2017-09-19

Kan man tävla i värdeutveckling?

En del inom sociala medier gillar att dela med sig av sin portföljutveckling och jag är inget undantag på den punkten. Nog för att jag kan tänka mig att om jag skulle prestera sämre än index och ligga på minus så kanske jag inte vore lika pigg på att dela med mig i samma utsträckning :-)

Jag har fyra portföljer på Shareville som du kan följa via min widget på startsidan eller om du är ansluten till tjänsten med en Nordnet-depå. Vidare brukar jag skriva regelbundet om min Bil2020-portfölj som jag har på Avanza. I första hand tävlar jag mot min jämförelsefond men det är förstås lite kul att jämföra med andra emellanåt även om jag får stryk av många inom exempelvis bloggosfären.

Ska man vara petnoga så är det svårt att jämföra olika kontoformer då skatten debiteras olika till exempel. I en ISK exempelvis så dras det aldrig någon skatt (förutom utländskt källskatt) utan den tas ut via deklarationen.

Att tävla under vettiga former i värdeutveckling i svårt och en sådan tävling skulle behöva pågå i många år om grenen var långsiktigt sparande. Men trots det så har jag tackat ja till att delta i #investerarsm som börjar nu den 2:a oktober.


Jag fick en förfrågan om att vara med i Profiltävlingen och då många andra namnkunniga var med så kändes det helt enkelt som en kul grej och tävlingsnerven i mig tog över. 

Vinner jag (mot förmodan) får jag skänka 10 000 till valfri välgörenhetsorganisation samt får en resa till börsen i Stuttgart betald. Utöver vinstchans ovan så erhåller jag ingen ersättning för att vara med eller när jag skriver (kravlöst) om tävlingen som exempelvis detta inlägg.

Enligt arrangören NGM så är ett syfte med tävlingen att utbilda investerare i handel med värdepapper. Jag har inte bestämt taktik ännu och då tävligen pågår i bara 11 dagar så lär utdelningsstrategi inte vara användbar. Vinnaren från förra året, Martin från bloggen Aktiefokus körde lite lyckosam rapportspekulation i slutet och slog Philip Scholtzé på målsnöret. Så rapporttrading kanske är något? Då Tesla handlas på ATH kanske man även ska chansa inledningsvis med en kort position där?

Tävlingen har även en öppen klass för alla som vill vara med och där vinnaren får en guldtacka värd 37 000 som jag förstår.

Vad tycker du om att tävla i värdeutveckling?

Bild1 från Shareville, Bild2 från Investerar-SM

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

14 kommentarer:

  1. Tycker väl att investerar-SM kan vara en kul grej men utöver det tycker jag nog man ska försöka att inte jämföra sig så mycket mot andra.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. I första hand så bör man nog stämma av sin värdeutveckling och risk mot sina egna mål och preferenser. Sen kan man fördel låta sig inspirera av andras värdeutveckling och se om det finns något att lära sig där för förbättra sin egna strategi tänker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag tycker investerings-tävlingar är en rolig grej och det var också en av mina första kontakter med aktier, men enda sättet att vinna är väl att göra en vild chansning som ingen vettig människa skulle göra och hoppas att man har tur. Det är inte att lära ut investeringar utan det marknadsför börsen som ett onlinespel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du helt klart har en poäng här. Att tävla under 11 dagar har nog inte så mycket med investering och sparande att göra utan är mer åt hållet kortsiktig spekulation. För min del är det som en rolig grej helt enkelt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Fruktansvärt meningslöst, om du ursäktar. Det har absolut ingenting att göra med att riskera riktiga pengar, pengar som betyder något. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag värdesätter din åsikt och har förståelse för den.

      En "riktig" tävling borde ske med riktiga pengar, transaktionsavgifter och på längre sikt.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Håller med Investeraren. Fruktansvärt meningslöst.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Åsikt noterad och jag har full förståelse för den.

      Radera
  4. Hade det inte varit roligare om tävligen pågått minst några månader? Nu känns det som att rapportspekulation är det enda man kan göra. Därmed blir det 100% chansningar

    //Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att DI.se hade SM förut och då var tävlingstiden betydligt längre, så jag håller med dig. Kanske någon aktör plockar upp stafettpinnen?

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Hade en Buffet en tävling över längre tid med någon fondförvaltare? Hur gick det med den? Tog Buffets indexfonder hem det?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han hade väl ett vad om att index skulle gå bättre än hedge mellan 2008 och nu? En snabb googling hittade detta: http://www.investopedia.com/articles/investing/030916/buffetts-bet-hedge-funds-year-eight-brka-brkb.asp

      Vinst på KO? :-)

      Radera
  6. förr kanske man hade tyckt det var skoj, men nu enbart fokuserad på sin egen portfölj, i övrigt kan jag tipsa att Nordea har courtagefritt på amerikanska marknaden september ut
    /sportcarl

    SvaraRadera