2024-01-01

Global Multi Strategy årsresultat 2023

Världens börser har stängt för 2023 och källskatt har återförts - dags för

Global Multi Strategy årsresultat 2023

Vad är då ett godkänt resultat i sammanhanget? Det beror på dina uppsatta investeringsmål och här är mina:

  • Lustfyllt
  • Lärorikt
  • God nattsömn
  • God avkastning

Lustfyllt?

Jag tycker att 2023 blev ett kul börsår. Förvisso är det förstås roligare när det går bra men jag tycker att analys- och förvaltningsarbetet verkligen är roligare än någonsin. Numera utrustad med Quartr core så är det smidigt och kul att analysera rapporter m.m. för mina 42 case. 

Resultat: ✅

Lärorikt?

Det finns ständigt saker att lära sig när det gäller aktier och börsen. Oklart vad jag lärt mig för nytt under 2023 men jag tycker att det bekräftades att bra balansräkningar och kassaflöden är sannolikt bra skydd på nedsidan i oroliga såväl som roliga tider.

Vidare så har jag bekräftat att när sentimentet vänder för ett case så gäller det att vara snabb på bollen. Typexempel under 2023 var när solenergibolagen Enphase och SolarEdge visade svaghet och jag minskade snabbt till en bevakningsposition respektive gjorde exit.

Resultat: ✅

God nattsömn?

Min definition av risk är att jag ska sova gott om natten och inte oroa mig för enskilda case såväl som för portföljen.

Min fru och vår hund kan intyga att jag sover som en stock och jag har känt mig trygg med mina strategier under hela 2023 vad jag kan minnas.

Resultat: ✅

God avkastning?


Global Multi Strategy GMS landade på +23,5% för 2023, är det då godkänt utifrån mina avkastningsmål?
  • Avkastningsmål 2023: >15% ✅
  • Avkastningsmål över tid: >15% CAGR ❌
  • Bättre än jämförelseportföljen Global Funds?
  • Bättre än jämförelseportföljen Global Future Funds? ✅
Godkänt men ingen guldstjärna. Måste prestera bättre för att nå avkastningsmålet på 15% CAGR över tid. 

Coeli Global Select vann stort i år men GMS och min största portfölj Global Quality fick i alla fall pallplats så jag är ändå ganska nöjd.

Resultat: ✅

Portföljen 


Portföljen har varit förhållandevis intakt under 2023 och jag har inga planer på större omtag i skrivande stund.

Räntan har förhoppningsvis toppat för denna gång vilket borde ge stöd åt värderingarna som helt klart är höga för många av mina case. Men om vinster och kassaflöde sviktar så kan det bli tufft på kort sikt oavsett.


Jämför med globalt index så är jag underviktad USA och Japan vilket innebär övervikt mot övriga regioner.


Stor övervikt B2B, Hälsovård och premieprodukter på bekostnad av räntekänsliga finans och fastigheter känns bra tycker jag. Förvisso finns det säkert bra uppsida i enskilda fastighetsaktier men jag nöjer mig med min privata bostadsexponering.

Börsåret 2024?

Vad kan man då tro om börsen 2024. Det korta och ärliga svaret är att jag (och experterna) har ingen aning.

Jag kommer att fortsätta med att försöka hålla de bästa casen jag kan hitta för stunden. Sannolikt kommer jag kanske att skala av lite i de case som har hög värdering men fram tills nu har det varit en olönsam strategi att sälja vinnare.

GMS har en förväntad försäljningstillväxt på över 15% för 2024 så om detta infrias så finns det chans att avkastningsmålet på 15% uppnås i teorin åtminstone.

"Experter" menar att vinnare som Novo Nordisk och Nvidia är sinnesjukt högt värderade men jag är inte lika övertygad. Jag lär få bekänna färg under 2024 i frågan oavsett.

God fortsättning allesammans och lycka till med investeringarna 2024 och framåt!

ps. har du uppnått dina investeringsmål för 2023?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. God fortsättning och väl jobbat! Frågetecknet är väl möjligen om vissa aktier är populära/dyra, men dyrt kan bli dyrare och populärt populärare. Med tanke på att du kollar på free cash flow yield finns ändå en viss försiktighet i modellen, gillar det, även om jag själv går ännu mer mot värde (på gott och ont, möjligen väl mycket ont sett till senaste årets resultat i alla fall!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Populära aktier har jag inga problem med så länge de är populära av rätt anledning. Givetvis måste man vara mer på sin vakt inför en förändring i sentiment men kan bli bra fram till dess. God fortsättning! :)

      Radera
  2. Hej!

    Tack för mycket intressanta tankar kring aktier under året. Jag började spara i globala aktier under pandemin för jag saknade så att resa. Läste på om olika företag från när och fjärran istället. Jag behövde också bygga upp en buffert långsiktigt, så det var också en nödvändighet.
    Flera av mina innehav har jag fått genom tips och tankar kring din portfölj. Många tack för det.
    Jag har ett större antal aktier, ca 150 varav ungefär 30 av dessa är mindre, mer som bevakningsposter.
    Det är kul med stor spridning över världen, men det är samtidigt svårt att hitta bra företag som är enkla att handla via Avanza. Många länder saknas helt, och vissa regioner kan bara enstaka aktier handlas enkelt. Ibland känns det nästan som vissa innehav hänger kvar i min portfölj för att de just kommer från en viss region som jag annars tappar.
    Jag har mindre belopp att investera, så det blir tyvärr för dyrt att handla på annat sätt än de billiga nätmäklarna. Provade Degiro för att få in lite ytterligare möjligheter, men tyckte det blev svårt med överskådligheten med flera depåer hos olika leverantörer.
    Det har varit spännande under året att jämföra hur mina innehav har stått sig mot din mer koncentrerade portfölj. Oftast har jag legat ca tio procent efter, men nu på slutet har det blivit helt jämnt och jag landar också på 23% över året.
    Jag har lite mer svenska aktier än vad som finns bland dina innehav, det är nog mest det som gjorde att det blev ett fint avslut på året för min del.
    Mitt bästa innehav 2023 var Super Micro Computer som tom spurtade förbi Nvidia. Sämst Plug Power som jag skulle släppt för länge sedan och nu helt ofrivilligt bara är en bevakningspost :)
    Ska verkligt bli kul att se hur 2024 utvecklas. Jag har några innehav som jag tror extra på just nu. Har du kikat på några av dessa, eller några tankar kring företagen?

    Trifork. Spännande danskt mjukvarubolag.
    Norbit. Sensorer i havet. Kommer nog tyvärr att behövas en hel del av framöver.
    Centene. Ett komplement till mitt innehav i UnitedHealth.
    Arcadis. Världens bästa konsulter?
    Amkor. Vet att du haft o sålt, men tror på deras nya investeringar i nya fabriker.
    OpenText. Ai-bet.
    Paypal. Har tidigare hållit mig borta, men nu verkar de fått en helt ny riktigt bra ledning?
    Prologis. Har inga fastigheter annars, men de har verkligen en unik position.

    Ha ett fint 2024!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 150 aktier! Grattis till ett bra resultat, indikerar att även diversifiering kan leverera avkastning.

      Jag byggde mitt portföljverktyg för att kunna hantera innehav från olika nätmäklare men jag förstår om det är mer bekvämt att bara ha en depå.

      SMC ägde jag någon vecka bara, den borde jag inte sålt :)

      Intressanta case du nämner, ska kolla upp dessa via Quartr och se om det är något intressant. Jag gillar att hålla mig till 42 case så om något ska in så ska något ut. :)

      Stort tack för att du delar med dig och lycka till med investeringarna!

      Radera