2018-02-07

Toyota: Och bilen går bra!

Vi har nu haft vår "nya" (årsmodel 2015) Toyota Auris Touring Sports Hybrid i snart en månad och jag är mycket nöjd och imponerad än så länge. Utöver "lull-lull" som backkamera och bluetooth så är jag imponerad över hur smidigt hybridtekniken fungerar och passar min "eko-körning". Bensinmätaren rör knappt på sig trots många småsträckor i kyla. Eko-körning till trots så finns det ett powerläge som ger bra med kraft och acceleration vid behov. Kanske är det nyhetens behag men än så länge är jag en mycket nöjd bilägare i alla fall.

Familjen Thelenius "nya" bil

Vad har då detta med aktier att göra?

Jo Toyota kom in med en stabil rapport i igår för Q3. Bolaget skruvar upp sina prognoser med ca 10 % för helåret 2018 även om en hyfsad del beror på valutaeffekter som jag förstår det. God försäljning och ökade marginaler är en bra kombi oavsett och ett P/E på runt 11 är ganska ok tycker jag. Direktavkastningen är ca 3 % och utdelningar sker halvårsvis i juni respektive december.


Jag har en liten post sen ett tag tillbaka i portföljen Global Dividend Xtreme och passade på att öka lite trots den allmänna börsfrossan vid tillfället (tisdag kväll).

Framtiden för bilindustrin över tiden kan man fundera över men jag tror Toyota ligger bra till även om jag säkert är färgad av mina positiva erfarenheter som märkestrogen bilägare.

Köper du bilaktier och vilken i så fall?

Disclaimer

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

13 kommentarer:

  1. Äger faktiskt ingen biltillverkare även om jag sneglat åt det hållet flera gånger.

    Hur handlar man Toyota? Går det att göra det direkt på siten eller behöver man ringa in? Courtagekostnader?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toyota är även noterad på USA-börsen under ticker TM så det är smidigt att handla den.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Jaha på så vis:) Det var ju smidigt.

      Ha det gott!

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Bör nämna att det dras en ADR-avgift på $0,02 vid utdelning

      Radera
  2. Härligt med backkamera. Efter att ha haft det i några år nu så kommer jag inte kunna köpa en bil utan. Kändes oerhört lyxigt i någon månad men nu kan jag knappt backa en bil utan backkamera. Helt beroendeframkallande.

    Bilaktier är ett jättespännande område! Kommer allt ändras av elbilar och självkörande elbilar? Eller blir det de starka giganterna som överlever denna utveckling? Jag lutar åt att de stora och starka kommer överleva förändringen (om dom försöker hänga med) och att enstaka ny spelare kan ta en marknadsandel. Har läst en artikel som menade att det mest rationella är att alla framtidsbilar har samma mått och övriga specifikationer så att dom lätt kan bilda självkörande karavaner. Det skulle i så fall sabba marknaden för alla biltillverkare. Själv tror jag inte att människor i allmänhet är så superrationella. Även i framtiden så kommer vi vilja visa upp vår personlighet och rikedom med våra fordon. Tror inte att alla enbart åker anonyma uber-taxis. Bilens insida kan ju kännas som en förlängning av vardagsrummet, och det vill man ju inte dela med alla andra.
    Jag har en minimal portion Tesla via den numera otillgängliga ETFen LIT (litium och batterier)och en liten portion BMW samt en minimal portion VW i form av Porsche-aktien. BMW och VW har jag för dom gör bra bilar och har visat tecken på att hänga med i elbilutvecklingen. Tesla har jag för jag tror att det är ett av få nya bilmärken som faktiskt kommer klara sig. Jag hoppas det iallafall. Sedan så kan ju kinesiska och indiska elbilar växa sig starka på hemmaplan innan de dyker upp på vägarna i väst. Jag har funderat på att köpa lite Berkshire Hathaway bara för få en del i kinesiska elbilen BYD. Även Toyota verkar vara med på banan och borde kunna gå stärkt ur transitionen till elbil och självkörande bil.
    När bilar kör själva så ökar behovet av underhållning i bilen. Där har jag en fantasi om att Apple använder sin gigantiska kassa till att bli störst på att leverera underhållningen i bilar. En pocketbok och en Sony Walkman kommer ju inte duga. Vi kommer vilja ha stora skärmar med dataspel, film, TV-serier och tidningar.
    Spännande att spekulera om framtiden!
    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir spännande att se hur bilindustrin utvecklas framöver och hur fort en omställning kommer att ta.

      Tack för en fyllig och spånnande kommentar!

      Radera
    2. Spännande kommentar ska det vara förstås :-)

      Radera
  3. Äger inga bilaktier, men äger dock en Toyota. Farsan är Toyota-frälst och det har färgat av sig. De är ju suveräna. Brukar aldrig vara några större problem med dem vilket jag uppskattar mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft två Toyota-bilar sen 2005 (ca) och dessa har varit pålitliga relativt problemfria. Hoppas vår nya fortsätter i samma anda.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. En nära släkting har passerat 70000 mil med sin Corolla. Aldrig krånglat men nu lite rost i balkarna. Snacka om billiga mil..(99:a)

    / B.L.

    SvaraRadera
  5. En hybrid blir nog nästa bil för oss också och då ligget ju Toyta nära till hands. Även Toyota aktien verkar intressant av bilaktierna men att äga både bil och aktie kanske inte är den ultimata riskspridningen:-). Du brukar ju dock inte ha någon stor andel av en aktie i dina portföljer så det är ju ingen risk, värdet av beg bil plus aktie kanske inte ens kommer upp i ett tänkt nybilsvärde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilen lär inte bli en bra investering i sig men relativt andra bilar tror jag ekonomin är ok iaf.

      Aktien har jag liten andel i totalt och jag vill ha någon japansk allokering för bättre global spridning.

      Tack för kommentar!

      Radera