2017-03-26

Månadens aktie: We love Europe...

"...It's something in the air that makes it enchanting - I love Europe..." I.Forsman 2008 
Här skulle jag kunna lägga ett youtube-klipp med låten ovan men jag tror nog att jag skulle förlora en stor del av min läsarkrets i så fall så jag avstår denna gång :-)

Nåväl, månadens tema för barnens månadssparande är som ni kanske redan anat:

Tema Europa

bildkälla: z2036

Jag gillar global allokering generellt och det är en mycket god nyhet tycker jag att Avanza öppnat upp för elektronisk handel för fler europiska länder till rimligt minicourtage (EJ sponsrad länk).

Jag har vaskat fram varsin kandidat från de länder som är aktuella till rimligt courtage där barnen i sedvanlig ordning får välja en som månadens aktie. Portugal utgår då jag inte kunde hitta något tillräckligt spännande där för stunden av de få som finns tillgängliga.

Kandidat #1 - Tyskland
bildkälla: http://www.geonames.org

Vad kan man då hitta för aktier i Europas ekonomiska motor? Här finns många fina bolag och jag har själv Munich Re, BASF, Siemens samt MVV Energie i mina globala utdelningsportföljer. Men ett bolag som jag även skulle kunna tänka mig är giganten inom turistresor:

bildkälla: https://www.tuigroup.com

"TUI Group is the world’s number one tourism business." källa: https://www.tuigroup.com/en-en/about-us/about-tui-group
Turism för privatpersoner gissar jag kommer att öka i takt med ökad välfärd så TUI skulle kunna vara ett bra innehav nu som framåt tänker jag. DA på ca 5% och P/E på 13 känns ganska ok tycker jag värderingsmässigt.

---
Kandidat #2 - Belgien
bildkälla: http://www.geonames.org

I det lilla landet med bra strategiskt läge har jag själv bryggerijätten Anheuser-Busch i Global Dividend Xtreme men efter att ha läst den globalt inriktade aktiebloggaren Framtidsinvesteringens inlägg så tycker jag att även detta bolag ser intressant ut:

bildkälla: https://parcel.bpost.be

"bpost is Belgium’s leading postal operator and universal service provider." källa: http://corporate.bpost.be/about-us/bpost-at-a-glance?sc_lang=en
Belgiska posten är kanske mer åt avdelningen defensiv investering men DA på nästan 6% och P/E 14 får anses vara relativt attraktivt värderingsmässigt tycker jag.

---

Kandidat #3 - Nederländerna
bildkälla: http://www.geonames.org

Vad hittar vi då i Holland? Unilever har redan barnen annars hade det varit en given kandidat även om den kanske är något dyr i dagsläget efter budturerna för några veckor sedan. Även här hämtar jag inspiration från Framtidsinvesteringen men från kommentarsfältet där den i mitt tycke duktige Aktieingenjören namndroppade:

bildkälla: https://www.wolterskluwer.se

"Wolters Kluwer är en ledande global koncern med lösningar inom information, programvara och tjänster. Vi hjälper yrkespersoner inom juridik, skatt, finans samt hälso- och sjukvård att effektivt och tryggt fatta kritiska beslut på saklig grund. Kunderna använder våra tjänster och lösningar som stöd för att navigera alla de komplexa nivåer av data och regler som styr dagens affärs- och förvaltningsverksamhet." källa: https://www.wolterskluwer.se/cms/pub/om-oss
P/E på ca 18 får jag det till och en DA på drygt 2%. Bolaget tycks växa organiskt om än blygsamt men de tycks vara väl positionerade för fortsatt digitalisering tänker jag. Kanske ett bra strategiskt val på lång sikt?

Vad väljer de?
Processen för månadens aktie går till så att jag enskilt med respektive barn visar informationen ovan kompletterat med lite resonemang om för- och nackdelar med respektive kandidat. Sedan väljer barnen ofta ganska snabbt och intuitivt vilken de vill ha och jag ber om en motivering till valet.

Sonen (17): TUI. Man ser reklam för resor hela tiden så det verkar vara bra tryck på detta.

Ebba (12): Jag tar TUI. Världens största resebolag låter bra, folk gillar att åka utomlands.

Hur har det gått?
Om vi ser till årets utveckling så ser det första kvartalet lovande ut tycker jag.

bildkälla: Avanza

Värdeutvecklingen senaste månaden har varit sidledes så barnen ligger bägge kvar på knappt +7% för året vilket är snäppet bättre än världsindex.


bildkälla: Avanza


Som synes är barnen en stor andel utländska aktier vilket jag tror är vettigt ur många aspekter.

bildkälla: Avanza

Ovan ser ni vinnarlistan vilket är en spännande blandning bolag tycker jag.

Blir som alltid intressant att se hur det går framåt men fördel stockpicking före fonder än så länge i alla fall.

Vilken europeisk aktie hade du valt?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

18 kommentarer:

  1. Kul!

    Även jag har tittat på "bpost" - ser intressant ut. Frågan är hur dessa står sig mot mer nischade konkurrenter likt UPS e.d. Enligt mig är det enbart paket som är postens framtid. Vanliga brev kommer allt mer att försvinna.

    Tursim kommer nog bli bra. Det enda stora hotet är stor lågkonjunktur, men ingen bransch går säker mot sådant (ping Gustav Aktieblogg, hehe).

    Kul, men framför allt nyttigt, med barnspar! Du/ni är en sann inspiration till att ekonomi/sparande är en rolig syssla!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. TUI kanske är lite mer cyklisk då man skulle tänka sig att semesterresor är sällanköp men ibland så får man intrycket att i Sverige så är en solresa en mänsklig rättighet oavsett ekonomi.

      Bpost är jag lite sugen på själv men bra poäng om globala aktörers konkurrens, värt att kika på.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  2. Ja, jag gillar att ha valmöjligheten och rimligen finns det även bra bolag runt om i vår världsdel utöver Norden.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  3. Det enda TUI jag hittar hos Avanza är https://avanza.se/aktier/om-aktien.html/732410/tui-ag är detta rätt? Obefintlig historik hos Avanza men verkar finnas mer på andra ställen därför jag blir osäker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde vara den! Tyvärr är datat för de europeiska aktierna väldigt skralt.

      Radera
    2. Morningstar ger senaste fem åren gratis och nedladdningsbart som Excelfil.

      Radera
    3. Det måste jag kolla in, tack för tips!

      Radera
  4. Historien bakom att jag kollade lite på Wolters Kluwer är förövrigt lite lustig.

    För mig har de alltid varit ett irritationsmoment då de är ett av få förlag som Uppsala universitet inte har prenumerationsavtal med. Uppsala universitet har nog ett av världens mest välförsedda bibliotek med avseende på digitala prenumerationer och därför blev jag förvånad att de är stora nog att hamna på Avanzas lista med aktier som är tillgängliga för näthandel.

    Jag har bara tittat på bolaget ytligt men överlag tycker jag att det är intressant hur de investerar för att bli en del av det digitala informationsflödet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kika lite närmare på bolaget, kan vara en kandidat till min globala framtidsportfölj tänker jag.

      Tack för kommentar och uppslag!

      Radera
  5. TUI travel ser fint ut. Som stor aktör bör man ha fördelar där.

    Bpost skulle jag kunna tänka mig om andelen paket varit högre. risken för minskade brevvolymer är uppenbar och då kommer väl sämre marginaler som ett brev på posten...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas att TUI flyger så länge i alla fall :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Svar
    1. Jag tycker nog att Sverige har en bra kombo IMO - medlem i EU men egen valuta

      Radera
  7. If you like MunichRe you should like SwissRe better ! I also advise Vittoria Assec.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I have considered SwissRe as well so maybe it will added to my portfolio later on.

      Thank you for your comment!

      Radera
  8. Kul att b-post kom med på listan! En prisvärd utdelare skulle jag säga. Har själv plockat ut tre som jag tycker riktigt fina tyskar, lite okända marknadsledare kan man sammanfatta. Kommer på bloggen på söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, spännande - ser fram emot det :-)

      Radera
    2. Nu ligger det uppe!

      http://framtidsinvesteringen.blogspot.se/2017/04/avanzas-digitala-utbud-i-tysklad-tre.html

      Radera