2014-12-02

Vilken nätmäklare ska man välja?

Nordnet eller Avanza? Eller kanske Skandiabanken?




Som vanligt beror det på sammanhanget och ens förutsättningar.

Då jag råkar inneha depåer hos alla tre så tänkte jag göra en liten enkel subjektiv jämförelse som kanske kan vara till nytta för någon läsare. Det är aktie- och fondsparande som står i fokus för jämförelsen.

Jag utgår från min situation, det vill säga att man är en småsparare och handlar för mindre belopp åt gången (< 15 000). Allt som har med Private Banking eller liknande att göra är inte med i jämförelsen. Vidare har jag utgått från det som ingår i standardavtalet i form av gratistjänster.

NordnetAvanzaSkandiabanken
Courtage ISK/KF Large Cap39 / 0,15%1 / 0,25%8 / 0,25%
- " - Mid- o smallcap39 / 0,15%1 / 0,25%18 / 0,25%
- " - ETF39 / 0,15%19 / 0,25%18 / 0,25%
- " - First North59 / 0,25%1 / 0,25%18 / 0,25%
- " - USA12.95$12.95$500
Månadsspar ETF, fritt courtageJaNejNej
Gratis realtidskurser (push)NejJaNej
BolånerabattNejNejJa vid 100k
Utdelningsinfo depåinnehavNejJaNej
Sharpekvot depåJaNejNej
KurslarmJaJaNej
NyhetslarmJaJaNej
Gränssnitt123
Stabiltet, robusthet132
Fondhandel snabbhet221
Fondhandel utbud112
Nyemissioner112
Uttag321
Insättning111
Handel med flera depåer212
Shareville/Placera112

Här är mitt samlade omdöme:

  • Nordnet 
    • Behagligast gränssnitt (kanske en vanesak)
    • Stabilast i form av upptid, responstid m.m. (har ej empiriskt data i frågan) 
    • Passar bättre för större affärer då minicourtaget för schablonbeskattade produkter (KF/ISK/TJP) är det högsta bland de tre
    • Extra plus för courtagefritt månadssparande i utvalda ETF:er
  • Avanza
    • Bästa courtaget för små affärer vilket underlättar månadssparande och diversifiering
    • Gratis streamade realtidskurser
    • Väldigt lätt att handla åt flera depåer
  • Skandiabanken
    • Här är snabbheten på fondhandeln det som sticker ut, likvid från ett sälj är tillgängligt efter 1-2 dagar
    • Uttag sker snabbt under en bankdag
    • Enkel handelsapplikation ingår gratis som dock saknar många finesser som man får hos de andra.

Blev det lättare att välja?

Samtliga tre är bra på sitt sätt så jag behåller alla tills vidare...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar