2017-11-19

z2036 Global Funds

Jag använder SPP Aktiefond Global som jämförelsefond för mina portföljer som har globalt inriktade strategier.

Det är betydligt mer relevant tycker jag att jämföra mot just en fond istället för mot index då du inte kan investera direkt i ett index. Mot en globalfond noterad i SEK så blir jämförelsen än bättre då det ingår valutajustering och alla avgifter, med andra ord nära en "all-inclusive"-jämförelse.

Jag har funderat ett tag på att jämföra mot en portfölj av globalfonder istället då jag sannolikt hade haft fler än en fond om jag "tvingats" placera enbart i sådana istället för aktier.

Så därför har jag får avsikt att starta ytterligare en portfölj (hörde jag suck?) bestående av olika fonder.


Jag tänker mig en portfölj bestående av "best-of" globalfonder och jag skulle uppskatta mycket om ni läsare kommer med förslag på fonder utöver de jag funderar på i skrivande stund.

Dessa har jag på listan just nu:


z2036 Global Funds
FondnamnAvgiftStrategi
SPP Aktiefond Global0.31%Passiv
Länsförsäkringar Global Indexnära0.20%Passiv
AMF Aktiefond Global0.40%Passiv
Lancelot Camelot1.30%Aktiv
Coeli Global Select1.78%Aktiv
Prior Nilsson Smart Global0.80%Smart beta utdelning
Didner & Gerge Global1.63%Aktiv
Spiltan Globalfond Investmentbolag0.50%Passiv
Viktad avgift0.87%

Om varje fond får en lika vikt på 12,5 % så blir den totala avgiften 0,87 % vilket spontant känns lite högt men jag har valt fonder utifrån att jag tror de tillsammans kan bidra med en god riskjusterad avkastning och med en hygglig chans att slå världsindex.



Fonderna Lancelot Camelot B och PriorNilsson Smart Global har inte varit igång så länge men totalt så ligger alla fonderna på ca + 10,4 % för i år om vi viktar resultatet jämnt.




Min bästa portfölj för i år z2036 Global Future, har presterat väl i konkurrensen jämfört med fonderna ovan och ligger även strax före Didner & Gerge. Portföljen stängde på nytt ATH i fredags och har riktigt bra flyt för närvarande.

För att jämförelsen mellan portföljen och fonderna ska bli än mer rättvis så kommer den nya fondportföljen att vara i en kapitalförsäkring så att skatten bli inkluderad i värdeutvecklingen (skatten syns inte i grafen för en ISK eller i en vanlig fonddepå).

Skulle jag få stryk av fondportföljen över tiden så är det motiverat att fundera över om de timmar i veckan jag lägger ner på aktieportföljerna skulle kunna användas på ett bättre sätt. Nu när det går bra så är det väldigt kul att hålla på med sina aktier med analyser och uppföljning m.m. men hur kul kommer det att vara vid en bear-market?

Som det känns nu så kommer jag köra på aktier fortsättningsvis oavsett hur marknaden utvecklas men man ska aldrig säga aldrig.

Vad tror du om portföljen och har du någon favorit inom kategorin globalfonder?

Bilder: z2036, Avanza, Shareville

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

32 kommentarer:

  1. MS INVF Global Opportunity A? /N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar ha presterat bra i år. Dock minus för krav på minsta köp på 1000 och 500 i månadsspar.

      Tack för tips!

      Radera
    2. Intressant inriktning på fonden, har en rejäl övervikt Facebook och Amazon, se länk

      Radera
  2. Köper man flera aktiva fonder får man statistiskt sett bara en dyr indexfond. Gå antingen all-in på den billigaste indexfonden du har tillgänglig, annars all-in på den aktiva fond du tror på mest och se dess avvikelse mot index som en chansning, en krydda som ger en liten möjlighet att få mer än index. Köper du fler än 1-2 aktiva fonder får du det sämsta av båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller kanske en billig indexfond (som LF/SPP) och en aktiv (som Didner).

      Radera
    2. @Tuxie

      De utvalda aktiva fonderna har en hög active share och lite olika strategier även om det förstås finns gemensamma innehav. Index är 1500 fonder och en del av de aktiva ovan har 15-20 innehav så nog lär de avvika var för sig tänker jag.

      Tack för bra kommentar!

      @Anonym
      Jag tänker att om jag börjar med 8-10 fonder så kan jag minska efter en tid om en fond känns dålig i sammanhanget.

      Tack för kommentar!

      Radera
    3. Jag håller med Anonym om att en indexfond och en aktiv fond är en rationell combo. Jag hävdar dock bestämt att det bara är slöseri med avgifter att ha flera fonder som har som mål att klå samma index (MSCI World TNR i det här fallet). Det försämrar dina odds för en bra avkastning-per-avgift-ratio.

      Ska man "komplettera" med fler fonder än två bör det isåfall vara nischade fonder för att man tror på något specifikt scenario.

      Breda fonder som dessa är redan diversifierade, det är själva poängen med dem. Att diversifiera ytterligare ger väldigt lite, diversifieringsteoretiskt sett.

      Radera
    4. Att ha 8 st kanske är mindre meningsfullt vid närmare eftertanke men 2 passiva och 3 aktiva kanske ger goda odds att slå index?

      Just passiv vs. aktiv inom genre Global tror jag skiljer sig extra mycket avseende active share och antal innehav då index består av 1500 fonder.

      Tack för ytterligare bra kommentar och diskussion!

      Radera
  3. Hej Stefan
    Själv betalar jag inte får en Global aktiv fond. Jag hade valt Europa småbolag aktiv.Sverige småbolag aktiv.Asien och Tillväxtmarknad aktiv + LF Global index. Tror inte att dyra aktiva Globalisering slår en billig 0.20% avgift global index långsiktigt. Lycka till. Det är mina tankar.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha en global indexfond är rationellt på många sätt och passar många. Intressant är att det skiljer sig relativt mycket på prestationen i år för de indexfonder jag har i tabellen ovan.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Själv förstår ja inte meningen med detta. Varför skall man ha med en aktivt förvaltad fond med en avgift på 1,78%? Skall två kapplöpningshästar tävla mot varandra vinner den som har den lättaste ryttaren på ryggen. Själv har jag Swedbank Robur Access Global i portföljen. Förvaltningskostnad 0,2% inga köp och säljavgifter. Sist men inte minst man kan inte köpa en fonds historiska prestation.

    Tänker vi oss att vi står på en kapplöpningsbana och skall välja ett ekipage att satsa en slant på bör valet vara ganska enkelt, eller hur?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om det är samma distans? Tänk 1500 innehav i den passiva förvaltningen och 15 i den aktiva. Men jag håller helt med om att allt annat lika så är låga avgifter prio ett.

      Håller även med om att historiken bör man ta med en nypa salt.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Om det bara är vikten på ryttaren som avgör så kan man ju sätta upp en lätt docka på hästen. Givetvis spelar ryttarens skicklighet och hästens styrka in också. Jag fattar inte detta enorma fokus på kostnader i Sverige, tycker att det borde vara mera fokus på resultat. Givetvis är inte gamla resultat en garanti för framtiden. Men kolla Didners fond över olika tids perspektiv, jämför med de andra. Varför inte bara ha den? Eller hälften i den och den andra hälften i en index fond?

      Radera
    3. Det blev 3 passiva och 3 aktiva till slut och dessa har fått en bra start.

      Tack för kommentar och input!

      Radera
  5. Jag tycker du gör helt rätt i att skapa en referens på det här sättet.

    En fond från Vanguard hade ju sänkt förvaltningskostnaden, men då får du innehav i USD och det gick bort va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir spännande att se hur det utvecklas tycker jag, vill helst ha fonder i SEK och utav krav på högre insättningar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Fint fondpaket där. Kollar själv på lite mer udda fonder så kan inte riktigt bidra med någon i sammanhanget: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2017/05/tre-fantastiska-fonder-och-nagra-till.html

    Kloka funderingar med jämförelseindex, jag ska kanske se över vad jag jämför mig mot också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det inte blir lätt för dig att hitta fonder med liknande inriktning som du har men spännande att se om lyckas.

      Tack för kommentar och länk!

      Radera
  7. Ytterligare en dimension - skapa något liknande med ETF:er? Finns ju förtioelva tusen ETF:er med superlåga avgifter som borde vara lika bra som en dyrare fond, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ETF:er med låga avgifter är inte så dumt men ofta så åker du på courtage + växlingsavgift. Tror jag håller mig till "vanliga" fonder så länge men tack för tips och kommentar!

      Radera
  8. msci world small cap indexfond som krydda? Handelsbanken har en ny sådan med etisk inriktning till den något höga avgiften 0.6%
    För att få lägre avgift och msci world small cap blir det tyvärr ETF.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad heter Handelsbankens fond mer exakt? Jag hittade Handelsbanken Global Tema som gått bra i år men den hade 1,4% i avgift.

      Tack för kommentar och tips!

      Radera
    2. Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
      http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0001C5YO

      Radera
    3. Tack för den! Fonden ser relativt nystartad ut, tror jag avvaktar ett tag men det blir spännande att se hur den kommer att gå.

      Radera
  9. Om jag förstår dig rätt så är syftet att skapa ett bättre jämförelse-case, inte sparande i sak. Jag tänker då. Om du vill ha någonting mer rejält att hålla dig i vid jämförelse än en enstaka fond varför då jämföra dig med någonting relativt alls? Du kan ju lika gärna sätta ett fast, långsiktigt, avkastningsmål och justera portföljen i enlighet med det egna målet. Relativa jämförelser är ju bra om man vill marknadsföra sig själv och sin egen fond gentemot någon kund i relation till konkurrenter, men fasta mål kanske hjälper privatekonomin bättre? Bara en tanke jag ville ge. Vi är alla så upptagna med att "keeping it up with the Joneses" så vi tänker inte alltid på vad vi själva egentligen har får mål och riskprofil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett syfte med jämförelsen är att se om jag kan prestera bättre än en global fondkorg som jag sannolikt skulle ha valt annars. Utöver det har jag mål för portföljerna satta redan. Förvisso är det nog dags att se över målen och kanske renodla dessa per portfölj.

      Tack för bra input och kommentar!

      Radera
  10. Har personligen lagt om strategi under det senaste året och investerar numera betydligt mer globalt, om än inte i samma kaliber som Gustav och Framtidsinvesteringen.

    Jag har funderat än del om vilket index jag ska benchmark:a mot men kanske ska dundera om och benchmark:a mot en globalfond istället...

    Tack för ett trevligt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att det är fonderna. man ”tävlar” emot i första hand eftersom du inte kan köpa index. Lägger man sedan på skatt så blir det jämförbart takt av tänker jag.

      Tack för kommentar och feedback!

      Radera
  11. Gokväll Stefan

    Går i samma tankar som dig. Tidigare i livet haft en fondportfölj som ganska snart övergick till enbart aktier nåväl mina tankar just nu är att försöka skapa EN "egen globalfond" genom att placera lika delar i olika världsdelar o därigenom försöka nå en global "status"

    Om detta inte faller väl ut så håller jag med Lars om att Swedbank Robur Access Global är ett bra val. Kanske startar med 75% i min sk Egen Global och 25% i Accessen.

    Skall bli intressant att försöka skapa denna Egen Globalfond
    Därmed önskar jag likväl dig som mig själv LYCKA TILL ;-)

    Mvh
    Pensionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta låter spännande! Kan vara bra att balansera upp aktier mot en billig globalfond.

      Tack för kommentar och du får gärna berätta mer om portföljen vid tillfälle!

      Radera
  12. Intressant att du funderar som jag angående tiden man försöker lägga ner på aktier och blir istället nermosad av fonder. Jag jämför ofta alla möjliga scenarier mellan aktier och fonder. Det som oftast vinner i slutändan är fonderna. Har bara fonder åt mina 2 döttrar och jämför jag tjejernas depå med mina depåer så klår tjejerna mig.. Jag funderar ofta på att köra bara fonder men tycker att det kul att få utdelningar i form av pengar så därför aktier för tillfället men kan tänka mig att bara äga fonder vilket jag gjorde bara för 1 år sedan ungefär. Och skulle det bli en tydlig bear market så finns ju faktiskt Alfred Berg Bear.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lär inte ge upp aktier i första taget men skulle det visa sig att man underpresterar över tiden så finns det all anledning till att fundera kring varför.

      Du kan ju alltid kombinera fonder med aktier om du vill ha det bästa från två världar.

      Tack för kommentar!

      Radera