2017-04-30

Månadsrapport april 2017

Börserna har stängt för april och jag tänkte sammanfatta månaden för de portföljer som ingår i z2036 Global Multi Strategy.

Börsen har varit fortsatt stark i april och i ett sånt klimat är det väl svårt för en fullinvesterad långsiktig sparare att misslyckas?

I stort så har april varit ömsom vin och ömsom vatten med en portfölj som överpresterat, en som underpresterat och resten har gått ungefär som index.

Vi börjar det det roligaste resultatet:


bildkälla: Shareville

Månadens, tillika årets vinnare än så länge är Global Future med en uppgång på +11% vilket man får boka på klart godkänt jämfört med globalt index.

bildkälla: Avanza

Mitt udda målsparande Bil2020 nådde nytt ATH under månaden men har sedan backat tillbaka då jag tog en stopp i amerikanska New Residential Investment Corp när jag fick kalla fötter då en sektorkollega backade 60% pga oegentligheter.

bildkälla: Shareville

Global Dividend Xtreme tuffar på strax ovanför index men man skulle kunna bokföra några extra punkter till resultatet då en hel del utdelningar är avskiljda men inte utbetalda. Sålde av Hafslund då bolaget blev uppköpt och då jag inte orkade vänta på inlösen.

bildkälla: Nordnet

Fortsatt löjligt låg volatilitet och en sakta men säkert stigande sharpekvot.

bildkälla: Shareville

Även Global Dividend 1.2xL tyngs något av avskiljda utdelningar men portföljen håller sig på rätt sida om index ändå.

bildkälla: Shareville

För min småbolagsportfölj kan jag bara delvis skylla på avskiljda utdelningar utan här tyngs även utvecklingen av svaga Semafo och Mycronic. Som synes har Carnegie småbolagsfond precis gått om så det blir till att rycka upp sig här. Nåväl, på plus i alla fall.

Följande aktier tillhör månadens vinnare:
bildkälla: Avanza

Utav dessa så är Investor, Data Respons, ABB, Microsoft, Unilever samt Atea kärninnehav och återfinns i de globala portföljerna. Till värdeutvecklingen ovan ska man lägga lite utdelningar så totalt har bolagen levererat finfint.

Om vi blickar framåt så kan det säkert bli lite börsrekyler om stora aktörer passar på att ta hem vinster eller viktar om men det är inget jag spekulerar i utan jag ligger fortsatt fullinvesterad och återinvesterar utdelningarna i de aktier som känns köpvärda för stunden.

Riksbanken tycks vara fortsatt duvaktig i sin räntepolitik vilket talar för att kronan blir fortsatt svag i närtid tror jag. Trots det det tror jag man ska leta aktier i Norden i första hand då USA generellt sett rimligen borde ha begränsad uppsida mätt i SEK och jag tycker P/E-talen på europeiska aktier är i högsta laget.

Hur har det gått för dig i april?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

7 kommentarer:

  1. Investor är det bolag som verkligen tuffat på rejält för mig i min portfölj. Även Tieto och Paradox har haft en hygglig resa :)
    H&M tynger som vanligt portföljen.

    Riktigt kul och lärorikt att läsa din månadsrapport.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kanske borde haft förlorare med också. HM och Novo brukar tävla mot varandra kring jumboplatserna i mina portföljer det senaste året.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  2. Samma här, H&M tråkiga kursutveckling hämmar.
    Trots att Investor, Industrivärden och Lundbergs har gått bra så ihop med svag utveckling i Autoliv, Kone, Berkshire Hathaway, Castellum och Bristol-Myers Squibb och resten överlag skapligt så ligger jag långt efter SIX Portfolio Return Index i år som är upp över 11%.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Min andel HM är låg som tur är men trist utveckling minst sagt för bolaget.

      Svenska börsen har gått fint i år så en stor andel svenska aktier är inte fel.

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  3. Det var ingen dålig månadsavkastning! Gissar på en stor andel svenska aktier.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  4. 9,89% i April över samtliga innehav. Mycket tur :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte dåligt, tack för kommentar!

      Radera