2022-01-12

Mäta värdeutveckling? När? Var? Hur?

Börserna har för året i skrivande stund öppnat svagt, i alla fall för tillväxtorienterade case vars värderingar är relativt höga. Detta har slagit hårt mot mina portföljer och Global Multi Strategy ligger på -7,4% YTD. Sa jag YTD!? Vilken relevans har ett sånt mått så här tidigt på året?

Mäta värdeutveckling? När? Var? Hur?

Det har varit en del tweets på #finanstwitter i närtid om just att mäta värdeutveckling YTD och jag tänkte ge min syn på detta mått och andra relevanta i sammanhanget.

"Historisk avkastning är ingen garanti för framtida resultat" brukar det heta för riskfyllda värdepapper och det stämmer, matematiskt såväl som juridiskt. Varför mäter man då värdeutveckling? Man bör ha klart för sig att olika intressenter har olika syften att mäta och visa värdeutveckling i olika sammanhang.

Till exempel nätmäklare framhäver gärna utvecklingen intradag vilket är ett otroligt flyktigt mått och sannolikt inget för den långsiktige att ge uppmärksamhet eller fästa vikt vid. Kanske nätmäklarna vill förse kortsiktiga med relevant information i första hand eller vill de uppmuntra till kortsiktighet? Jag tror inte det är så utstuderat utan det är närmast standard sen decennier för medier och andra aktörer att redovisa dagsutveckling i första hand.

Jag mäter värdeutveckling i första hand för att kunna jämföra med de fonder som jag "tävlar" emot. Tanken är att om jag underpresterar fonderna över tid så får jag ifrågasätta om mina aktiestrategier är värt mödan och kanske istället välja fonderna i mina portföljer framöver.

Jag hade personligen gärna sett att mått som CAGR på 3, 5 eller fler antal år skulle redovisas i första hand i börssammanhang då de kanske säger mer om en portföljs eller börsens historiska resultat över tid? Vidare kan Sharpekvot vara ett småtrevligt mått och varför inte redovisa max drawdown om du vill få en uppfattning över historisk volatilitet? Andel positiva månader?

Nåväl, åter till YTD ("i år" som det brukar heta på svenska) - när det användbart? I början av ett år är det ett kortsiktigt mått och även senare på året relativt sett tycker jag. För mig är det en sorts temperaturmätare som besvarar frågan "hur har det gått i år?". Jag kan delvis hålla med kritiker som tycker att frågan "hur har det gått senaste 12 månaderna" är mer relevant i fler sammanhang men det måttet kräver för min del att jag beräknar portföljernas värde varje dag eller vecka och sparar ner i en databas då mina portföljer är utspridda på olika håll. Det jag tycker är (tillräckligt) relevant/tidseffektivt att spara ner är värdet per årsskifte och värdeutveckling per årsskifte från start. Utifrån dessa värden kan jag enkelt beräkna YTD men framförallt CAGR sen start (som jag tycker är det mest relevanta måttet totalt sett).



Lever jag då som jag lär? Ovan är mina "mätare" från mitt hemmasnickrade portföljverktyg och jag borde nog faktiskt sortera om ordningen. Vad sägs om B Ztrength, Growth, CAGR på första raden? Sedan EV/GP, EV/S och slutligen YTD? Jag prioriterar framåtblickande framför historik så en sådan ny ordning vore logisk utifrån detta. Jag agerar i första hand utifrån de framåtblickande mätarna så det blir till att snickra ihop en ny version av verktyget så fort jag hinner.

---

Att jag ska försöka summera det hela så finns det en mängd olika sätt att mäta värdeutveckling på. Olika mått är olika relevanta beroende på sammanhang och perspektiv. Precis som när du mäter temperatur så kanske du inte ska dra för stora växlar på en kortsiktig mätpunkt. Kanske är det ändå skönt att få uttrycka att "det är kallt" när det är -25 grader ute (även om man inte agerar långsiktigt på det)? Värdeutveckling YTD är som en temperaturmätare för mig som är enkel att läsa av även om jag inte fäster så stor vikt vid den jämfört med CAGR över tid. Jag fäster normalt sett inte så stor vikt vid volatilitet men om jag gjorde det så hade jag kunna tänka mig att mäta max drawdown.

Jag kommer att fortsätta att mäta YTD och redovisa detta men jag ska även försöka bli bättre på att lyfta fram mina framåtblickande parametrar och den långsiktiga värdeutvecklingen.

Hur ser du på att mäta värdeutveckling?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Jag ser långsiktighet som det naturliga kriteriet för mätning. Kortsiktiga pengar har som bekant ingenting på börsen att göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter vettigt, dock så kan kortsiktigt värdeutveckling indikera saker som kan vara värt att undersöka så att det långsiktiga målet inte hotas, speciellt i enskilda bolag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Bra genomgång som vanligt. Hur ser du på Totalavkastning (TKA) som mått. Alltså den totala avkastningen inkl. evt. courtage. En annan fråga som du gärna får "grotta" ner dig i är de olika "vettiga" indexen som man bör/kan jämföra sig mot. Tänker på olika svenska marknader till att börja med. Tex. Aktier på big cap, medium cap och small cap.
    Mvh
    Larsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar alltid med totalavkastning, dvs nettoavkastning efter avgifter. Av liknande anledning tycker jag det är bättre att jämföra sig mot fonder (som också redovisar TKA) än mot index då de sistnämnda inte går att handla. Om du klickar på etiketten Fonder i högermenyn så får du upp inlägg som handlar om mina jämförelsefonder.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Intressanta poänger! Jag kikar alltid på avkastningen på ett års sikt löpande. Det är så jag mäter mina innehav och hur de står sig mot börsens rörelser och långa trender. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett år löpande låter bra, lite svårare att mäta om du har dina innehav hos olika aktörer som jag. Tack för kommentar!

      Radera