2020-08-09

Speedanalysis - Is There a Problem Here?

För en "stockaholic" som jag så är det utmanande att följa med nyhetsflödet för alla mina 66 64 innehav av förklarliga skäl. Behöver man då läsa allt? Jag skummar igenom nyhetsflödet och gör snabba analyser om det är något relevant som har hänt och om det behövs djupare efterforskning. Metoden skulle kunna kallas

Speedanalysis - Is There a Problem Here?


Min "förmåga" att utföra snabba analyser har nog sitt ursprung i mitt forne yrke som mjukvarutestare. Typiskt sett så har man begränsat med tid som testare att testa en applikation/helt system så för att kunna utföra sitt jobb tillräckligt bra så måste man jobba smart och löpande göra analyser och riskbedömningar om vilken del som bör testas i första hand givet den information som finns vid tillfället. Nyckelfrasen jag använder i testandet är: Finns det ett problem här? (cred till James Bach) Om ja, dyk djupare för att avgöra allvarlighetsgraden annars gå vidare med nästa aktivitet.

Denna metodik använder jag på liknande sätt när jag analyserar nyhetsflödet för mina innehav och jag tänkte bjuda på lite exempel från den intensiva rapportvecka som varit.

Livongo


Veckans tveklöst största händelse var för min del nyheten om att Teladoc köper upp ett utav mina största innehav Livongo. Jag fick nyheten via twitter och jag delade den vidare direkt för att upplysa mina följare samt för att få reaktioner på nyheten. Då jag befann mig på dotterns bowlingläger fanns det några tidsluckor att analysera mera innan USA-börsens öppning.

Min första spontana reaktion var positiv då den nya bolaget sannolikt blir en ledande spelare inom området för "e-hälsa". Sen släppte Livongo sin Q2:a och den var en riktig rökare som väntat med tre-siffrig tillväxt! Vidare så skummade jag igenom presentationen för sammanslagningen och nu började tvivel uppstå när jag såg siffrorna pro-forma. Jag prioriterar starka balansräkningar och ser helst nettokassa men det nya bolaget skulle bli hyfsat skuldsatt (> 16 x EBITDA!) vilket jag ser som en risk då lönsamheten är måttlig ett tag framöver så länge tillväxt prioriteras (med all rätt).

USA-börsen öppnande och marknaden visade sitt missnöje över affären då Teladoc handlades ner vilket fick Livongo att följa efter pga att budet består mestadels av Teladoc-aktier.

Efter lite velande bestämde jag mig för att göra exit då skuldsättningen inte kändes bra och värderingen av bolaget skulle fortfarande vara skyhög i traditionella värderingsmått mätt. Vidare så vet jag av egen erfarenhet att sammanslagning av bolag är förknippat med utmaningar och även om det finns synergier på sikt på pappret så är det oftast lite stökigt initialt när två företagskulturer ska ensas.

Så här efteråt kan jag tycka det är synd att Livongo inte fick fortsätta som fristående bolag då det kanske är den starkaste story jag stött under min tid som investerare och deras potentiella marknad var enormt stor att växa i. Detta kommer förvisso inte ändras så jag utesluter inte att jag investerar i Teladoc framöver men det fordrar ytterligare analyser och jag vill nog se hur integrationen av bolagen faller ut först.

Fiverr
I korthet så tillhandahåller Fiverr en handelsplats för digitala tjänster så att köpare av tjänster enkelt kan hitta frilansare världen över som jag förstår det. Jag kommer sannolikt skriva separat inlägg om bolaget framöver men i ärlighetens namn så håller jag fortfarande på med min bolagsanalys även om jag ägt bolaget i över tre månader nu.


Jag fick bolagets rapport i min gmail via min prenumeration på Seeking Alpha och min första snabbanalys gav positiva vibbar. Speciellt det faktum att lönsamhet uppnåtts till viss del är en checkpoint som är viktig i sammanhanget tillväxtbolag tycker jag. Vidare så tittar jag alltid på hur ett bolag guidar framåt och bolaget höjde sina antaganden för resten av året.

Magkänslan så mig att det var läge att öka i bolaget så jag gick vidare och läste bolaget utmärkta Shareholder letter och jag gillade det jag läste så jag började fundera på vad jag skulle minska i för att kunna öka i Fiverr. Detta löste sig dock då jag sålde Livongo (se ovan) och jag har ökat i omgångar under andra halvan av veckan.

Alteryx
Likt Fiverr så har jag inte ägt Alteryx så länge och jag har lite kvar i min bolagsanalys även här.

Bolaget rapporterade i torsdags kväll svenska tid och då jag väntade på att rapporten skulle dimpa ner i min gmail så kikade jag på min app för amerikanska börsen där jag kan se realtidskurser inklusive för- och efterhandeln. Jag noterade att bolaget handlades ner 15 % så jag gissade på att rapporten skulle vara mindre bra. Vidare började jag läsa lite på Twitter om vad som sades där och huvudorsaken föreföll vara svag guidning framåt.


Is There a Problem Here?



Alteryx handlas till skyhöga multiplar så värdering är High. När jag sedan kikar på rapporten så får jag känslan av att Business Momentum går mot Weak och med tanke på effekten av corona så finns det risk att en vändning kan dröja. Jag gissar att kursen kommer gå svagt kommande kvartal åtminstone och då jag tror det finns bättre bolag att placera i under tiden så fattade jag beslutet om att sälja hela innehavet trots att det kommer innebära en förlust på ca 10 %.

Summering
Detta var några exempel på hur jag snabbanalyserar nyheter kring mina innehav och det bli många sådana på en dag till följd av mina många innehav. De mer "stabila" bolagen som Microsoft, Alphabet m. fl. "sköter sig själv" tills viss del så där sållar jag friskt i deras nyhetsflöden.

Det är möjligt att djupare analyser av färre antal innehav skulle vara bättre på många sätt men så länge mina snabbanalyser leder till goda resultat så kör jag vidare med det då jag tycker det är ett kul sätt att hänga med i ett brett nyhetsflöde och snappa upp lite kunskap här och där.

Det är nog inte så lätt för nyare investerare att praktisera min metod så då förefaller investering i fonder som ett väldigt bekvämt och rationellt alternativ i sammanhanget. Mer erfarna investerare tenderar att gå mot koncentrerade portföljer och sannolikt mer djupgående analyser. Jag är väl någonstans mitt emellan men kör på så längre det är kul och framgångsrikt i alla fall :-)

Hur analyserar du nyhetsflödet och rapporter?


Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Pixabay, Shareville, z2036 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Jag följer nyhetsflödet kring mina bolag. Men det är ytterst sällan det leder mig till några större åtgärder. Faktum är att jag försöker sålla hårt i nyheter, då merparten är irrelevant och lätt leder till felaktiga beslut och fel fokus.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Is there a problem here? bör tillämpas på långsiktig horisont tror jag. Men om det känns osäkert i det korta perspektivet och jag har alternativa investeringar på lut så kan jag byta.

      Tack för kommentar!

      Radera