2024-06-29

Halvårsrapport H1 2024 - Alla tiders högsta!?

Först halvårets sista börsdag har passerat och det går således att sammanställa en halvårsrapport för Global Multi Strategy. Halvåret slutade på topp och nära ett nytt all time high. Det har varit en snårig klättring från förra toppnoteringen för nästan 3 års sen men portföljernas kvalitetsbolag har utvecklats väl under perioden och kompenserat för de mindre tillväxtbolagens kurslimbo.


Årets vinnare så här långt är Nvidia som jag har ökat i så det nu är mitt största innehav. En större rekyl hänger i luften men jag tror att bolaget/aktien har mer att ge framåt.

Andra case som presterat väl i år är EQL Pharma, CrowdStrike, TSMC och Novo Nordisk. Sänken har varit Paradox, Medistim och NICE.


Global Multi Strategy leder i år över mina "index"-portföljer och landade H1 på +19,1%. Bästa portfölj har varit Global Quality som nästan nådde +24%.

Zoomar vi ut så får jag stryk på 3 års sikt men leder i alla fall sett över 5 år.


Jag tycker mig ha en fin samling spännande case och jag hoppas att de mindre bolagen vaknar till och börjar bidra till totalen. Förväntade tillväxten av det fria kassaflödet ligger på drygt 20% framåt så om det inte blir en större multipelkontraktion så finns det förutsättningar för positiv värdeutveckling framåt hoppas jag. Mot nya höjder?

Hur har ditt halvår varit?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global

Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza, DALL-E

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Inspirerande portföljsammansättning! Jag sålde av mina Nvidia på 12 USD vid husköp för drygt två år sedan, vilket känns lite snopet nu när den står i över 120 USD - ibland missar man vissa tåg. I samband med husköpet gjorde jag en rejäl strategiändring och gick från att äga 37 aktier till en smalare portfölj med 12 aktier och 3 breda indexfonder. Det är svårt att bedöma om det var rätt beslut över så kort jämförelseperiod om 2 år.

    Zoomar jag ut så har jag haft sämre utveckling på 5 års sikt, men sedan strategiförändringen för två år sedan har jag slagit flera globala jämförelseindex med ca 4,5 % årlig högre årlig avkastning och något lägre volatilitet. I år är det Novo Nordisk, Investor, Microsoft och Alphabet som har drivit upp min portfölj, medan LVMH har varit mitt största sänke.

    Det är imponerande att du fortfarande mäktar med att bevaka så många innehav, och hatten av till dig för att du både behållit och ökat i Nvidia. Fortsatt lycka till med dina portföljer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din strategy låter smart, nog inte fel med en fondportfölj som bas och sedan addera enskilda aktier ovan på det.

      Med verktyg som Quartr och Seeking Alpha bl a så tycker jag det funkar bra med bevakning och det är riktigt kul att ha och följa många spännande case.

      Tack för feedback!

      Radera