2015-07-04

Oberoende?

Vi har alla mer eller mindre beroenden/relationer i vår vardag via anställning, leverantörer, kunder med mera.

När jag startade denna blogg så var det med utgångspunkt om att vara så oberoende som möjligt då jag indirekt har relationer i någon form i branschen i allmänhet och vissa bolag i synnerhet vilket innebär en delikat balans.

Jag har valt att blogga annonsfritt vilket jag hoppas uppskattas då bruset minskar något och layouten blir lite renare tycker jag.



Min blogg och mina inlägg på Twitter har uppskattas av några av marknadens aktörer vilket är trevligt och inneburit att man fått diverse erbjudanden/möjligheter. Några har känts oskyldiga så som rundabords-samtal vilket resulterat i att man kommit lite närmare några av giganterna i ekonomibloggsfären som exempelvis 4020 och Snåljåpen.

Andra erbjudanden har varit att få vara med och prova nya applikationer/funktionalitetet i ett tidigt stadium (en sorts beta-test).

Då jag till yrket är mjukvarutestare samt verkar i finansbranschen så har jag avböjt att vara med att beta-testa hos några utav aktörerna även om det kliar i tangentbordsfingrarna och kombinationen sparande och testning ligger mig värmt om hjärtat. Däremot har jag inga problem med att ge omdömen om färdiga applikationer och produkter som är helt publika.

Vidare så tycker jag det är trevligt att vara med på diverse träffar och så länge det inte förväntas någon motprestation tycker jag det är ok.

I skrivande stund har jag inget formellt samarbete med någon aktör som kräver motprestation samt har heller inga rabatter eller andra fördelar.

Vad tycker ni? Spelar det någon roll vad man har för samarbeten med olika aktörer?

4 kommentarer:

  1. Personligen gör inte det mig något så länge personerna är ärlig med sina relationer med företag och tydliga i sina omdömen gällande pridukterna.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar,

    Att försöka vara så transparent som möjligt i frågan är nog nyckeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej.
      Att försöka vara så oberoende som möjligt i frågan är nyckeln.
      OM man inte är oberoende, så är det bra att vara transparent.
      Beroende(sponsrad/mutad) och otydlig är sämsta möjliga kombination.

      Radera
    2. Tack för bra kommentar, ska försöka hålla mitt oberoende/transparens så långt som möjligt.

      Radera