2018-02-22

#uppesittarkväll februari 2018

Dags för löning imorgon vilket innebär #uppesittarkväll!

Familjens månadssparande placeras i portföljen Global Dividend 1.2xL så kategorin utdelningsaktier ligger föga förvånande bra till även denna månad.

Då långa räntan stigit på senare tid så har utdelningsstrategier tagit lite stryk vilket inte är så konstigt. Jag är i tron om att räntan inte blir så mycket högre och på sikt vara fortsatt relativt låg. Med utgångspunkt från det så fortsätter jag att investera i utdelningsaktier.


Portföljen har en trevlig utdelningskalender och många fina utdelningsmånader året om.


Jag har tre inköpskandidater denna månad som alla har god direktavkastning och förväntad utdelningstillväxt (se graf ovan):

  • Ett innehav som ligger bra till denna månad är Axfood som jag plockade in nyligen. Ocykliskt, bra belåningsvärde och en fin direktavkastning på 4,6% lockar till ökning.
  • Unilever är ett annat relativt ocykliskt innehav med många fina varumärken som kom in med en hyfsat årsrapport nyligen. Handlas till P/E 18 och med en direktavkastning på ca 3,5 %. Bolaget guidar om tillväxt på 3-5 % för 2018 och balansräkningen tycker jag ser rätt ok ut utöver ett fint kassaflöde.
  • Slutligen så tror jag risk/reward är god i kanadensiska Enbridge Income Fund som handlas till drygt 8 % DA och envisas med att fortsätta guida om god utdelningstillväxt.
Vad köper du denna månad?

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

18 kommentarer:

  1. Lite Northwest och kanadensisk pizza står nog på min meny.
    Kryddar med lite resurs bank och paradox

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som bra val alla fyra!

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  2. Off topic, men ser inte riktigt hur du kategoriserat Ocean Yield (färgmässigt), detta är en fråga som givit mig många sömnlösa nätter. Han du ge lite tankar och rädda min nattsömn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ocean Yield har jag inte i denna portfölj utan jag har endast en liten post i min extrema utdelningsportfölj. Helt ärligt så har jag dålig koll på innehavet tyvärr. Blir till att läsa in mig igen.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Bra notering om Axfood. Har ett ganska högt innehav men fyller nog på imorgon. Ser det som att Axfood är ett utmärkt ankare i portföljen. Skulle det komma sämre tider på längre sikt där utdelningen minskar är det ändå mycket osannolikt att jag inte ska kunna räkna med väl över 3% utdelning på riktigt lång sikt årligen från Axfood. Kopparbergs och Multiconsult har jag tidigare planerat öka i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På de här nivåerna känns Axfood ganska köpvärd tycker jag, vi får se om det blir bra över tiden.

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
    2. Ni som köper Oxford till höga multiplar, tror ni samma sak skulle kunna hända i Sverige som hände i UK med dess prispress från lågkostnadsalternativ?

      Radera
    3. Antar att de menar Axfood? :-)

      Tänker att Lidl inte tycks komma ngn vart trots att de varit här länge nu. Sen har Axfood Willys väl? Tror det är mer ICA i så fall som ligger sämre till kanske?

      Tack för kommentar!

      Radera
    4. haha ja Axfood .... autospell....

      Radera
  4. Fina grafer. Jag antar det är medvetet val att inte ha några värden på x-axeln för hur mycket som delas ut varje månad?

    Har köpt denna månad KNOP (som kom med en fin rapport för någon dag sedan), JNJ och MSFT som dippade en del vid räntestöket samt SBRA som också kom med en fin rapport igår. Försöker köpa både högutdelare och mer stabila bolag (som gärna får vara med i Avanzas superlån, då jag har en hävstång med belåning).

    Gillar Axfood grymt bra. Fin direktavkastning och bra prdukter för det mesta. Dock föredrar jag att handla på ICA, känns som om det är mindre "slödder" där än i den lokala Willysbutiken, allt ser lite nyare och renare ut också medan willys är ganska slitet och skräpigt och ofta med ett tveksamt klientel som får mig att hålla extra hårt i plånboken. På Maxi dock får man se upp så inte vadmuskeln ryker av pensionärernas kundvagnar, de är helt livsfarliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte bekväm med att skylta med summor men borträknat pensionsportföljerna så är jag per definition mer en småsparare än PB.

      Vi handlar också mestadels på ICA och gärna på Maxi.

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  5. Hej Stefan,

    Tack för en bra blogg och en fantastisk sparkalkylator!

    Vilken Unilever köper du, amerikanska NV, PLC eller den holländska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper via USA och då Unilever PLC (ticker: UL) då det inte dras någon källskatt på utdelningarna.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  6. Vill också tacka för din alldeles utmärkta sparkalkylator. Har stor nytta av den!/Anne

    SvaraRadera
  7. Vad är skillnaden på Enbridge Income Fund (ENF) och Enbridge (ENB)? Båda har gått ned en del senaste tiden? Är båda köpvärda tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ENF men vad jag förstår det så är moderbolaget ENB djupt involverad i ENF på olika sätt och jag gissar att det hela bygger på något skatteupplägg så att man kan betala utdelningar mer fördelaktigt. Om man tror på bolagets prognoser så känns den köpvärd men marknaden verkar skeptisk sett till kursutvecklingen. Det kan vara lite räntefrossa som ligger bakom iof.

      Tack för kommentar!

      Radera