2020-06-24

#uppesittarkväll juni 2020

Junilönen är på ingående såväl som stundande semester och det är dags för halvårets sista

#uppesittarkväll


Det är i mitt fria sparande i portföljen Global Liberty som jag sparar undan en slant regelbundet och vad ska man då köpa denna månad?


Det låtar åt att jag fyller på i Embracer som jag tror kan växa fint framåt såväl organiskt som via förvärv.


Min dotter Ebba kommer med små inspel ibland gällande hennes portfölj "Ebbas snöboll" och denna månad funderar vi på en initial post i Zalando som tycks ha fint business momentum för närvarande. Ebbas portfölj är redan kraftigt överviktad mot konsument men pappsen har kompletterat med lite innehav mot teknik och hälsa. Portföljen är upp 3,5 % i år så det blir spännande framåt att följa värdeutvecklingen.

Vad köper du denna månad?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Pixabay, z2036 

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Embracer visar upp Biomutant om någon timme! Även intervju med utvecklarna tillsammans med IGN.com.

    Mycket spännande! Ser otroligt mycket framemot att se hur Saber bidrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter spännande helt klart, vi får se vad det landar!

      Radera
  2. Hej Stefan.
    LF Global indexnära 100%. Automatisk månads köp. Trevlig sommar.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Månadssparande är ett grymt bra koncept!

      Tack för kommentar och ha en fin sommar!

      Radera
  3. Har fyllt på lite Intrum och Akelius D. I övrigt inget speciellt, portföljen har gått på tomgång några veckor rent värdemässigt, och verkar väldigt avvaktande, så jag avvaktar jag också och gör inga större inköp förrän man ser kraftiga rörelser neråt, a.ka. "den andra vågen"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det DA som lockar i dessa case? Intrum tycker jag är svårbedömd då det hänger mycket på kvalitén i låneportföljerna men jag är i och för sig skeptiskt till hela finanssektorn.

      Tack för att du delar med dig!

      Radera
  4. Hej Stefan! Kul att du har fått dottern att bli intresserad av aktier & sparande. Hoppas att jag skall få in sonen på den banan också, han är bara 1,5år än men har redan en portfölj :). För hans del skall det fortsätta köpas Sea Ltd under månaden. Han äger idag SEA, Microsoft samt Facebook. Ska själv ta ett par bevakningsposter i Vroom Inc, samt Redfin som jag tror kan bli två intressanta plays på digitaliseringen utav bilförsäljning samt fastighetsförsäljning.

    Trevlig sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina bolag som kan bli bra för "lillen" på sikt! Vroom och Redfin verkar spännande, ska kika lite mer på dessa vid tillfälle.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Blev det Embracer tillslut? Funderar på att ta en initial post. ��

    SvaraRadera