2019-08-18

Sol- och vårhandel

Under sommaren/bloggpausen så har jag varit fortsatt relativt aktiv i mina portföljer och omallokerat en hel del. Detta innebär att ett antal nya innehav har ersatt några befintliga och totalt sett har antalet minskat med några. Även innan under våren var jag ganska aktiv så jag tänkte redogöra för min

Sol- och vårhandel


Global Dividend 1.2xL

För att platsa i min belånade utdelningsportfölj så ska bolaget ha en relativt hög direktavkastning (minst 2,5 %) och bra utsikter för bibehållen/höjd utdelning.

Då den globala konjunkturen vacklar lite så har jag avyttrat bolag som i någon mening har cykliska inslag. Förvisso har de ersatts av andra bolag som även de påverkas av konjunktur men kanske har bättre risk/reward generellt sätt åtminstone och/eller andra kvalitéer.

Du kan läsa mer om portföljen i detta inlägg.

Nya bolag

IBM
Den gamla klassiska databolaget har en fin utdelning på 4,8 % med en utdelningsandel på ca 60 %. Förvisso innebär köpet av Red Hat risker/möjligheter men jag gissar på att utdelningen kommer att vara stabil och svagt stigande kommande år. P/E-tal på runt 12 tycker jag känns helt ok i sammanhanget med.

Gazprom
Den ryske giganten inom energisektorn delar ut över 7 % nu i augusti men utdelningsandelen är endast 30 % och det spekuleras att denna ska höjas kommande år till 50 %. Med ett P/E-tal på knappt 4 så tycker jag risk/reward känns god trots de politiska risker som finns. Bolaget har jag handlat som en ADR via tyska Xetra (courtage från 9 kr).

ING Groep
Nederländernas storbank delar ut 6,4 % med en utdelningsandel på runt 55 %. Price to Book på 0,6 tycker jag ger hyfsad risk/reward men med banker vet man aldrig om det döljer sig något fuffens i räkenskaperna. Detta bolag har jag köpt via USA-börsen.

Inditex
Det spanska "HM-spöket" har en utdelning på drygt 3 % och goda utsikter till ökad utdelning framåt. Det förefaller som bolaget har en fin nettokassa till skillnad från sin svenska peer och jag tänker att totalt sett så känns P/E på drygt 20 ändå motiverat om man ser till helheten. Inditex kan man handla via tyska Xetra vilket ger ett rimligt courtage.

Vodafone
Denna brittiska telekomgigant delar ut 5,5 % trots att de sänkte utdelningen nyligen. Sett till kassaflöde så tycker jag att utdelningen borde hålla framöver och ändå räcka till amortering av bolagets stora skuld.

Metsä Board
Detta finska kartongbolag kan inte bokas på positivt momentum då bolaget har lite motvind i år. Utdelningen är på runt 7 % med en utdelningsandel på ca 65 % så jag hoppas nivån kan bibehållas trots vikande vinst och att det blir en turn-around som grädde på moset.

Harvia
Avslutningsvis så har det finska SPA-bolaget fått komma in i portföljen efter att ha utvärderats i småbolagsportföljen en tid. Bolaget delar ut drygt 5 % med en andel på ca 75 %.

Sålda bolag

ABB
Bolaget har jag ägt länge och totalavkastningen har varit måttlig. Då bolaget anses vara sencykliskt så får det stå på sidlinjen tills vidare men jag kan tänka mig att plocka in det igen framöver när alla omstruktureringar är färdiga och man lättare kan skönja vilket typ av bolag det kommer att vara framåt.

HiQ
En riktig trotjänare som hängt med länge i portföljen och levererat finfin totalavkastning. Tycker att tillväxtmöjligheterna framåt känns osäkra och om konjunkturen viker så lär IT-konsulter ta stryk vilket ger tveksam risk/reward på kort till medellång sikt.

BASF
Denna tyska kemigigant tycks ha det tufft för närvarande och jag tackar för den här tiden.

Deutsche Post
Tyska posten har inte levererat positiv avkastning sen jag plockade in bolaget och mitt tålamod/engagemang för bolaget har tagit slut.

G4S
Även detta brittiska säkerhetsbolag tycker jag är lite svajjigt och svårbedömt framåt så jag tar hem vinsten för denna gång.

Zurich och Roche
Motvilliga försäljningar då avtalet mellan EU och Schweiz avseende handel på utländska börser sagts upp.

Nilörn
En riktigt trist rapport gjorde att jag sålde den lilla post jag hade. Kanske något överilat men till och med jag kan inte springa på alla bollar :-)

Global Dividend Growth

Min största portfölj är även den utdelningsorienterad men med fokus på stigande vinster och tillväxt före hög direktavkastning.

Här har jag fokuserat portföljen lite mera på sistone och är nu nere i "bara" 50 innehav. Vidare försöker jag ha "kvalitetsbolag" i första hand och har förhoppnings fått tag på ett gäng sådana. Dock så har den relative värderingen stigit till följd av detta men förhoppningsvis blir det "cry once" oavsett :-)

Portföljen i sin helhet kan du se här.

Nya bolag

Zoetis
Min förkärlek till husdjurssektorn har nog inte gått många förbi och bolaget är en stor spelare inom djurhälsa. Jag har kikat innan på bolaget med tyckte då att P/E > 40 kändes galet. I början av semestern så insjuknade vår hund Freya och fick bland annat äta medicin från bolaget vilket ledde till att jag gick igenom caset en gång till och trots skyhög värdering så har jag nu plockat in en hyfsad post (för att vara mig).

Estée Lauder / L'Oreal
Skönhetsprodukter, kan det vara något? Dessa giganter inom sektorn har fint momentum i sin verksamhet och förhoppningsvis kan de stå emot en sämre konjunktur relativ väl. Tyvärr P/E-tal på runt 35 men håller tillväxtprognoserna så ser det bättre ut framöver i det avseendet.

MasterCard
Bolaget har jag tagit in som komplement till Visa och bägge jättarna går som tåget och jag gissar att branschen har många år av strukturell tillväxt framför sig. Skyhög multipel på > 40 i P/E.

GN Store Nord
Detta danska kvalitetsbolag inom hörselapparater och ljudprodukter förefaller vara en vettig spelare inom segmentet tror jag. Ingen högutdelare men hyfsat med återköp istället och hyfsad tillväxt framåt. Handlas kring P/E 30.

Enghouse Systems
För att vara ett "SaaS"-bolag som kan P/E 30 förefalla vara "billigt" i sammanhanget. Fick upp ögonen för bolaget efter detta intressanta inlägg från bloggaren Långsiktig Investering.

Medistim
Efter att ha prövats i småbolagsportföljen ett tag så tog jag nyligen in bolaget även i denna portfölj. Då jag sålt av en del läkemedelsjättar så täcker jag upp sektorn delvis med förhoppningsvis kvalitativa medicinteknikbolag varav detta bolag från Norge känns spännande. P/E 40+ men förhoppningsvis finfin tillväxt framåt.

Vitrolife
Ett "kvalitetsbolag" som jag förstått det men alltid dyrt (P/E 58 i skrivande stund). Hoppas deras "business momentum" håller i sig.

Sålda bolag

ABB, Roche och Deutsche Post
Se ovan

Guangshen Railway/Yum China
Minskar exponeringen mot Kina.

Novo Nordisk/GlaxoSmithKline
Ovissa tillväxtmöjligheter för dessa läkemedelsjättar?

Nestlé
Stabil och ocykliskt men kanske ingen raket heller?

Munich Re / Canadian Imperial Bank
Stabila inom sektorn men kanske inte tillräckligt offensivt på lång sikt? Satsar på Visa/MasterCard istället inom finanssektorn.

Firefly / Beijer Ref
Fina bolag men kanske halvdålig risk/reward på några års sikt framåt?

Global x Nasdaq Covered Call ETF
Tvekade länge inför denna försäljning då denna amerikanska ETF inte går att köpa längre. Ser innehavet som ett utdelningscase i första hand och i just denna portfölj har jag inget behov av stora utdelningar utan fokus är på totalavkastning.

Global Future

Min globala framtidsportfölj är i huvudsak inriktad mot hög tillväxt och jag har skruvat upp både tillväxten och värderingen men ett knippe omallokeringar. Portföljen kan inte bokas som "billig" då den relativa värderingen är hög men givet att tillväxten håller i sig så finns det tro/hopp om fin avkastning tycker jag.

Om du är nyfiken på hur Global Future ser ut nu så kan du se den här.

Nya bolag

Adobe
Finfint "business momentum" till ett P/E på 50+! Håller tillväxten i sig så kan det bli riktigt bra tror jag.

Veeva Systems
Hörde jag hög multipel? Nästan 90 i P/E är galet men tillväxt, återkommande intäkter och en sannolikt stark moat i och med hälsoinriktningen gör att jag måste ha en liten post i portföljen i alla fall.

Enghouse Systems / GN Store Nord
Se ovan

Sålda bolag

ABB / Firefly
Se ovan

3M
Urtrist rapport bedömde jag som "gamechanger" för bolagets fina historik med premievärdering vilket fick mig att trycka på säljknappen. Bevakar bolaget från sidlinjen tills vidare.

Disney
Våndades länge innan jag sålde men tycker att tillväxtutsikterna är svåra att bedöma med satsningen på streaming och allt.

Boule
Bolaget har negativt "business momentum" tycker jag och efter trist kursutveckling så stoppade jag ut mig till slut.

Nordic Small Cap

Min lilla farmarportfölj har minskat i antal innehav och är nu nere i nio stycken. Höga värderingar även här och kanske lite inslag av förhoppning.

Nya bolag

Medistim
Se ovan.

RaySearch
Under utvärdering / bevakning.

Sålda bolag

Boule / Beijer Ref
Se ovan.

UTG
Ursvag rapportering ledde till att bolaget fick lämna helt.

Mycronic
Har aldrig fattat tycke för bolaget och ett innehav mindre att bevaka helt enkelt.

Slutligen
När jag sammanställt detta inlägg så blir jag fundersam kring hur mycket transaktioner det blivit och vilka kostnader det medför. Utöver det som är omnämnt ovan så har jag även skalat upp- respektive ner bland befintliga innehav. Det ser ut som den årliga avgiften kommer att bli hög i år totalt sett men förhoppningsvis även avkastningen.

Trots transaktionsavgifterna så ligger min globala multi-strategi på fina +22 % i år, vilket är 3 procentenheter före mitt globala jämförelseindex som ligger på +19 %.

Den relativa värderingen har ökat totalt sett men förhoppningsvis även den potentiella avkastningen då tillväxtutsikterna skruvats upp. Om nu räntan håller sig låg kommande åren så är jag inte orolig för relativt höga multiplar.

Att satsa på kvalitetsbolag som växer och har fina balansräkningar (78 av mina 113 bolag har nettokassa eller en låg skuldsättning på < 1 x EBITDA) tror jag kan vara en klok strategi och förhoppningsvis löna sig över tiden. På kort sikt så kan det bli svettigt om värderingen är hög och man bör vara på tårna och regelbundet bevaka respektive bolags "business momentum".

Hur har du hanterat portföljen under våren/sommaren?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.
Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036,
BIld av Okan Caliskan från Pixabay 
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Se upp för ING - de gör tyvärr skäl för inläggets rubrik. ING har ett notoriskt dåligt rykte motsvarande att vara vanlig bankkund hos Nordea i Sverige (googla ING reviews...), folk är kunder i banken för att de av något skäl måste, inte för att de vill. Banken är så effektiviserad att det är direkt jobbigt att vara kund. Samtidigt har den kassapersonal som finns ofta en dålig attityd. Därför kan det gå snabbt utför om de utsätts för en seriös konkurrent och börjar tappa omsättning. Du får Handelsbanken/SEB för bättre värdering och vill du gambla får du dubbla direktavkastningen hos Nordea/Swedbank. Visst att ING är en global aktör i 40 länder men min och mina bekantas erfarenheter av banken är att den inte är värd besväret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske delvis förklarar deras låga P/B på endast 0,6 (SEB har 1,2)?

      Svenska storbanker går bort för mig då jag jobbar med att jämföra deras pensionsprodukter bland annat (självvald regel). Europeiska storbanker kanske inte är några tillväxtraketer men just fallet ING så ser det ut som att finns ok marginal i utdelningsandel bl a vilket jag gillar.

      Stort tack för din input!

      Radera
  2. Hej Stefan
    22% i år. Underhållsfritt portfölj 100% Avanza Global. Lycka till.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikar jag i appen står det 21% för Avanza Global men oavsett så är det riktigt bra avkastning och ett bekvämt alternativ!

      Tack för kommentar!

      Radera