2021-09-12

Tematisk strategi - Visualize it!

Mina aktiestrategier är en mix av bottom-up och top-down, dvs jag väljer case både via intressanta teman och megatrender såväl som enskilda intressanta bolag. I någon mening är min strategi tematisk då jag i huvudsak investerar i "intressanta" teman och undviker "ointressanta traditionella" vars tillväxt i bästa fall är i linje med BNP.

En bild säger mer en tusen ord sägs det och i aktiesammanhang (och i många andra) så tycker jag att visualiseringar bidrar fint till helheten utöver nyckeltal och andra relevanta mätpunkter, så...

Tematisk strategi - Visualize it!


Bilden ovan visar mina innehav grupperade efter deras tema. Kategoriseringen är sannolikt inte helt "by the book" utan lite godtyckligt från min sida men ger ändå en god bild över vilka områden jag investerar i tycker jag.

Nu när jag ser bilden så blir jag lite sugen på att automatisera framtagandet och kanske då i mitt verktyg My Growth Portfolio - vi får se om jag mäktar med det i närtid.

Att visualisera portföljen skulle kunna bokas på "slöseri med tid" men ger mig inspiration såväl som bättre överblick tycker jag, visualiserar du din portfölj?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

PS. Vill du veta mer om en del av mina case så lyssna gärna på detta poddavsnitt >>>

4 kommentarer:

  1. Hej Stefan,
    Jag vill tacka dig för en fantastisk blogg och inspirationskälla.

    Själv har jag byggt en egen aktiesida för eget bruk där jag visualiserar mina aktieportföljer. Sidan uppdaterar även kurser, valutor, utdelningar, rapportdatum, etc. Mitt nästa steg är att försöka bygga in kpier såsom CAGR och sharpe ratio, men det får bli när jag mäktar med. Jag har hämtat en hel del inspiration från dig, i synnerhet visualiseringen av market cap och sektorer.

    Häromdagen byggde jag även in en funktion som kan tracka dagliga förändringar i "externa" portföljer såsom exempelvis fonder. Eftersom jag följer din Global Multi Strategy har jag nu lagt in en "subscription" som automatiskt skickar notiser till mig när du gör större ändringar i din GMS portfölj.

    Jag hoppas kunna bidra med inspiration tillbaka när jag kommit lite längre med sidan i framtiden. Nedan skickar jag med lite demo-bilder på några virtuella test-portföljer, se Imgur länk: https://imgur.com/a/itWZkSt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Riktigt kul att se dina bilder och tack så mycket för fin feedback! Ser fram emot att få höra mer om dina framtida funktioner :)

      Radera
  2. Nej jag är mer räknade personlighet. Däremot ägnar jag mig åt begreppet visualisering, fast på ett psykologiskt visionsplan.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räkna är förstås viktigast och jag räknar "lagom" på mina case då det inte är en exakt vetenskap inom aktieinvesteringar - tack för kommentar!

      Radera