2016-10-16

Jakten på den försvunna (käll)skatten!

Som (utdelnings)investerare vill man givetvis få behålla så mycket av sina utdelningarna som möjligt och fördelen med att använda schablonbeskattade sparformer som Investeringssparkonto (ISK) och Kapitalförsäkring (KF) är att man slipper betala skatt på utdelningar från aktier vars huvudsäte är i Sverige.

Har man däremot utländska aktier så får man i många fall betala utländsk käll-/kupongskatt beroende på aktiens huvudsäte och/eller hur den är emitterad. Då jag samlat på mig lite empiriskt data i form av mina många utdelningar i min globala utdelningsportfölj samt att information i ämnet inte är helt lättillgänglig i allmänhet så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter i och med detta inlägg.

bildkälla: z2036

Tabellen nedan ska ses som indikativ då det verkar finnas en del om och men som i enskilda fall kan ge en annan skatt åt både det ena och det andra hållet.

HuvudsäteKällskattÖvrig skattKällaKommentar
USA15%z2036
Kanada15%z2036
Storbritannien via USA (ADR)0%0.005$/stz2036
Norge0%z2036Statoil 15%
Finland15%z2036
Danmark27%z2036
Tyskland25%1.25%z2036
Schweiz35%Utlandska aktier
Chile10%Fonderingar

Om man går efter tabellen så är vissa länder mer attraktiva än andra avseende källskatt.

Som sagt så är det bolagets huvudsäte som tycks avgöra storleken på källskatten alternativt hur aktien är emitterad.

Vi tar några praktiska exempel från min portfölj:

  • G4S, noterad i DK huvudsäte UK = 0% källskatt
  • ABB, noterad i SE, huvudsäte CH = 0% källskatt
  • Unilever (UL), noterad i USA som ADR, huvudsäte UK = 0% källskatt
  • Statoil, noterad i Norge, huvudsäte ? = 15% källskatt men mina övriga från NO har 0%
  • Novo, noterad och huvudsäte DK = 27% källskatt

I vissa fall kringgår bolagen reglerna genom att emittera specialaktier som sedan löses in till kontanter efter ett tag.

Har man utländska aktier i en KF så har försäkringsbolaget möjlighet att återföra erlagd källskatt om försäkringskollektivets avkastningsskatt understiger motsvarande total källskatt för aktuellt beskattningsår.

Om vi jämför de populära nätmäklarna Nordnet och Avanza så tycks det skilja sig lite enligt en del uppgifter. För Nordnets del så har man hittills fått tillbaka all utländsk källskatt enligt deras kundservice.
"Brukar försäkringsbolaget Nordnet få tillbaka all erlagd källskatt givet full avräkning mot avkastningsskatten?"
Det stämmer, Nordnet Försäkringsbolag hjälper dig med att få tillbaka den utländska källskatten. Däremot är det en ganska långvarig process och tar cirka 2 år. Nordnet har hittills fått tillbaka samtliga källskatter för kunders räkningar så jag misstänker att det inte ska bli några problem gällande det i framtiden heller. " källa: meddelande från depå
Hos Avanza så får man jaga rätt på en del av den Danska källskatten via en blankett då försäkringsbolaget inte har verksamhet i Danmark.

Enligt uppgifter från Marcus Hernhags bok så fick han tillbaka 92% för ett enskilt år då Avanza tillämpar kollektiv återföring då administrationen för individuell återföring sannolikt är för kostsam.

Så en liten fördel Nordnet i detta sammanhang tycks det vara. Jag har själv ingen egen erfarenhet av återföring av källskatt ännu men jag ser fram emot den första återföringen från bägge nätmäklarna. I rättvisans namn måste sägas att Avanza har betydligt bättre fokus än Nordnet på visualisering av utdelningar och data kring området.

För ISK finns det ett tak på maximalt 500 i återföring av utländsk källskatt om man har underskott av kapital (räntekostnad > kapitalinkomst) vilket gör att för de flesta så är det bättre att ha utländska aktier i en KF ur källskattshänseende.

Har du någon erfarenhet/kunskap om utländsk källskatt att dela med dig av?

44 kommentarer:

  1. Bra inlägg (och rubrik)!

    Kan tipsa om den här gamla artikeln som tar upp vilken skatt som gäller i olika länder:https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2010/04/20/kapitalforsakringens-ovantade-skatt-uppror.html

    Tyvärr har det blivit svårare att handla på många (främst exotiska) marknader, både i Kapitalförsäkring och ISK. Kommer ett särskilt inlägg om det idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och länk!

      Såg som hastigast att det inte var helt aktuell då UK respektive NO har 0% (iaf i mina depåer). Lite märkligt att nätmäklarna inte har en aktuell lista som de underhåller o andra sidan lite mindre att blogga om :-)

      Ser fram emot ditt inlägg, en av söndagarnas höjdpunkter!

      Radera
  2. Tack för ett mycket intressant inlägg! Lärde mig en hel del nytt!

    Intressant att G4S har sitt huvudsäte i UK - det visste jag inte! UK har förstås andra risker. :) Har undvikit att köpa aktien trots att jag tror på den eftersom det verkat så krångligt med danska aktier. Köper generellt inte danska aktier eftersom jag inte tycker det är värt besväret med all extra tid det skulle ta att jaga ut de sista procenten. Har Vestas på bevakning men ska kännas helt rätt innan jag köper med tanke på allt pappersarbete.

    Vilken är den extra skatt på 1,25 procent i Tyskland som du skriver om? Den kände jag inte till. Har annars velat köpa tyska aktier men Avanza har dem inte i sitt internetutbud ännu.

    Har alltid utgått från att det är källskatt på norska aktier. Att det inte är det var en positiv överraskning inför ATEA:s utdelning om en vecka - det ger några kronor extra direkt i handen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Mina påstående om Norge är baserat på de utdelningar jag fått hittills och utdelning från Atea var skattefri sist iaf :-)

      Den tyska skatten är en "återföreningsskatt" som sannolikt infördes i samband med återföreningen med DDR. Den kanske man inte får tillbaka men 1,25% kan man nog leva med om man tror på det tyska innehavet.

      Radera
  3. @Stefan

    Jättebra att du ger dig på att reda ut källskattsfrågan. Där har du en nackdel i direktägandet istället för den globala indexfonden ;)
    Har du kontrollerat med Avanza att du måste vara i direkt kontakt med danskarna för att få tillbaka källskatten? De gånger jag varit i kontakt med Avanzas kundservice i frågan så förmedlar de utan tvivel att man erhåller i princip all skatt som dragits. De säger att man inte på något sätt behöver kontakta danskarna via någon blankett.

    Har aldrig ägt danska aktier så har ingen koll på hur mkt som dras och hur mkt man får tillbaka två år senare i KF.

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. I princip all men att de tillämpar det du skrive gällande den kollektiva delen. De begär in allt, sen fördelar de summorna kollektivt. Vackert.

      Mina egna erfarenheter är dock begränsade. Äger några amerikanska aktier och där har källskatten dragits. Ska bli intressant att se om beloppet man får tillbaka om 1,5 år matchar det som drogs :)

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    2. Tack för feedback!

      Jag har haft dialog med Avanza avseende danska källskatten (borde jag nämnt i inlägget vid eftertanke) och de har hänvisat mig till en blankett för de extra 13% källskatt och man som privatperson får försöka jag rätt på.

      Ja, det blir onekligen spännande att kontrollräkna den första återföringen...

      Radera
    3. Tack Stefan.

      Intressant att de ger olika svar. Har du en länk till blanketten?

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  4. Hur blir det för mig som har Fortum i en ISK på Avanza?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig drogs det 15% för Fortum på en KF så borde bli samma för dig på ISK

      Radera
  5. Bra info!
    Några kommentarer: Att Atea inte har någon källskatt är snarare ett undantag än en regel när det kommer till norska innehav. Protector, TGS och ASC har det dragits källskatt 15% från. Det konstigaste med Atea var att på ISK hos Avanza drogs källskatt men inte hos nordnet (KF om det nu har någon betydelse) när jag flyttade senare.

    Att Storbritannien inte hade källskatt var en trevlig överraskning när utdelningarna trillade in på kontot (både via ADR och direktägt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Norge känns lite konstig i sammanhanget. Atea, Marine Harvest o Zalaris utan källskatt KF/NN. Statoil 15% som sagt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Kul att du tar upp detta ämne!

    Tyvärr har jag inte samma erfarenhet när det gäller norska och kanadensiska utdelningar...
    Får alltid betala 15% på norska utdelningar, och på kanadensiska hela 25%!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja märkligt nog är det svårt att hitta officiell info om denna hantering.

      Låter skumt, vilka aktier, nätmäklare, sparform?

      Radera
    2. Norska aktier Telenor ISK Nordnet 15% och Frontline vanlig depå Nordnet 30% (15+15)
      Kandensisk: Lucara Diamond ISK Avanza 25%

      Radera
    3. Tack för att du delar! Kanske är det skillnad på Norge via KF/NN då de har Norskt pensionsbolag?

      Som sagt verkar det finnas undantag från huvudreglerna i vissa fall, tack för att du delar!

      Radera
  7. Bra inlägg, tack.

    Vissa bolag från usa och norgebörserna har en stor del av sin verksamhet inom sjöfarten (olja/gas/container) och de bolagen är ofta registrerade på Bahamas (tror jag det var) och därför finns ingen källskatt på dem.

    Fortum är väl ett Finlands registrerat bolag och har 15% skatt och bör då hållas i en KF (Kapitalförsäkring) ?

    AstraZeneca som säljs på svenska börsen (vet ej var de är registrerade) har 15% skatt och bör också hållas i en KF.

    Danska NovoNordisk säljs också i USA och då har man väl de vanliga 15% skatt som sköts av Avanza.

    Det var min lilla input i ämnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du Novo via USA/ADR och det dras 15%? Låter märkligt i så fall då det borde dras 27% som i DK.

      Astra är väl baserat i UK så här borde skatten var 0% oavsett, någon som kan bekräfta?

      Tack för feedback!

      Radera
    2. Jag äger AstraZeneca i ISK på Avanza och de drog 0%, något jag även bekräftade med deras support för att försäkra mig om att det inte var ett misstag.

      Bermudareggade Lazard som handlas i USA dras det 0% för också.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Sorry,Inte AstraZeneca utan Pfizer som köps på svenska börsen har utdelningsskatt skulle det vara, jag får skylla på en hårdare lördagskväll...

      Nej jag äger inte Novo Nordisk själv, utan det var bara något jag trodde mig minnas och den meningen skulle haft ett frågetecken på slutet.

      Jag har nu googlat runt lite och de där 15% kan vara från en text om något speciellt avtal i USA om ett av deras pensionskonton (för amerikaner).

      Annars kan jag ej hitta att de har endast 15%, utan det är nog de där 27% i skatt som gäller

      Radera
    5. @Krösus

      Tack för info!

      @Skördetid

      Ja Pfizer är 15% oavsett USA eller Sverige

      Har svårt att tro att man får lägre källskatt för Novo i USA jmf DK som sagt men om så vore fallet är det bättre att ha den där för de flesta.

      Radera
  8. Tack för bra inlägg! Har tyvärr inte så mycket att tillföra, men lärde mig från detta (och Gustavs inlägg) att taket för på 500 kr inte gäller för KF.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback och ett trevligt snack senast!

      Radera
  9. Har i min portf två norska rederier med ksatt 0% - nog beroende på Bahamas-reg, har en annan norsk rederi med kskatt 15%, sedan har jag ett norskt bolag med kskatt 15%. Norge är nog i normalfallet 15%. Har en amerikansk rederi med kskatt på 0%.

    SvaraRadera
  10. Kan konfirmera återbetald skatt om 92% som Hernhag beskriver i sin bok. Det var för källskatt dragen år 2013 hos Avanza i en KF och återbetalades i mars 2016, dvs nästan exakt 3 år från faktiskt dragen skatt på kontot till återbetalt på konto.
    Vi kan nog anta att återbetalningsprocenten kommer att vara än lägre 2017 och 2018 då de baseras på totalt inbetald skatt av Avanzas försäkringsbolag 2014 och 2015 beroende på att avkastningskatten blev lägre och lägre pga minskad räntesats fastställd bla marknadsläge (räntorna föll). Men med antagande att utdelningarna var lika stora och de fasta procentsatserna ändrades inte.

    Jämför själv hur din skatt i ISKn minskat under denna tid, KFs skatt är ju ungefär lika i sin konstruktion och nivå. Men som sagt, det är ett antagande att återbetalningsprocenten kommer att minska, inget jag med exakthet vet.

    Som avslutning kan tilläggas att tidigare år dragen källskatt 2012 och dessförinnan var återbetalningen 100% hos Avanza i KF.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info och att du delar med dig!

      Tror större delen av försäkringskollektivet inte betalar källskatt gissar jag då många har fonder och svenska aktier företrädesvis så man kan tycka att avkastningsskatten borde räcka men blir spännande att se 2017 hur det blir.

      Radera
    2. Jo, nog trodde jag att försäkringsbolagets totala skatteinbetalning till skatteverket vida översteg den källskatt som dragits på utdelningar. Men det kan vara så att allt skrivande om hur man fördelar utländska utdelningsaktier har medfört att Avanzas kunder omfördelat sina aktieinnehav på det sättet och så har vi hamnat där vi hamnat när kvittningsbeloppen inte räckt till längre.

      Men visst är det lite surt, minst sagt, att hos Nordnet får man tillbaka 100% men inte hos Avanza.

      Och att Avanza inte kan berätta det för oss i klartext, vid frågor fick i alla fall jag de välkända "goddag-yxskaft"-svaren av någon vid first-line-of-defense på Avanzas kundtjänst. Jaja, det trodde väl att de kunde trötta ut en av sina kunder med såna enkla knep, men den gick inte utan de fick istället jobba mycket och länge för att i grunden förklara mycket enkla samband. Samband de gav sken av inte kände till själva, sådana samband som du alltså skriver om här på bloggen.

      Radera
    3. Lite märkligt är det att det inte finns mer konkret information i dessa fall kring källskattshantering.

      En tydlig beskrivning om att man för återföring givet x och y skulle vara på sin plats kan man tycka. O andra sidan kanske Nordnet och Avanza är det enda försäkringsbolagen som jagar rätt på skatten för sina kunders räkning. Någon som har erfarenhet från andra bolag?

      Radera
  11. Baserat på vad jag ägt vid utdelning iår.
    Statoil
    Leroy
    Salmar

    Skulle jag gissa så är 15% normala

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info! Statoil har jag med och där dras 15% men för mina övriga norska så blir det 0...

      Radera
  12. Om bolaget har sitt säte på Bahamas, ex. DHT Holding (ett av mina innehav, noterat på NYSE), utgår 0% skatt.

    SvaraRadera
  13. Skatten på utdelningar i norska bolag är 27% för 2015 och 25% för 2016. Sen finns det ett så kallad "skermingsfradrag" från siffrorna ovan.

    Men det viktiga är att vi har ett nordisk skatteavtal för att undvika dubbelbeskattning. Där är grundregeln att källskatten ej får överstiga 15% av utdelningen. Island har t ex 10% skatt på utdelningar så där är "källskatten" mindre än i de övriga nordiska länderna.

    Norge, Sverige och Finland har ett avtal där utdelningslandet justerar så att dragen skatt på utdelningar ej överstiger 15%. Danmark har inte velat underteckna detta avtalet med det resultat att på danska (-och grönländska/färöiska)utdelningar så dras det inhemsk skatt (för närvarande 27%) på utdelningar även till de andra nordiska länderna. Skillnaden mellan dessa 27% och det avtalade 15% kan varje enskild aktieägare ansöka om att få återbetalat hos de danska skattemyndigheterna (finns en egen blankett 06.003 hos danska skattemyndigheten).

    I en kapitalförsäkring så skall detta göras av den bank som formellt äger aktierna (t ex Avanza, nordnet). I en ISK kan du få göra detta kravet hos danska skattemyndigheterna själv.

    Åter till norska aktier. Det stämmer att flera bolag noterade på Oslo-börsen har sin "hemvist"/är registrerade i andra länder, t ex inom skipsfart är detta vanligt. Da gäller det skatteavtalet som finns mellan Sverige och det aktuella land där bolaget har sin "hemvist". Bermudaregistrerade företag har t ex 0% skatt på utdelningar.

    För att krångla till detta så finns det undantag från denna huvudregel. Det är om bolaget i fråga är verksamma i Sverige och har registrerat sig hos svenska bolagsverket som en filial till "huvudbolaget". De viktigaste kraven att få en filial registrerat är att det skall finnas ett eget driftsställe i Sverige och att det skall vara egen bokföring för filialen. Typ så som ATEA har det. Da skattas utdelningar på samma sett som svenska aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för mycket bra info och förtydligande!

      Radera
  14. Hej

    Framtida Frihet gjorde en genomgång av den danska källskatten för ett tag sedan och både artikeln och de efterföljande kommentarerna kan vara spännande att ta del av gällande just det här ämnet.

    http://framtidafrihet.blogspot.se/2016/09/dansk-kallskatt.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den! Blir bra kompletterande info till inlägget.

      Radera
  15. Jag gjorde missen att köpa Unilever NV, dvs USA-noterad ADR, men med säte i Nederländerna. På den dras 15% källskatt, och inte 0% som är fallet med den brittiska. Tickern är UN istället för UL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typiskt! Om du har den i en KF får du tillbaka skatten så småningom iaf.

      Tack för att du delar dina erfarenheter!

      Radera
  16. Ärade medborgare & medbloggare.
    Jag önskar länka ditt inlägg "Jakten på den försvunna källskatten" i ett inlägg på min blogg gällande källskatt, om det går för sig för herrn?
    Mvh
    Ett fan =)

    SvaraRadera