2023-12-21

Årskrönika 2023

2020-talet fortsätter vara omvälvande och 2023 blev inget undantag. Krig, inflation och repression på olika håll får även obotliga optimister att ifrågasätta vart världen är på väg. Men om vi begränsar oss till börs och ekonomi så finns det hopp och således dags för en tionde upplaga av

z2036 Årskrönika 2023


Årets aktie

Vilken av mina 42 aktier i skrivande stund har presterat bäst i år, procentuellt sett? 

Året har varit positivt för min del och merparten av mina bolag ligger på plus. Bästa aktie är återigen Nvidea som ligger på +239% YTD men då den vunnit tidigare år så får den inte vara med i årets tävling.

På tredje plats hittar vi MercadoLibre på +92%. Det sydamerikanska e-handelsbolaget växer på i finfin takt och hur numera bra balansräkning såväl som bra kassaflöde.

Andraplatsen kniper ett litet small cap från Cayman Islands, nämligen Consolidated Water på +134%. Stark fundamenta har resulterat i välförtjänt uppvärdering.

Årets aktie blir Cyber Security-bolaget CrowdStrike som landar på +145% efter ett uselt fjolår. Värderingen är återigen åt det högre hållet men spännande plattform och fin FCF-marginal ger caset hopp över tid tycker jag.

Tidigare års vinnare

2022 Enphase
2021 Nvidia
2020 Sea
2019 Fortnox
2018 Swedencare
2017 Activision Blizzard
2016 Boston Pizza
2015 Fingerprint

Årets Podd

Årets vinnare var nog först, är störst men är inte vackrast :)

Oavsett detta så är det en podd jag aldrig missar ett avsnitt av och sarkasm såväl som humor kombinerat med aktiesnack, är en riktigt bra kombo. Vinnare är: Börspodden !

Tidigare års vinnare

2022 Aktiesnack
2021 FollowTheMoney
2020 Affärsvärlden magasin
2019 Placerapodden
2018 Market Makers
2017 Kvalitetsaktiepodden
2016 Prata Pengar
2015 Kapitalet (hette Fondpodden på den tiden)
2014 Sparpodden

Årets Kommentator

I år har jag bloggat något mer än föregående år och beroende på ämne så har det kommenterats mer eller mindre.

Årets kommentator är en välkänd bloggare såväl som twittrare och som förefaller vara en trogen läsare och ibland lämnar en och annan bra kommentar: AktiePappa !

Tidigare års vinnare

2022 Northernlightsinvestment
2021 Annett S
2020 Daniel Dineff
2019 Jacke77
2018 Utlandsutdelaren
2017 Investera-pengar
2016 Lars

Årets Inspiratör

I år zoomar jag ut från aktieperspektivet och tänker ekonomisk- och marknadsliberal frihet istället. I tider när liberala marknadsekonomier är på tillbakagång opinionsmässigt så behövs faktabaserad argumentation för dess fördelar mer än någonsin.

Trogna läsare känner till min förkärlek för liberalism och humanism sen unga år och årets vinnare inspirerar i sammanhanget nu som då: Johan Norberg !

Tidigare års vinnare

2022 Helene Rothstein
2021 Louise Samet
2020 Jonas Bernhardsson
2019 Ara Mustafa
2018 Elin Agorelius
2017 Anna Svahn

Årets Twittrare/X:are

Jag hänger fortfarande en hel del på twitter/x och anpassar mitt flöde så det blir en bra balans mellan aktier/ekonomi och "övrigt". Plattformen har onekligen sina utmaningar men jag är inte speciellt sugen på att byta till Metas algos istället.

Årets twittrare är en som gör skäl för sitt nickname och sprider optimism och personliga betraktelser: 

Tidigare års vinnare

2022 Misswee
2021 HankSweden
2020 Fabian Franzén
2019 Professor Kalkyl
2018 Erik Hansén
2017 Alexander Eliasson
2016 Adnan Chian

Årets Bloggare

Årets bloggare är en riktig veteran i sammanhanget och har nog bloggat om aktiesparande längre än mig. Inläggen kan inte bokas på det lättlästa kontot men är som regel väldigt matnyttiga och intressanta: Besser !

Tidigare års vinnare

2022 Henning "Investerarfysikern" Hammar
2021 Spartacus Invest
2020 Jonas "På kort sikt" Dahlqvist
2019 Cristofer "Sofokles" Andersson
2018 Gustavs aktieblogg
2017 Långsiktig Investering
2016 Framtidsinvesteringen
2015 Gottodix
2014 George "4020" Bol

Slutligen, till alla läsare och frihetskämpar:
En riktigt God Jul allesammans!

ps. vilka är dina vinnare?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

16 kommentarer:

  1. Alltid kul att läsa dina årskrönikor Stefan. Extra kul att bli omnämnd. Hedrande.


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och stort tack för ert (pappa+flickvän) arbete att sprida mitt och andras bloggande till en större publik - God Jul till hela familjen! :)

      Radera
  2. God Jul och tack för en läsvärd blogg. Kul att du lyckas pricka så bra i de bolag du köper. Den sortens uppsidor har jag endast sett i ett fåtal av de bolag jag själv innehar, bäst tror jag Brookfield Renewable var med +231 % uppsida när jag sålde av. Annars är det få bolag man lyckas pricka så bra att de ens ger 100% i värdeökning, men så är det ju med högutdelare :D Har alldeles för lite tid (och kunskap) att pyssla med stock-picking och köp/sälj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många utav mina tillväxtbolag hade ett uselt 2022 så årets uppgångar ska ses i ljuset av detta. Över tid är det totalavkastning CAGR som gäller och tillväxtinvestering bjuder på större svängningar än utdelningsinvestering som regel så din stil är nog inte fel så länge du sover gott om natten (min definition av risk).

      Tack för att du läser bloggen och kommenterar - ha en riktigt God Jul!

      Radera
  3. God Jul!
    Själv skickade jag några julkort tidigare på Fermentum Vitaes blogg och hade oxå Besser som årets bloggare. En trogen långdistanslöpare ungefär som Spartacus. Väl värd att uppmärksammas.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ärligt så visste jag inte det men har nu läst ditt julkort, kul att vi valde samma!

      Lars, du toppar marathontabellen bland bloggkommentare både sett till antal och innehåll :)

      Ha en riktigt God Jul!

      Radera
    2. Tack! Tycker oxå att Aktiepappa är årets kommentator. Allra bäst är han när han kommenterar fastighetssektorn. Här finns trots allt en viss spetskompetens som lyfter kommentarerna lite högre än det allmänna tyckandet.
      MvH Lars

      Radera
    3. Ja, han är grym inom fastigheter särskilt - ingen sektor jag följer eller investerar i då jag redan är överexponerad via bostäderna :)

      Radera
    4. Man tackar allra ödmjukast för utnämningen 2023 från två så kunniga, erfarna och kompetenta personer som z2036 och Lars.
      Besser fortsätter med fler inlägg under 2024 och de som följer bloggen vet vad som väntar. Mest jobbig och lång text men kanske också nyttiga och användbara "goda råd"
      Besser

      Radera
    5. Låter mycket bra, ser fram emot nästa års inlägg - God Jul!

      Radera
  4. God jul!
    Hoppas du och familjen får en härlig högtid tillsammans.

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får en bra och välförtjänt ledighet - God Jul Cristofer!!

      Radera
  5. Håller med att NVIDIA är årets överraskning, äger den via några fonder och känner mig nöjd.
    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nivida överraskar ofta, än så länge mest på uppsidan - God Jul och Lycka till med din FIRE!

      Radera
  6. Kul att se att fler än jag läser och uppskattar Besser.

    Ett förslag till en kategori nästa år: "Innehav med lång och trogen tjänst". Som du skriver så var Crowdstrike en rejäl vinnare i år, men kanske andra varit bättre på lite längre sikt.

    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé, ska fundera över den till nästa år - tack för kommentar och God Fortsättning!

      Radera