2015-02-19

Bil 2020 - Ny portfölj

Att räkna på vad en bil kostar under sitt ägarskap brukar sällan resultera i glada siffror.

Bilägande är förknippat med många kostnader och en underskattad men nog så viktig är värdeminskningen. Rimligen bör bilens värda skrivas av under dess förväntade ägartid och har man lånat till inköpet så bör amortering vara minst motsvarande belopp så att man inte står med en restskuld.

Jag föredrar att spara ihop till en "ny" bil då vi har det sparutrymmet och det känns bättre än att utöka bolånet ytterligare (vilket vi precis gjort för att lösa skuld på reavinst).

Då jag tror och hoppas att vår nuvarande bil (Toyota Corolla Verso, årsmodell 2006) håller i fem år till så blir tänkt sparlängd motsvarande.


Tänker mig följande sparupplägg:
  • Ny depå (ISK eller KF) så att man kan separera pengarna från övrigt sparande
  • Ett litet startkapital från buffertCs värdeökning
  • Månadssparande med ett jämnt belopp
  • Defensiva placeringar som stabila preferensaktier, räntebevis och räntefonder
Exakt budget har jag inte bestämt ännu men en bättre begagnad japanare, med full servicebok och < 10 000 mil brukar vara min utgångspunkt vid bilbyte och då brukar det landa på ca 100k - 120k.

Småtråkigt men stabilt är min strategi som oftast...



0 kommentarer:

Skicka en kommentar