2015-08-01

Månadsrapport juli 2015

Juli blev en positiv månad för familjens huvudportföljer med uppgångar på upp till 5% ca.

Utvecklingen hittills i år ligger från 9,55% (fruns KF för pension) till 19,55% (dotterns KF) vilket känns godkänt givet tagen risk. För den som undrar vad familjens bästa stockpicker valt så kommer fördelningen av dotterns stamaktier här:


Hennes största innehav Disney har gått som tåget och när nya ATH varje vecka känns det som.

Jag jobbar på att få fram ett bra jämförelseindex baserat på fonder nu när portföljerna blivit mer globala.

Framåt så är planen fortsatt att vara fullt investerad i aktier med hög direktavkastning och frekventa utdelningar. Skulle inte bli förvånad om vi får en rejäl dipp likt den i oktober förra året men det är omöjligt att veta om/när den kommer så vi lär ligga kvar tills vidare.

Man funderar huruvida vi har "rätt" antal innehav, en del tycker nog att vi har för många vilket medför en indexnära förvaltning men jag tycker nog att man kan hålla koll på 20-25 aktier om man är långsiktig och tycker att bolagen känns bra i grunden.

Den aktier som ligger närmast sälj är Kappahl som finns i barnens portföljer men vi ger den lite tid till tror jag.

Nytt bolag i barnens portföljer utöver månadens aktier är ABB som känns intressant på sikt tycker jag. Funderar på att ta in den i min egen portfölj med kommande månad så att man kan markera Schweiz på kartan över sina innehav :-)


6 kommentarer:

  1. Snygg redovisning! Kul att dotterns portfölj går så bra, är hon intresserad av aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Hon är mer och mer intresserad för varje Månadens aktie vi kör men hon är inte så dedikerad...än (jobbar på det) :-)

      Radera
  2. Sälj Kappahl är mitt tips.
    Jag har under lång tid (decennier+) vänner och bekanta som arbetat och arbetar åt företaget och bilden är entydig, dåligt/uselt företag. Vissa uttrycket till och med hat mellan raderna mot företaget.
    Dom kan bara logistik, kanske (tur?) kollektion men bilden är entydig att den för denna typ av företag extra viktiga arbetsledningen och kulturen är helt usel.
    HM är den givna aktien i kategorin.

    En Dividend Aristocrat är Walmart. hur det blir framöver för denna jätte med ofattbara över 2 miljoner anställda har jag svårt att säga men folk behöver väl fortsatt käka och konsumera och det tar nog emot att bryta/lämna Dividend Aristocrat så min bild är ingen kursraket men en stabil kvartalsvis och årsvis sakta ökande relativt säker utdelning är att vänta.
    Har man över 11 tusen butiker så får man se en del folk, volym på, jag bjuder på musik film
    People of Walmart - Music Video https://www.youtube.com/watch?v=YvxNgdFeWqM
    Stoppa undan barnen
    People Of Walmart Bizarre and WTF Collection https://www.youtube.com/watch?v=VHX6YTk-jpQ

    /AS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar o tips!

      Tror nedsidan i Kappahl är begränsad på nuvande nivå men den kan givetvis fortsätta falla och det vore kanske skönt att slippa se den i depån...

      Walmart får jag ha under bevakning, kanske en bra aktie att plocka in vid en generell nedgång.

      Radera
  3. Walmart's kurs har tappat från nära $90 i början av året till ner mot strax över $70 nu enl. avanza. Höjda minilönekrav med mera kanske ligger inbakat nu och därmed är kanske fallrisken nu extra låg men glöm inte att det är dollarn och därmed valutaspel med i aktien.
    /AS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Direktavkastning på 2,7% är lite lågt tycker jag spontant men kommer definitivt ha den under bevakning, tack för all info!

      Radera