2024-01-12

Special Situation: Match Group

Efter en lyckad trade i Activision Blizzard förra året så har jag haft ögonen öppna för ett nytt case inom genren Special Situation och tidigare i veckan dök det upp ett till slut.

Det handlar om "dejtningbolaget":

Special Situation: Match Group

datakälla: Quartr/S&P Global
"Hundreds of millions of people have used our brands' services to create meaningful connections. Match pioneered the concept of online dating over 20 years ago, then we reinvented the category by launching Tinder, and we are now evolving our diverse portfolio of apps so that we can continue to lead the way in helping people make meaningful connections across the spectrum of age, race, gender, sexual orientation and backgrounds." -  https://ir.mtch.com/investor-relations/overview/default.aspx

Online dating i modern tappning har jag begränsad personlig erfarenhet av men innan jag träffade min fru för över 25 år sen så var det chatrum på diverse numera nedlagda sajter som gällde i genren så gissar att det är smidigare numera :)

Oavsett så verkar Tinder vara #1 i denna genre och givet västvärldens demografi så finns det sannolikt behov av att utforska tvåsamhet på olika nivåer för en stor mängd människor.

Jag har sneglat på Match innan och även ägt ett kortare tag men aldrig gillat den relativt höga skuldsättningen. Balansräkningen är ok sett till kassaflöde men skuldsättningsgraden är fortfarande i högsta laget för min smak med nettoskuld / EBITDA på 3,3 enligt mina beräkningar.

Värderingen o andra sidan ser ganska sansad ut tycker jag (se bild ovan) med EV/EBITDA runt 10 och FCF Yield nära 7%.

Detta tillsammans med att aktivistfirman Elliot har tagit en stor stek ger en god risk/reward tycker jag, givet att räntan kommer att sänkas kommande år.

I skrivande stund ligger jag -4% redan så caset kan knappast bokas på "crowded trade".

Min andel av totalen i Match är mindre än 2% men får ses som en "krydda" i sammanhanget.

Vad tror du om Match?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Inga starka invändningar mot caset. Mina vanliga är hög(re) skuldsättning, men den är på väg ner. Och marknadspositionen är utan tvekan stark, liksom behovet av att använda tjänsterna. Bolaget inte heller ett mega-jättebolag utan ca 10 miljarder USD. Generellt tror jag större värdecase sett till marketcap ibland är större värdefällor så att säga. Ett försiktigt ja, som summering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se hur detta spelar ut, tänker att om Elliot lagt $1B (ca 10% av bolaget) på detta så har det en tydlig idé om hur man kan få upp värderingen / ordna till bolaget.

      Tack för input Gustav!

      Radera
  2. Intressant! Jag hängde med det förra caset du skrev om, jag skrev några kommentarer då, och du hade ju mångfalt bättre timing än jag hade. Hur som helst, det vore intressant att höra lite hur dina tankar går vad som är det som är "special" i denna situation. Skulle Elliot kunna ta bolaget från börsen? Spinna ut något? Något mer än en plats i valberedningen?

    Jag har inte hört talas om detta tidigare, och läste CNBC-artikeln som länkades ovan. Där ser jag dock inget som tyder på att Elliot haft annan anledning än att man vill äga ett "dot-com"-bolag (om anakronismen tillåts) till en jämförelsevis låg värdering. Men värderingar ändras ju som bekant inte alltid så fort som en kan hoppas. De tycks ha lyckats bland annat i Crown Castle men frågan är vad planen kan vara här.

    Varmt tack för intressant läsning och god fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elliot är ganska hemliga än så länge vad jag kunnat läsa men tänker att de sannolikt har en bra plan givet att de investerar en så pass stor summa.

      Tidshorisonten är dock oklar och det tar säkert ett tag att styra upp skutan men tänker att den sansade värderingen kanske ger en begränsad nedsida under tiden, givet att räntan sjunker.

      Tack för inspel och god fortsättning!

      Radera
  3. Är ägare. Men inte helt övertygad, gissar att det som kommer hända är att färre kommer vilja betala för att få vara med. Samtidigt verkar det vara relativt vanligare att hitta sin partner där. De har viss vallgrav, för att starta ett nytt system tar tid och lockar inte in folk att registrera sig. Det är dessutom så att det finns väldigt många killar i förhållande till tjejer: vilket leder till att tjejerna får en massa uppmärksamhet av låg kvalitet och killarna då får sämre respons - frustration uppstår för alla, utom de allra mest attraktiva männen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att långa trenden borde gynna denna typ av tjänster och att Match ändå uppnått viss moat i form av nätverkseffekter. Men ett svagt 2024 hos konsumenter kanske kan ge viss motvind kring betalningsvilja, kanske det som syns i kursen?

      Tack för input!

      Radera