2015-07-02

Hög utdelning FTW?

Riksbanken slog till med en sänkning idag, något oväntat kanske men jag hade det på känn. Tror Greklandskrisen var en trigger som gjorde att det blev som det blev.

Detta gynnar sannolikt min strategi om aktier med hög direktavkastning, en liten andel preferensaktier samt amerikanska aktier (dollarn vs. kronan) på kort sikt åtminstone.

Ökade i Castellum idag och Fortum igår vilket gör att jag nu är fullinvesterad. Givetvis finns det risk om fortsatt press i och med fortsatt turbulens kring Grekland, Kina bland annat men tror att hög utdelning kommer att betala sig detta och nästa år åtminstone.

Min YoC ligger på 5,42% med god chans till utdelningshöjningar


Hur ser er strategi ut nu och framöver?

2 kommentarer:

  1. Själv har jag bostadslån i Euro och tillbringar en helt del tid utomlands så jag är väl måttligt road över Ingves räntesänkande.

    Jag brukar ligga fullinvesterad men nu över sommaren så är jag något avvaktande då jag tror att PM Tsipras fortsatt kommer att stöka till det.

    Jag kan dock inte förneka att jag sneglar på Castellum och börjar bli rätt sugen på nuvarande nivåer.

    Trevlig sommar,
    //Cm

    SvaraRadera
  2. Ja, det lär bli fortsatt skakigt framöver...

    Ha en trevlig sommar och tack för kommentar :-)

    SvaraRadera