla till rimligt pris. I praktiken så investerar jag i små såväl som stora bolag, tillväxt och värde och på mer eller mindre exotiska börser.

Hisspitchen får bli "en global tillväxtportfölj med exotiska inslag" 


I huvudsak så är även denna portfölj inriktad mot tillväxt och aggregerad topline förväntas växa nästan 20 % kommande 12 månader vilket är mer offensivt jämfört med motsvarande 12 % för Global Quality men mer sansat jämfört med Global Future som ligger på runt 36 %.


Portföljen är precis nyligen fullinvesterad igen och består av 26 stycken innehav. Nästan hälften av portföljen utgörs av 5 kärninnehav i form av Tencent (via Prosus), Roche, Adyen, a2 Milk samt Microsoft. Denna typ av allokering är lite ovan för mig då jag normalt sett har mindre andelar i ett enskilt bolag men jag tror mycket på dessa 5 och hoppas de kan bidra till både fin värdeutveckling såväl som stabilitet i någon mening.

Sedan har vi resten av innehaven där vikten varierar mellan 1 till 4 % av portföljen. Jag lär återkomma med separata inlägg kring en del innehav som är relativt nya längre fram.


Mitt "värderingsdiagram" ger en blandad kompott "bollar" men frånsett kinesiska Hollysys (EV/EBITDA 2,6!) så kan man nog inte prata om fyndvärderingar från en värdeinvesterares perspektiv. Men samtidigt så tycker jag ändå att värderingarna är rimliga givet att tillväxten framåt infrias någorlunda och att räntan håller sig på mattan framgent.

Portföljen har stor övervikt mot Europa och mot mer exotiska regioner som Asien och Oceanien jämfört med globalt index.

 Tittar vi övergripande på sektorfördelningen så är det övervikt teknik och hälsa likt mina andra portföljer. Detta medför risk för "stryk" om värdeaktier skulle mer poppis igen men det får jag ta. Jag tycker det är mest rationellt att satsa på bolag som växer och som i någon mening har framtiden för sig.


Sett till bolagen marknadsvärde är fördelningen 50/50 sett till stora bolag mot mindre så denna portfölj har det största inslaget av småbolag bland mina portföljer.

Summering

En del av innehaven som har lägre vikt i portföljen är under utvärdering så det kan hända att jag byter ut några framåt beroende på hur de presterar.

Jag har en tilltagen kreditlina med låg ränta att tillgå både hos Nordnet och Avanza om jag skulle vilja koppla på belåning men i dagsläget kör jag utan hävstång.

Det ska bli spännande att se hur Global Liberty presterar jämfört med de andra portföljerna. Kommer det att löna sig att ha halva portföljen i endast 5 innehav?

Skulle tillväxtinvestering bli impopulär som strategi så kommer detta portfölj såväl som mina andra att ta stryk sett till sina värderingar. Men givet att tillväxten hos bolagen är fortsatt god så finns det värde att hämta i det och över tid så bör kurserna stiga i och med detta. Visar det sig att ett bolag tappar sitt business momentum så kommer jag att sälja av eller minska beroende på om det är tillfälligt eller inte.

Vidare så kommer jag försöka ha större vikt i de innehav som går bäst så i någon mening finns det inslag av momentum i min strategi.

Vad tror du om portföljen och tillväxtinvestering som strategi?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Gillar fokuseringstestet och ska bli spännande att följa. Många fina bolag här och de allra flesta har lönsam tillväxt. Extremvarianten vore att dra ner dem till fem och kalla den big five!

    Fullt rimligt med liberala investeringskriterier med tanke på namnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Big 5 är jag nog inte mogen för än men ska försöka bli bättre att vikta upp vinnare i alla fall.

      Tack för kommentar !

      Radera
  2. Jag tror du har några fina bolag i den samlingen ovan ja. Men jag tycker mig samtidigt se att du lägger allt mindre vikt vid värderingen vid position? Det tror jag kan vara tämligen farligt i en annan marknad än nu.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälften av portföljens innehav har relativt låga värderingar tycker jag och sen har vi ett gäng med "rimliga" värderingar. 5-6 innehav har höga multiplar så det gäller att de växer fint för att det ska hålla i sig.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. En samling intressanta bolag. Jag själv har vare sig tid eller kunskap att analysera dessa i detalj, så hade antagligen köpt en ETF eller fond. Jag gillar din kommentar " så kommer jag att sälja av eller minska beroende på om det är tillfälligt eller inte".

    Hur i hela friden avgör man detta? Jag antar att man blir bättre på detta efter X antal års erfarenhet. Jag brottas själv med nedgången i aktien Ocean Yield, för att hitta vilka faktorer som påverkar den samt att kunna avgöra om nedgången nu är tillfällig eller bestående. Det finns ju ingen formel för detta, utan jag antar att det är en kvalificerad gissning man får ge sig på? Du får hemskt gärna utveckla hur du tänker samt vilka kriterier du sätter upp inför ett sälj, behåll eller minska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inspel!

      Att veta när man ska sälja är inte lätt men för min del handlar det om bolagets försäljning i huvudsak. Är den sidledes eller minskande så får man ställa sig frågan om det beror på tillfälliga orsaker eller inte. Om det handlar om händelser av engångskaraktär (typ corona förhoppningsvis) så behöver man inte sälja nödvändigtvis för sakens skull men det är beroende på värdering och så tänker jag. Är bolaget "dyrt" och samtidigt tappar business momentum så är det inte så svårt att tryck på sälj tycker jag.

      Just Ocean Yield har jag inte koll på längre men som jag minns det var skuldsättningen hög så gissningsvis är det utsikterna för den som spelar störst roll utöver bolagets omsättning.

      Tack för kommentar!

      Radera