2024-09-02

Buy And Hold!?

Den senaste veckan så har det varit lite inslag på X och Placera om bolag att äga "för evigt".

För min del så tror jag att "bra" bolag tenderar att förbli bra över tid, givet att det finns en vettig affärsmodell i botten såväl som goda konkurrensfördelar. Sådana bra bolag är sannolikt lönsamt att äga för evigt, dvs 

Buy And Hold!?


Tyvärr är det inte så enkelt i praktiken då även konkurrensfördelar kan försvinna och mycket annat elände kan hända på vägen. Således är det nog klokt att utvärdera sina innehav regelbundet och allokera klokt beroende på vad du vet idag och vad du tror på sikt.

Jag är generellt dålig på "buy and hold" då jag historiskt sett sålt av delar av mina "vinnare" regelbundet. Men jag kan ändå konstatera att jag har en del innehav som jag ägt länge och som utvecklats väl.

Så vilka är då mina "eviga" innehav?

Utav de 38 bolag jag äger i skrivande stund så har jag ägt följande 9 case i minst 5 år:


Kikar vi på bolagens kursutveckling de senaste 10 åren så är det imponerande siffror. MercadoLibre har en CAGR på 34% och MasterCard är lite mer blygsamma på drygt 20%. De andra bolagen ligger mellan dessa goda resultat. Som jämförelse så har den eminenta fonden Länsförsäkringar Global Index en CAGR på 14% för samma period. Värt att notera är att bolagens utdelningar inte är med i siffrorna.


Nu har jag förvisso inte ägt bolagen så länge tyvärr men de får nog anses vara "bra" bolag då som nu. Dock är det förstås inte givet att kommande 10 år blir lika bra då värderingsmultiplarna hos de flesta av bolagen ovan är lite stretchade i dagsläget. Att äga "bra" kvalitetsbolag är populärt för närvarande vilket resulterat i höga multiplar.

Jag hoppas att jag kommer fortsätta äga bolagen tills vidare men jag utvärderar rapporter och nyheter löpande utifall något i respektive case skulle förändras. Värderingen tar jag viss hänsyn till och allokerar därefter.

Vilka är dina äldsta innehav? Finns det något bolag som du tror att du kommer att äga för evigt?

ps. jag kommer att sakna Placera-gänget i nuvarande form och hoppas att de får nya plattformar att verka ifrån och i samma stil som innan.

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza, Dall-E

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

18 kommentarer:

  1. Hej, tack för en bra blogg! Mina äldsta bolag i portföljen är Apple 12år, Coca-Cola 11år, walmart och Johnson & Johnson 9 år, betsson 8 år, Apple har gått 1600% (inkl valutastegring), wmt snart 400%, ko 200%, behåller alla bolag för evigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt fin samling bolag och ett extra grattis till just 12 års ägande av Apple :)

      Tack för feedback och att du delar med dig!

      Radera
  2. Jag har "bara" varit med i drygt 5 år. Men då är det nog Investor med 24% CAGR som var ett bra nybörjarköp. Latour med sina 21% var inte heller dumt. Något år senare kom det till även Microsoft och Abbvie som också ska stanna kvar.
    Men visst gick jag också på minor... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minor hör till, vore intressant att veta om du gått på en mina i ett "bra" bolag?

      Investor och Latour låter som bra kandidater tills vidare oavsett, tack för att du delar med dig!

      Radera
    2. "Bra" bolag, hm. Jag satsade lite på välkända namn inom bygg/fastighet (JM/Peab/Castellum...) som gick bra ett tag och sedan mindre...
      Och jag köpte Swedbank som rasade en månad senare pga penningstvättdiskussionen - blev chockad att jag hade tappat 2000 kr på en dag. ;-)

      Radera
    3. I någon mening är bolagen du nämner "bra" men de verkar i en miljö som är väldigt beroende av räntan. I min definition av "bra" bolag så ingår nog ett mindre beroende av makrofaktorer. Tack för kommentar!

      Radera
    4. Ja, det är något som jag vet nu men inte var lika medveten om som nybörjare ;-)
      Men det är bra att lära sig sånt när förlusterna fortfarande är fyrsiffriga...

      Radera
    5. Helt klart och ofta bäst att lära sig via egna erfarenheter!

      Radera
  3. Tack för intressant inlägg!
    Men en sak fattar jag inte, när jag tittar på Medistim på Avanza så är den helt flat på fem år? Hur kan det bli så högt cagr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mätte på 10 år men det kanske inte var helt tydligt. Senaste 5 åren har Medistim utvecklats trist, likviditeten är dålig och har för mig att en norsk fond ligger och säljer kontinuerligt. Jag tycker att det är ett "bra" bolag oavsett och tror det kan bli bra framåt, annars hade jag sålt.

      Tack för feedback!

      Radera
    2. Ingen orsak, jag hade nog kunnat vara tydligare i inlägget

      Radera
  4. De bolag jag haft längst och som gått bäst är:
    Berkshire Hathaway >10 år 345% upp
    Hexatronic >9 år 847 %
    Indutrade >9 år 742%
    Apple >8 år 908%
    Fortnox >6 år 1183%
    Sen finns det flera bolag jag haft länge där utvecklingen är blygsam men som ändå genererat en hyfsad utdelning.
    Naturligtvis har det blivit ett antal stolpskott under resans gång t.ex. Intrum, Resurs Holding, SBB o.s.v.
    Jag vill passa på att tacka för det eminenta verktyget My Dividens.
    Jag har haft stor glädje och nytta av det i flera år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med ett gäng baggers! Tack för att du delar med dig och kul att du använt verktyget i alla dessa år!

      Radera
  5. Bra inlägg! Har ägt två indonesiska småbolag sedan 2017 (Ekadharma och Ultrajaya). Men ska man äga ”för evigt” är nog extremt hög kvalitet viktigt, skulle nog valt Century Pacific, Sarantis och Argent som främsta kandidaterna i dagsläget ur portföljen.

    En risk med att försöka äga för evigt och köpa kvalitet etc är att ”buy and hold” lätt blir att köpa ”high and bold” och jag är och har blivit ganska noga med värderingsrisker. Även om det i och för sig inte är det viktigaste i ett evighetsperspektiv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även "eviga" innehav bör utvärderas löpande helt klart och i perioder av ansträngd värdering kanske det inte är fel med lite vinsthemtagning. Dock är det svårt att veta när man ska öka igen så jag lutar nog åt att sitta still i båten oavsett.

      Tack för feedback Gustav!

      Radera
  6. Tre äldsta innehaven: TSMC, LVMH och ASML. Samtliga dessa sedan sommaren 2021, då jag är relativt ny på börsen. Samtliga ligger på plus och TSMC närmar sig +100% med utdelning inkluderad. Avser att hålla kvar i dessa lång tid framöver, minst 5-10 år, helst mycket längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt trevlig trio - tack för att du delar med dig! :)

      Radera