2019-08-11

Global Dividend firar 4 år!

Den 7:e augusti 2015 så startade jag en ny Kapitalförsäkring hos Nordnet. Syftet var att bygga upp en global utdelningsportfölj som nu hade möjliggjorts tack vara rejäla sänkningar av minicourtaget för handel med utländska aktier under sommaren 2015.

Nu har 4 år passerats sen starten och en reflektion över detta är på sin plats tycker jag.

Jag har en känsla av att augusti ofta är en stökig börsmånad och 2015 var inget undantag då börserna världen över utvecklades negativt. Detta skulle visa sig vara ett ganska bra köptillfälle och gynnsam startpunkt för en portfölj.

Jag började mina köp den 10:e augusti och de första innehaven blev Ratos, NCC, ABB, Tele2 och Atlas Copco. Till dessa adderades Nordea, Clas Ohlson, MQ, SEB och Castellum. Intressant reflektion nu 4 år senare att jag sålt alla dessa utom Castellum (GAV 107!). Hade jag behållit alla så tror jag värdeutvecklingen inte hade varit speciellt god. Även om jag som regel köper ett innehav för att äga "tills vidare" så utvärderar jag alla bolag löpande och drar mig inte för att sälja om utsikterna försämras och/eller det finns bättre case.

De första utländska köpen genomfördes några veckor efter starten och bestod av Northwest Healthcare, Boston Pizza, Pfizer, Verizon, Omega Healthcare och General Electric. Dollarn stod i ca 8,5 SEK och CAD var ca 6,5 SEK. Av dessa är trotjänarna Northwest, Pfizer och Boston Pizza kvar i portföljen och har utöver kursutveckling bidragit med fina utdelningar under dessa 4 år.

När jag kikar på transaktionslistan så hittar jag även preffar som SAS, ALM Equity och Tobin vilka inte finns kvar idag. Även enfastighetsbolag som Saltängen och Delarka ägde jag länge innan dessa byttes ut mot annat.


Portföljen blev "färdig" i mitten av september 2015 och ni kan se de dåvarande 32 innehaven ovan. Merparten av innehaven har sedan bytts ut kan jag konstatera även om vissa som Microsoft och Apple finns kvar i andra portföljer. För mer detaljer kring hur portföljen såg ut inledningsvis så kan du läsa mer om det här: https://z2036.blogspot.com/2015/09/z2036-global-dividend.html

I februari 2016 så kopplade jag på knockoutlånet och började sakta att belåna portföljen. Tanken var då som nu att nyttja den spread mellan inlåning (ca 1 % ränta) och portföljens direktavkastning som som regel ligger på minst 5 %. Då portföljen ger frekventa utdelningar och jag månadssparar regelbundet så är möjligheterna att balansera en måttlig hävstång goda. Portföljen bytte sedan namn till Global Dividend 1.2xL vilket antyder en hävstång på 20 %.

Nuläge

Idag har portföljen ett betydande mer globalt inslag och andelen svenska aktier är nu nere på 14 % jämfört med 33 % när portföljen startade.
Även andelen USA har minskat från 38 % till 30 % och det globala inslaget har blivit mer gällande som sagt. Jämfört med globalt index så är andelen Europa ändå överviktad men detta då jag behöver bolag med bra belåningsgrad och bra direktavkastning.
Den aggregerade direktavkastningen är på hela 5,6 % och lägger vi på hävstången landar vi på 6,7 % på eget kapital (exkl. räntekostnader)! Värderingen mätt i P/E är relativt måttlig men då är den förväntade tillväxten detsamma och jag estimerar en utdelnings-/vinsttillväxt på drygt 4 %.

Portföljen består av 45 bolag och en ETF enligt ovan. Som synes är direktavkastningen på minst 2,5 % och de flesta innehaven har betydlig högre än så. De många antal innehaven minskar den enskilda bolagsrisken och möjliggör veckovis utdelning.
En annan tanke med de frekventa utdelningarna är att portföljen även skulle kunna fungera som en buffertinkomst.

Portföljen har sen start presterat bättre än globalt index vilket är trevligt och den årliga avkastningen (CAGR) uppgår till +11,9 %.


En stor del av värdeutvecklingen är förstås utdelningarna och historik såväl som framåtblickande ser bra ut :-)

Förvaltningskostnaden i form av transaktionsavgifter och räntekostnader uppgick till 0,69 % för 2018 men jag hoppas den ska bli något lägre på sikt med en måttlig omsättning av portföljens innehav framåt.

Framåt hoppas jag att portföljen kan fortsätta ge en god riskjusterad avkastning och min tro/förhoppning är att strategin ska stå emot breda börsfall något bättre än globalt index.

Vill du följa portföljens köp/sälj/innehav som är det bara ansluta till de 2 000 följarna som gör det via Shareville alternativt så går det att se portföljens innehav via bloggen.

Är Global Dividend 1.2xL något för dig?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.
Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor:Shareville, z2036
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Av någon underlig anledning har det blivit så för mig med över tiden, dvs att i utdelningsportföljen återfinns en hel del utländska innehav. Kanske delvis för att jag sedan länge haft en strukturellt grundmurad dyster syn på svenska kronan och fått rätt i det.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kronan är ett kapitel för sig...

      Svenska börsen kanske generellt sett inte har de bästa "utdelningsaktierna" (undantaget fastighetsbolagen) varav utdelningsjägare ofta söker sig till framförallt nordamerika.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Hej! Har du dina utländska innehav i KF eller ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. KF och TJP. Än så länge har jag fått tillbaka all källskatt vilket är bra och smidigt.

      Radera