2022-10-05

El(ände): Analys av timpris vs. rörligt elpris

På förekommen anledning är elenergi ett hett ämne och som relativt nybliven husägare så har jag blivit smått besatt av optimering av elförbrukning såväl som elpriser. Vi har (tyvärr med facit i hand) ett rörligt elpris idag men jag har klurat ett tag på om det är lönt att byta till timpris. I dagarna fick jag tummen ur och har backtestat vår elförbrukning i huset senaste 12 månaderna mot timpriser samt fakturerade rörliga priser och resultatet blev...

...vi tar det steg för steg först

Datainsamling

Datainsamling för timpriser har skett via JSON-api från Vattenfall (länken fick jag via Twitter). JSON-filer är ganska enkla att importera till Excel, så det är i allas vårt favoritverktyg som jag beräknat och analyserat all data.

Vårt hus timförbrukning har jag hämtad via elnätsleverantören (även det Vattenfall) och det gick att spara två månader i taget till Excel.

När väl alla data är på plats i Excel är det enkelt att beräkna summa, medelvärde samt gruppera dessa på olika intressanta sätt.

Resultat

De rörliga elpriserna nedan är från mina fakturor från Vattenfall och är exklusive påslag, skatter och fan och hans moster. Timpriserna är också från Vattenfall (via api enligt ovan som sagt) och torde vara utan påslag de med.



Timpriset ovan är beräknat som oviktat medelvärde, det vill säga varje timme väger lika mycket per dag och månad. Det rörliga priser lär vara viktat enligt någon sorts förbrukningsschablon och det resulterar i att timpris i snitt över hela perioden är ca 6,5% lägre. Så redan här förefaller det som oddsen är ganska goda för lägre pris med timprisavtal.

Beräknar jag sen utifrån husets faktiska förbrukningsdata timme för timme under tolvmånadersperioden så landar timpris 7,3% lägre jämfört med det rörliga, så vårt nuvarande förbrukningsmönster tycks även det tala för timpris.

Nästa steg är att bryta ner timpriset per vecka för att se om det skiljer sig åt och om det skulle löna sig att styra förbrukning till vissa veckodagar


Generellt över hela 12-månadersperioden så tycks timpriserna sjunka mot slutet av veckan. Detta borde innebära fördel med timpris för oss som nyttjar vårt hus i huvudsak under helgerna tänker jag och det kanske delvis förklarar resultatet ovan från vårt förbrukningsdata.

Nästa steg...beräkna pris per timme för att se hur priserna varierar över dagen i genomsnitt



Kanske inte så förvånande resultat men det klart lägre genomsnittspris relativt sett för sena kvällar och nätter.

Hur ser det ut enbart för september 2022? Rykten gör gällande att det har blivit dyrare även nattetid på senare tid.


Som synes har priserna stigit i absoluta tal även nattetid men den relativa fördelningen per timme ser ut att vara ganska likartad som snittpriserna ovan, varav jag drar slutsats om att det är sannolikt lönsamt att flytta förbrukning till sen kväll och natt om möjligt.

Hur ser då vårt förbrukningsmönster ut sett per timme?


Faktiskt inte så dum fördelning då förbrukningen är ganska jämn över dygnet men det innebär kanske tyvärr att optimeringspotentialen inte är så jättestor heller. Återkommer längre ner vad det är bakom förbrukningen ovan och vår förbrukningsstrategi framåt.

Vår elförbrukning i huset


Vår totala årsförbrukning rullande tolv månader är på ca 10 155 kWh. Större delen är av kategori "lyx/okynnes" i form av pool och spabad. Fördelningen per år är ungefär så här:

  • Uppvärmning (luftvärmepump+elradiatorer) ca 3 000 kWh
  • Spabad ca 3 000 kWh (ca 125 kr per person och bad vid frekvent nyttjande samt vid nuvarande priser!)
  • Pool (värme+pump) ca 2 500 kWh
  • Övrigt (VVB+kyl/frys+belysning+avfuktare m.m.) ca 1 655 kWh
Spabadets förbrukning är svår att styra då den är konstruerad för att vara igång året om och cirkulerar regelbundet för att hålla vattnet och rörledningarna fräscha utöver att hålla vattnet vid 35-38 grader.

Poolen är igång maj - september och är uppvärmd juni-augusti beroende på väderutsikter. Pumpen för cirkulation går halva dygnet maj och september för att hålla vattnet fräscht, i övrigt hela dygnet. För poolen så kan jag styra förbrukningen till viss del och att köra pumpen och värmen timmar där priset är lägre känns rationellt, så där skulle vi kunna spara lite till på att gå över till timpris.

Uppvärmningen har vi igång ungefär november - mars beroende på utomhustemperatur och merparten av värmen alstras via luftvärmepumpen (utöver vedeldning i kamin). Värmepumpen kan vi styra både på temperatur och tid så den skulle också kunna schemaläggas att mestadels gå på kvällen och natten de dagar vi inte är i huset. Så även här finns sannolik besparing via timpris.

Övrig förbrukning kan jag inte styra över i någon större utsträckning, möjligen skulle jag kunna schemalägga avfuktaren i vår källare så att den bara kan gå på kvällen och natten men det ger nog inte så stort resultat i sammanhanget då vi har en med relativt låg effekt.

Övervakning av husets klimat

Vid optimering av underhållsvärme så måste man även ta husets bästa i beaktande och ställa mot energibesparingar. För att ha hängslen och livrem i sammanhanget så har jag införskaffat en väderstation Netatmo som möjliggör distansbevakning via webben eller app.


Övervakningen sker med hjälp av husets mobila bredband och det finns möjlighet att ställa in larmnotiser om vissa värden når viss nivå. Jag har mätmoduler för kök/vardagsrum, utomhus samt för källaren. Systemet är lätt att utöka med flera sensorer om behov finns. Jag tycker att systemet bidrar till en klart bättre koll på husets klimat när vi inte är på plats och främsta förtjänsten lär bli under vintersäsongen tänker jag.

Vi har även ett annat system som heter YOYOPower som kan användas för temperaturövervakning och styrning av luftvärmepumpen och en radiator. Dessa styrs rent tekniskt via app/SMS och då vi använder kontantkort i mottagarenheten så kostar varje kommando några tiotals ören.


Det kanske kan tyckas vara onödigt att ha två övervakningssystem men YOYOPower använder vi i huvudsak för att styra värmen helt enkelt. Det är väldigt smidigt att höja temperaturen på distans några timmar innan ankomst så att temperaturen är mer komfortabel när man väl är framme vid huset. 

Summering

Sett till vår relativt låga förbrukning så kan det tyckas vara snudd på överkurs att göra denna räkneövning och se om timpriser är lönsamt eller ej. Men med rådande elpriser så förefaller det som att det finns minst 1-2 tusenlappar att spara per år och eventuellt mer än så framöver beroende på hur elmarknaden utvecklas.

Att gå över till timpriser tycks för vår del löna sig oavsett om vi ändrar beteende och förbrukning. Min gissning är att timpriser kommer att bli standard i framtiden oavsett så kanske är det lika bra att gå över redan nu?

Något man bör observera i sammanhanget är när man väl byter till timpris är det inte säkert att man kan byta tillbaka till rörligt pris. Detta är upp till elnätsbolaget att bestämma förefaller det som.

För hus som nyttjas i huvudsak på helger så lär timpris löna sig för de flesta tror jag utifrån det data jag kikat på ovan. Dock är det som alltid att historiskt prismönster i ingen garanti för att det blir lika i framtiden.

Vad väljer du framåt, rörligt- eller timpris?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring elavtal och förbrukning men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation.

Datakällor: Vattenfall

Elpriser kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte kan byta tillbaka till rörligt pris om du önskar så. Innan du byter elavtal bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

12 kommentarer:

  1. Nu bor jag inte i Sverige utan i ett varmare land i central Europa men min spontana reaktion är att jag kör aldrig poolen så mycket som du, trots varmare klimat vilket torde innebära att jag har större behov än du? Som varmast, då det gärna kan bli 30-35 i luften och 25-28 i vattnet körs pumpen 10h/dygn, sen successivt mindre och just nu innan poolen ska stängas 4-4.5h/dag. Ja, lite alger just nu men ingen badar ändå.

    Jag hade sett över din poolpump om jag varit du.

    Spabadet låter väldigt dyr....

    Mvh emigrantinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att köra pumpen hela dygnet under badsäsongen är nog överkurs egentligen men vattnet är i alla fall kristallklart :)

      Jag kommer att testa att dra ner pumptiden succesivt och se vad "sweet spot" landar i så småningom.

      Spabadet kostar skjortan men är sådan livskvalitet tycker vi - att bada utomhus, exempelvis under vintern med stjärnklar himmel kommer jag nog aldrig att tröttna på.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Mycket intressant analys, tack för detta! Bytte själv från rörligt till spotpris genom Eon den 1:a september. Efterkalkylen nu efter första räkningen visade att vi med vårt förbrukningsmönster sparade 14 procent jämfört med rörligt pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 14% låter bra, fin start! Tack för feedback och din input!

      Radera
  3. Eventuellt kan du styra varmvattnet något även om du har en "ickesmart" varmvattenberedare. Exempelvis så kan det finnas periodiskhöjning, detta är för att värma upp vattnet för att mota legionella. Den kan man ju ställa in så den höjer temperaturen då det brukar vara billig el. Men alla inställningar för schemalagd extra varmvatten går nog att använda. Då lär man ju slippa att varmvattenberedaren ska gå när det är som dyrast.
    Och då blir vatten lite som ett batteri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Vår VVB är ganska liten och används ganska sparsamt (jag kör "Gunde-dusch") så i vårt fall är det nog inte lönt. Om/när vi byter VVB så kommer detta vara ett krav på feature helt klar, tack för inspel!

      Radera
  4. Spabadet verkar dyrt. Jag förstår att du vill cirkulera vatten för att undvika att det växer saker, men kan du göra det med kallare vatten och spara in 90% av pengarna och elen där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spabad är dyrt helt klart, speciellt med rådande elpriser. Vårt är av äldre modell och det är svårt att anpassa driften i någon större utsträckning, speciellt om man som vi nyttjar det minst en gång i veckan året om. Vill man spara på energi så är det avstängning som gäller och det är inte helt enkelt att göra det frostsäkert. Något jag funderar på är att stänga av det under sommaren nästa år då vi då i huvudsak nyttjar poolen då.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Tidigare år har jag låtit poolpumpen gå dygnet runt under sommaren men i år så har jag främst kört den på lågpris, ihop med att värmepumpen bara kör när flödet är igång så får det följden att det bara värms när det är billigt. Vi har aldrig haft så klart vatten som i år och inte heller så varmt som i år :). Ihop med solceller så har den kalkylen varit helt grym. Jag har velat omsätta poolens vatten minst 2ggr per dygn och haft manuell koll på det men satt timer på en Shelly plugg. Funkar kanon och har sparat massa pengar.

    Du skulle nog kunna göra samma med spabadet och se till att det är varmt till helgerna, det skulle spara massor också :)

    SvaraRadera
  6. Tack för info! Skaffa solceller så ska du få se på tjäna pengar på timpris ☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme! Solceller ingår i den långsiktiga planen :)

      Radera