2017-11-23

#uppesittarkväll november 2017

Utdelning på lönekontot imorgon vilket innebär #uppesittarkväll idag!

Denna månad så tänkte jag köpa "vanliga" fonder för första gången på länge om jag bortser från min tjänstepension FTPK.

Detta kommer att ske i en nyöppnad Kapitalförsäkring som jag kommer att dela på Shareville och använda som jämförelse när jag utvärderar mina portföljer med global inriktning. Jag har efter lite funderande kommit fram till att dessa fonder kommer att ingå i portföljen med lika delar:

z2036 Global Funds
FondAvgiftStrategi
SPP Aktiefond Global0.31%Passiv index
Länsförsäkringar Global Indexnära0.20%Passiv index
Lancelot Camelot1.30%Aktiv
Coeli Global Select1.78%Aktiv
Prior Nilsson Smart Global0.80%Smart beta utdelning
Didner & Gerge Global1.63%Aktiv
Viktad avgift1.00%

Ska bli spännande att se om jag kan ge fondportföljen ovan en match...

I bilportföljen som är inriktad mot högutdelande bolag så hade jag tänkt mig att öka i ZetaDisplay Pref (tycker att bolaget gav ett hyfsat intryck under ett småbolagsevent i veckan) och Ocean Yield. Högutdelare mot svensk fastighetssektor ligger jag lågt med tills vidare.

Man hade kunna tänka sig att öka i något amerikanskt innehav nu när Avanza och Nordnet bjussar på courtaget imorgon men de jag har är minst sagt skakiga så känns inte rätt i magen att öka där.

I min framtidsportfölj sker inga inbetalningar längre men jag har frigjort lite kapital den senaste veckan i samband med köpet av Alibaba och det blev en skvätt över som räcker till en mindre post i ett befintligt eller nytt innehav.

Då jag inte har några spärrar avseende antal innehav så blev det ett nytt redan idag, nämligen tyska Zooplus.

Tresiffrigt P/E-tal men rimligen har de fullt fokus på tillväxt som är över 20 % per år vad jag kan förstå. Gillar att ha en viss exponering mot sällskapsdjur vilket detta innehav har fullt fokus emot.

Vad köper du denna månad?

Bild: Shareville

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

16 kommentarer:

  1. Har sparat likvider för Black Friday så imorgon blir det VFC, J&J och Xylem. Därför kliar det i fingrarna i att öka i nedtryckta svenska aktier på måndag efter löneutbetalningen. Handelsbanken är given på nuvarande nivå. Tycker att MQ är löjligt prisdumpad just nu med en garanterad utdelning på över 6% redan i januari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Xylem gillar jag, bra val!

      MQ har jag själv och sitter still i båten, vi får hoppas på en comeback för retail inom kläder :-)

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
  2. Skakiga US-innehav, är PSEC med där måhända :-)? Sålde av mina i veckan. Såååå skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ och OHI. Måste kännas skönt i portföljen :-) Totalt med utdelningar så är det inte lika illa och tror att det kommer att trilla in en och annan från dessa bolag även framöver.

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera
    2. Så det blir inte mer OHI till korgen med tanke på gratis courtage imön?

      Radera
    3. Nix, har tillräckligt redan :-)

      Radera
    4. Hehe PSEC har ju gått upp en del i veckan. Barry har ju dessutom fyndat 100000 aktier, av ett värde som motsvarar ca 2% av hans inkomster från förvaltningen, gissar vart hans lojalitet ligger ;) Dock långt kvar tills dess jag går break even på denna surdeg, så det blir till att ligga lång. Likaså med OHI där man ligger -20% i värde för tillfället. VårdREITS har ju haft det tufft senaste halvåret, får väl se vad som händer framöver.

      Radera
    5. Låter bra med PSEC!

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. What is your expectations in terms of annualized return after 5 years for this Zooplus purchase? I want to understand your thinking process.

    According to my own calculations, even if it trades at 40 PE at the end of 2022, after growing for 30% per year, you will end up with about same stock price. Am I really messing things up in my calculations here?

    SvaraRadera
  4. The stock is really really expensive, no doubt about that. 4-traders estimates P/E 59 by 2019 so in 2020-2021 the ratio could be more "normal" hopefully.

    Thank you for your comment!

    SvaraRadera
  5. Jag öka i STAG Industrial och LTC Properties.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter stabilt, tack för kommentar och lycka till med investeringarna!

      Radera
  6. Återinvesterar utdelning från Svolder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite får låg DA för min smak men är nog ett fint bolag och i en stark kurstrend.

      Tack för kommentar!

      Radera
  7. Bra fondmix och säkert svårslagen!
    Vad menad med "smart beta" fond, dvs Prior nilssons strategi?
    Själv försökte jag köpa A2 milk i veckan men kursen tog ett skutt upp pga rapport, får göra nytt försök;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas kunna slå den! :-)

      Smart beta är en passiv strategi som viktar en portfölj med utvalda bolag efter vissa parametrar - i fallet PN så är det lågvolatila utdelningsbolag med bra historik

      Tack för kommentar!

      Radera