2015-05-18

Nyintroduktioner aktier: Kontigo Care

I år har det varit fortsatt högtryck i de nyintroduktioner som varit på svenska börsen och vissa har haft bra risk/reward, mycket tack vare rådande börsklimat.


Nu är det inte givet att det kommer att vara så framöver och man bör alltid vara selektiv vilka nyintroduktioner man ska teckna eller ej.

En taktik för tilldelning är att ansöka i flera depåer, helst hos olika nätmäklare och gärna i olika namn (man får använda familjemedlemmarna så långt det går) så har man ibland haft turen att ha fått en liten post i de populäraste noteringarna.

En sådan portfölj, är en av familjens Kapitalförsäkringar som legat "vilande" av olika skäl men där vi lyckats få tilldelning i tre nyintroduktioner i år: Troax, Tobii och Oscar Properties nya preferensaktie.

Utvecklingen har varit god: totalt +25% i år


Sett till värde så är det mindre belopp det handlar om men fortsätter det så här så...

Om man ser till kommande introduktioner så hittar jag ingen med samma vinstmöjlighet som de ovan men en som jag kikat på är medicinteknikbolaget Kontigo Care som verkar ha en spännande produkt för behandling av alkoholberoende.

Då jag jobbat nästan sju år med produktion och produktutveckling inom medicinteknik vet jag att det kan finnas många fallgropar innan man når kommersiell framgång. I detta fall är det svårt att säga om bolaget kommer att lyckas eller ej men väljer man att ha en positiv syn så är potentialen stor framöver även om risken sannolikt är hög (konkurrens, tillverkningskapacitet, produktkvalitet, patent, låg diversifiering m.m.)

Funderar på att teckna för mindre belopp men har inte bestämt mig än, vad tror ni? Finns det bättre nyintroduktioner som är på gång?

12 kommentarer:

  1. Jag ska räkna på Inission. Heimstaden såg däremot ganska trist i och jag litar inte riktigt på dem efter att ha sett hur studentbostäderna i Flogsta ser ut. Kan vara så att de har mycket stora renoveringsbehov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inission kan vara intressant, blir intressant o se vad du kommer fram till.

      Hemstaden pref på 6,25% känns sådär, då tycker jag Hemfosa, Klövern o Akelius känns mer prisvärda

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Finns en rolig Flashback-tråd om Heimstaden :O) Apropå noteringar, jag tror alla förstår varför Siba ska noteras. Titta in i vilken butik som helst. Butiken på Kungsgatan hade ju sin sista besökare 2005 eller så. Någon vill casha in.

      Radera
  2. Bra plan. Nyintroduktioner har som grupp presterat mycket bra senaste året. De som haft som strategi att delta i många av dessa har fått en mkt god avkastning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Senaste året har det varit medvind minst sagt och både kortsiktiga och långsiktiga har belönats vid många nyintroduktioner.

      Är man kortsiktig så tror jag det är viktigt med en målkurs och en stoploss-nivå.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. KC blir en succé:

    http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Innovation-Akademiska/Pagaende-projekt/Kontigo-Care/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det. Oavsett aktieutvecklingen känns produkten viktig så vore bra om det gick vägen.

      Radera
  4. VDn och grundaren, Daniel Benitez, har sålt hälften av sitt ägande under våren... jag bukar följa insiders ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väl inte helt ovanligt att de större ägarna avyttrar lite aktier när man tar in nya aktieägare. Tittade lite snabbt på deras hemsida och hittade ingen info om detta, har du ngn länk?

      Radera
  5. Jämför prospekten för de två senaste emissionerna.

    SvaraRadera
  6. Ibland har man tur, lyckades sälja i öppningen med liten vinst, gissar att omsättningen kommer att bli låg i denna aktie under sommaren, går säkert att bottenfiska på låga nivåer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, jag tror en rimlig värdering för kontigo idag ligger i trakten av 30 miljoner. Det motsvarar en kurs på ca 5 kr. Vid den nivån, och ifall insynspersoner köper så köper jag in mig, annars tror jag det finns bättre möjligheter på annat håll.

      Radera