2022-02-19

Investeringsstrategier och metoder

I ett tidigare inlägg så redogjorde jag för mina investeringsmål och här är en kort repetition av dessa fyra:

  • Lustfyllt
  • Lärorikt
  • God nattsömn
  • God avkastning
Hur ska jag då uppnå dessa mål? I detta inlägg så tänkte jag redogöra för mina strategier och metoder som förhoppningsvis uppfyller målen över tid.



Lustfyllt

Känns det kul att hålla på med aktier och vad är kul i så fall?

Data/siffror

Jag älskar siffror vilket är en bra start då sådana förekommer i stor utsträckning i aktiesammanhang. Jag tycker att det är kul och rogivande att sitta och mata in siffrorna i mina Google Sheets när jag hittat ett intressant case eller när ett befintligt har rapporterat. Vad säger siffrorna? Vilken Business Ztrength blir det? Håller caset?

Visualisering

Om jag älskar siffror så älskar jag än mer visualisering! Att visualisera siffror och annat på ett tilltalande och pedagogiskt sätt är fantastiskt intressant tycker jag och väl värt tid och möda för att göra det bra. Denna drivkraft har resulterat i många verktyg genom åren och det bästa exemplet är nog mitt senaste portföljverktyg My Growth Portfolio.

Analysera

Att analysera case och rapporter är riktigt kul, kanske för att jag gör det "lagom" djupt och förhållandevis snabbt. Är jag sugen på att spendera veckor i sträck i jakten på enskilda detaljer? Svar nej, jag tror att en checklista (se nedan), servettkalkyl och lite magkänsla räcker ganska långt i mitt sammanhang.

Mäta

Hur presterar jag? Absolut och relativt? Jag gillar att ha mätpunkter och att jämföra mig mot diverse utvalda fonder. Att som amatör tävla mot proffs och index är riktigt kul tycker jag, speciellt när det går bra förstås.

Vidare så mäter jag mina portföljers egenskaper avseende tillväxt och värdering bland annat.

Lärorikt

Finns det något att lära sig av att spara i aktier? Massor tycker jag!

Läs på

För att förstå bolagen man investerar i så är det en fördel med kunskaper kring bransch, geografier, teknik etc och att lära sig mer om detta tycker jag är både lärorikt och lustfyllt.

Hålla koll på de stora penseldragen

Vidare kan det vara bra och nyttigt med baskunskaper kring makro och geopolitik även jag inte fäster så stor vikt vid detta i mina investeringsbeslut.

God nattsömn

Hur ska jag investera för att sova gott om natten?

Diversifiering

Skulle jag sova gott om jag hade hela mitt kapital bara ett bolag? Nej, allt kan hända även om du är påläst och snudd på bevakar bolaget dygnet runt. Detta ger att jag gillar diversifiering och allokerar mina portföljer med lagom stora vikter i varje case så att jag sover gott oavsett.

God avkastning

Hur ska jag då uppnå 15 % CAGR över tiden?

Investera i kvalitetsbolag

Jag investerar i huvudsak i vad jag kallar kvalitetsbolag. Exempel på hur jag utvärderar kvalitetsbolag kan ni se under etiketten Case. Egenskaper jag utvärderar i sammanhanget är:

  • Bra affärsidé/modell?
  • Stor TAM och goda tillväxtutsikter framåt?
  • God innovationsförmåga/företagskultur?
  • Konkurrensfördelar?
  • Stark balansräkning?
  • Goda marginaler/lönsamhet?
  • Risker?
Om ovanstående punkter ger ett bra utfall så blir det till att göra en servettkalkyl om bolaget rent matematiskt har egenskaper som kan ge 15 % CAGR i totalavkastning kommande 2-3 år till att börja med.


Vidare så beräknar jag bolagets Business Ztrength (BZ) och jämför denna i förhållande till den relativa värderingen. 

Om bolagets BZ är god och servettkalkylen ger minst 20 % CAGR så platsar det sannolikt i min offensiva tillväxtportfölj Global Future oavsett värdering (nästan). För de case som har något lägre BZ och värderas rimligt så hamnar de i Global Quality som är något mindre offensiv i sammanhanget. Mitt fria sparande i form av Global Liberty innehåller både offensiva case såväl som mindre offensiva. Dessa portföljer går under samlingsnamnet Global Multi Strategy.

Utvärdera löpande och agera vid behov

Jag agerar i huvudsak i samband med kvartalsrapporter och utvärderar vilket beslut jag ska ta utifrån bolagets BZ och värdering enligt modell nedan:


Jag har nyligen korrigerat modellen och säljer numera som regel om bolagets visar svaghet i samband med att värderingen är hög.

Ett exempel av detta från veckan var när Shopify rapporterade sitt helår 2021 och guidade för 2022. BZ sjönk rejält och värderingen blev ändå fortsatt hög baserat på senaste kurs.


Återstår som alltid att utvärdera om det var rätt beslut men jag köper gärna tillbaka när värderingen kommit ner rejält alternativt bolagets BZ ökar igen.

Ett annat exempel på klockrent köp enligt modellen ovan är Upstart som kom in med stark rapport och där värderingen är sansad tycker jag.

Återstår även här och se om köpet blir lyckat förstås.

Slutligen

Jag försöker att utveckla mina strategier och metoder över tiden och justera vid behov. Som det känns i dagsläget kommer jag även fortsättningsvis investera i kvalitativa tillväxtbolag trots rådande motvind i sentimentet.

Mina portföljer har god förväntad tillväxt på aggregerad nivå och värderingen är numera ganska sansad kan jag tycka. Då året har startat tungt värdeutvecklingsmässigt så har CAGR sen 2017 sjunkit under målet 15 %. Det kan förstås bli sämre innan det bli bättre men jag navigerar i huvudsak efter bolagens fundamentala egenskaper som bör styra kursutvecklingen över längre tid oavsett kortsiktigt sentiment.

Hur gör du för att uppfylla dina investeringsmål?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar