2020-06-21

Fomo sapiens?

Enligt uppgift så finns det fortfarande mycket kapital på sidlinjen efter corona-raset i mars. Själv hade jag tills nyligen en kassa och jag måste erkänna att jag kände av slängar av "fomo" (fear of missing out) i takt med att börsen återhämtat sig.

en investerare som legat all-in i aktier sen i mars?

Jag tror att fomo även kan gälla enskilda bolag där man önskat att man var med från nivå när aktien var "billig" eller nåt. Man kan ju i och för sig inte springa på alla bollar (inte ens jag!) men ibland kanske man tittat på ett case som man sedan lägger på bevakningslistan och märker vid senare tillfälle att priset har stuckit iväg. I närtid önskar jag att jag hade en stek i Fastly och Sinch men de tycks springa ifrån hela tiden.

Jag är på gott och ont delvis impulsiv i min aktiehandel, delvis för att jag går mycket på magkänsla och delvis för att mina analyser är relativt grunda och snabba. Fördelen med detta är att jag i vissa fall hinner fånga in case innan de har rusat iväg för mycket och nackdelen är att det kan leta sig in sämre case i portföljen och transaktionskostnaderna blir relativt höga.

Generellt sett så vill jag vara fullinvesterad i mina aktieportföljer då jag inte tror mig kunna tajma marknaden eller bolag i någon större utsträckning. Att det blev en kassa efter corona-kraschen beror främst på mitt byte av strategier och att jag hade en stark känsla för att det skulle bli en dubbeldipp. Än så länge har det inte blivit någon dubbeldipp men det kan inte uteslutas att det blir stökigt när Q2:orna kommer in och/eller om det blir en andra virusvåg som leder till ytterligare lock-downs/restriktioner.

Men oavsett känner jag mig nöjd med nuvarande innehav i respektive portfölj även om jag gör små justeringar då och då löpande. Att slippa känna fomo är skönt men o andra sidan kommer det att kännas mindre skönt vid en eventuell ny kraftigare nedgång sannolikt. Skillnaden i mina portföljer nu är dock att bolagens balansräkningar är än bättre än innan på portföljnivå samt stora inslag av mjukvarubolag medför sannolikt något mindre påverkan av corona.

Skulle min syn på makro (låg ränta och inflation) ändras så får jag anledningen att se över mina strategier igen men annars kör jag numera på med global tillväxtinvestering tills vidare.

Känner du fomo?


Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Photo by Artem Beliaikin on Unsplash
 
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

12 kommentarer:

  1. Jag tycker FOMO smyger sig på så gott som varje vecka men jag har tack och lov börjat känna igen känslan och jobbar med att hantera den genom att sätta upp regler som jag håller mig till. I förra dippen var jag nästan paralyserad för det fanns så mycket jag ville köpa samtidigt som jag väntade på ännu lägre priser, blev girig åt andra hållet. Lyckades fånga realty income runt 45 dollar och köpte en stek i General Dynamics på bra nivåer runt 130 samt Investor kring 450 men det var ju långt ifrån att man prickade bottnar och jag missade många bolag innan de gick upp för mycket.

    Nästa dipp, om/när den kommer har jag en lista med fonder/index jag tror på så köper jag in mig på bredden istället vartefter det faller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Disciplin och regler underlättar helt klart, så för oss som saknar detta kanske fullinvesterad är mest rationellt? :-)

      Tack för kommentar och för att du delar med dig!

      Radera
  2. Själv känner jag ingen FOMO då jag allokerar kapital. Det trista med denna magkänsla är att alla andras magar känner samma sak. Jag har inte läst en kommentar om aktiemarknaden där den som skriver inte tror på lägre inflation och låga räntor. Nu pumpas pengar in i systemet vilket mycket väl kan ge högre inflation inte lägre. Varje blogg jag läst meddelar läsaren att skribenten inte tror sig kunna tajma marknaden. Sedan blir det en korrigering och då säljs det i ren panik.

    Jag tror absolut att intresset för mjukvarubolag är stort. Vem skulle vilja studera Exxon eller något flygbolag? Det känns inte bra. Priserna är därefter.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. De mentala aspekterna kring börsen är mer påtagliga än vad jag hade trott. Sälja på botten och köpa på toppen är en klassisk fälla som man vill undvika förstås.

      Inflation och räntor är komplext och det går inte utesluta att dessa kommer tillbaka. Jag tänker att minskad globalisering/fler tullar i kombination helikopterpengar kanske skulle kunna leda till prishöjningar på dagligvaror. Men mitt huvudscenario är "Japan", dvs låg tillväxt i BNP och tendens till deflation vilket bör leda till lågt ränteläge.

      Det är helt klart en crowded trade att leta tillväxt i Saas och liknande affärsmodeller som växer tvåsiffrigt vilket visar sig i multiplarna med all tydlighet. Risk/reward är sannolikt inte optimal.

      En läsare pratade om Barebell-strategi och då är kanske inte Exxon o dyl fel i det benet? Jag var inne en kort stund i Airbus men tyvärr är jag inte tålmodig för värdecase f n.

      Tack för kommentar och input Lars!

      Radera
  3. Jag känner helt klart av FOMO. Frågan är om det är en helt igenom dålig drift att lyda under? Jag menar att det finns flera olika sorters FOMO. Den som jag "lider" av är att jag nästan aldrig kan hålla en kassa, utan fyller på mina innehav så fort det ramlar in några kronor. Sen finns den FOMO som får investerare att hoppa på ett hypat bolag utan att överhuvudtaget göra någon analys själv, den dåliga FOMO enligt mig.

    Jag har aldrig varit någon vidare analytiker och tajming har bara att göra med när mina pengar rullar in i form av lön och utdelningar. Trots detta har jag lyckats väldigt bra i mitt sparande, delvis på grund av FOMO och att jag verkar ha en långsiktighet och tålamod gjort av rostfritt stål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta aspekter helt klart, FOMO på portföljnivå kan vara sunt men på bolagsnivå lite vanskligt. Jag är nära på trycka på köpknappen i Fastly men jag skulle gärna vilja komma in lite billigare...

      Tack för kommentar och dina tankar!

      Radera
  4. Tycker att känslan när det dippar är värre och man inte har någon kassa. En stress uppstår när bolaget man har på bevakning eller vill fylla på i sjunker kvickt men man har ingen möjlighet att investera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett alternativ till kassa är att sälja sitt "svagaste" kort i portföljen om de hittar ett mer intressant case. I mitt fria sparande har jag en kreditlina jag kan nyttja om det skulle uppstå fyndläge - sen krävs det nerver för att agera om alla lampor blinkar rött...

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Fomo? Nja det vet jag inte om jag känner. Faktum är att jag i vissa portföljer inte längre har som mål att maximera avkastningen, utan snarare bevara medlen och då med mer fokus på riskjusterad avkastning. Vilket innebär att jag gärna sitter på kassa emellanåt som en del av strategin.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha absoluta avkastningskrav kan underlätta då du inte behöver känna fomo om index drar iväg.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Skrev ett inlägg om just detta, hur hjärnan spelar en spratt och som eventuellt kan leda till dåliga beslut https://snalgrisen.blogspot.com/.

    Kände främst FOMO i början, då det sjönk ca 10%, då började det köpas av rädsla för att "missa dippen"... jag borde väntat tills -30 eller -40 men då var det helt andra tankar som snurrade i huvudet, som t.ex. "fan, har detta ingen botten". Lyckades sansa mig och göra en del vältajmade köp där i avgrunden, men så här i efterhand kan jag bara konstatera att för mycket kapital brändes för tidigt, och återhämtningen hade antagligen gått ännu snabbare om mer kapital hade förbrukats nån vecka senare. Men på det stora hela har det inte så stor betydelse... det är få förunnat att pricka bottnen med en avsevärd del av sitt kapital.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bottenfiska är inte enkelt helt klart. Jag tänker att om man är framåtblickande och hyfsat långsiktig så kanske det blir lättare att vara fullinvesterad och cool i tuffa tider. Jag insåg när kraschen kom att en hel del bolag jag hade inte var långsiktiga vinnare varav det blev en utförsäljning. Kommer det en dipp till så är jag betydligt mer komfortabel nu och hoppas jag kan ha mer is i magen i så fall.

      Tack för kommentar och länk!

      Radera