2017-04-23

Månadens aktie: It's in the game!

Förvisso inte lön/månadspeng än men ändå en bra tidpunkt för mina barn att välja en Månadens aktie i deras långsiktiga sparande.

Denna månad är det barnen själv som kommit med förslag och det handlar faktiskt om samma aktie, fast vald av olika anledningar.

bildkälla: http://web-vassets.ea.com/Assets/Resources/Others/About_EA.jpg
"Electronic Arts Inc. är ett globalt ledande mjukvaruföretag för interaktiv underhållning EA levererar spel, innehåll och onlinetjänster för internetuppkopplade spelkonsoler, persondatorer, mobiltelefoner och surfplattor." källa: http://www2.ea.com/se/kontakta
Gissar att du som läsare inte behöver någon detaljerad presentation av bolagets produkter då du säkert på ett eller annat sätt hört talas om EA Sports NHL, EA Sports Fifa, Battlefield, Need For Speed med flera. En stor global spelare inom gaming helt enkelt.

Själv spelar jag sällan nu för tiden men jag gillar deras sportspel trots att båda barnen spöar mig i Fifa på vår Xbox360 (#SparadKrona). Jag sneglar på sonens spel emellanåt och är i alla fall imponerad över grafiken på dagens spel och förstår varför dessa är populära då det ofta kombineras med bra story och online. Att vi pratar om en bransch som är stor och fortfarande har tillväxtmöjligheter tror jag ingen säger emot om.

Aktien då?

bildkälla: Avanza

Handlas på ATH samtidigt med en stark dollar så man kan knappast påstå att risk/reward är gynnsam i det korta perspektivet tänker jag. P/E på 31 för estimat för 2017 och 27 för 2018 är knappast rea men sektorn värderas högt och kanske med all rätt?

Sonen (17): Jag gillar inte EA och Origin men kommande Star Wars Battlefront 2 ser jag fram emot mycket och den verkar vara grym! Tror det kan bli en hit oavsett.


Ebba (12): Jag vill köpa det bolag som gör spelet the Sims - alla i min klass spelar det! De köper inte bara själva spelet utan de samlar även på expansioner som man får betala för.

Köpet kommer att innebära att båda barnen har stor övervikt mot gaming-sektorn men det tror jag är rationellt.

Hur har det gått?

Barnens portföljer stängde i princip på nytt ATH i fredags och det har varit en fin utveckling än så länge för i år.
bildkälla: Avanza

För att delfinansiera köp av EA så skalade vi ner lite i Atlas respektive KnowIT som började få stor vikt då dessa gått som tåget. Återstår att se om bytet kommer att bli lyckat.

Zoomar vi ut för utveckling sen start så känns det fortfarande rätt med strategin med månadens aktie.

bildkälla: Avanza

Sharpekvot på 3,20 och CAGR på drygt 18% får man nog vara nöjd med tänker jag. Blir spännande att se hur det utvecklas framöver.

Köper du EA på dessa nivåer?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

17 kommentarer:

  1. Äger inga spelbolag i nuläget men det känns intressant. Vad finns det mer för intressanta bolag i sektorn?
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Activision Blizzard, Starbreeze och Paradox finns i familjens portföljer men utöver dessa finns det många andra. Någon läsare kanske kan fylla på med flera kandidater?

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. THQ :-)

      Radera
    3. Take two interactive. Spel som GTA, Civ 6, Bioshock m.m.

      Radera
    4. Ubisoft, franska

      Radera
    5. Tack för tips, frågade sonen om Ubisoft nu när man kan handla franska aktier på Avanza men han tycker spelen är ok men inte mer. Skulle de bygga upp ett alternativ till Steam?

      Radera
    6. Unisoft har tex assasins creed (en av de mest säljande spelserierna någonsin), tom clancy spelen, Far Cry serien, Watch Dogs 1-2 mfl. Skulle säga att det är en extremt stark spelportfölj

      Radera
    7. Tack för input! Låter som den platsar i en korg av gaming-aktier mao.

      Radera
  2. Om dom tillsammans med Take Two kunde börja skeppa ut lite pengar till ägarna hade jag gärna ägt bägge bolagen:)

    Tar det inte emot för dig som utdelningsjägare att plocka in bolag som inte delar ut?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blizzard o Paradox delar ut lite men dessa har jag i portföljen Global Future och där finns inte kravet på utdelning. Med tanke på tillväxtmöjligheterna i branschen så är det nog bättre om bolagen satsar vinsten på att utveckla spel för att bygga varumärken och återkommande intäkter.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Du har faktiskt inspirerat oss till att även våra barn får köpa aktier! De har (på mitt avanzakonto) var sin ISK där de köper aktier en gång per månad, när barnbidraget kommit. De får inte så mycket att handla för. Men riktigt roligt vad de väljer. Ibland väljer jag kategori, ibland har de fått välja fritt.
    Dotterns portfölj har ökat 18% sedan första köp i slutet av januari i år. Sonens 4%.
    Riktigt roligt och TACK för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt kul att höra!

      Några tips på vägen i all välmening: om ISK står i barnens namn, tänk på att de får pengarna automatiskt när det blir 18 samt om värdet > 8 PBB så kopplas överförmyndare in. Står de i ditt namn så är detta inget problem då det formellt är dina pengar.

      Tack för feedback och lycka till framöver samt skriv gärna en kommentar om era månadsval framåt.

      Radera
    2. ISK kontona står i mitt namn... 😀
      När de fick välja bank, valde dottern Nordea "för det har jag sett reklam om", sonen Swedbank. När de fick välja fritt valde sonen star breeze, för han gillar att spela. Dottern Cloetta (där har vi den största anledningen till olika utveckling...), byggbolag; dottern JM för de skulle bygga något miljövänligt hus. Sonen Peab. Osv... Roligt hur de resonerar, och ibland är ju inte känslor eller annan övertygelse helt fel. Nästa månad ska de få välja investmentbolag! Har inte gett oss på utländska aktier än, de köper ju så små poster att courtaget blir för stort.
      Tack igen för din blogg!

      Radera
    3. Bra där!

      Tack för att du delar med dig!

      Radera
  4. Fredrika Bremer22 maj 2017 kl. 21:16

    Hej Stefan!

    Började spara på Nordnet strax innan gratiscourtaget kom. Tyckte de hade bättre prisbild för USA och Canada, men mest för Tyskland. Nu har Avanza tagit täten igen, då vi kan handla på Nederländerna, Frankrike, Spanien och Portugal (har nog missat någon), till samma courtage som Nordnet. Kommer Nordnet kontra och erbjuda samma tror du?

    Mina pojkar har byggt ett litet kapital via fonder, b.la. Strand småbolagsfond, en riktigt bra fond. Morningstars stjärnor är egentligen ointressanta! Nu när de har lite mer kapital så har jag öppnat en kapitalförsäkring i deras eget namn och så får de välja aktier. Jag vurmade för amerikanska utdelningsaktier som äldste sonen hoppade på, medan den yngre har valt lite mer tillväxt, b.la. Activision Blizzard. Äldste sonen upp 5% på ett halvår medans den yngre är upp 30 på ett halvår. I oktober blir sista köpet för i år, sedan tänkte jag att vi skulle stämma av varje oktober, för Günter har sagt att det statistiskt är bäst att köpa i oktober. Månadsspara Nordnets superfond och sälja i september för att köpa aktier i oktober.

    Vi pratar lite nu och då om att spara vidare och inte bara sälja av och ta ut när de väl blir 18. Absurt egentligen att kapital kan generera mer inkomst än jobbande på jobbet. Jag velade lite fram och tillbaka om det skulle vara i deras namn eller ej. Men tänkte att de måste få ta eget ansvar någon gång och vi spar bara en hundring i månaden. Enligt planen ska vi ha ungeför 50-70 tusen när de blir arton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrika,

      Förr eller senare tror jag nog Nordnet kommer erbjuda elektronisk handel för nämnda länder men det kan nog dröja ett tag. Redan nu kan man telefonhandla på Euronext för runt 100-lappen men det är förstås lite överkant om man handlar små poster.

      Spännande att du låter killarna spara i sina egna namn och hoppas att de fortsätter spara även när de passerar 18. Låter som ni sparar lagom mycket i alla fall.

      Tack för att du delar med dig!

      Radera