2018-07-29

Månadens aktie: au revoir!?

Om alla tidsplaner klaffat så har vi lämnat Frankrike för denna gång vid tidpunkten när detta inlägg publiceras. Temat för Månadens aktie är då kanske föga överraskande:

Frankrike

Kandidat #1 - Carrefour
Carrefour är en butikskedja inom främst livsmedel vars butiker kan liknas med ICA men med bredare sortiment. P/E-tal på 16 (2018) och en DA på 3,4 % ser väl billigare ut än Axfood iaf?

Kandidat #2 - Suez Environnement
Ett bolag inom infrastruktur och vattenteknik. P/E 21 och en DA på 5,4% för 2018 är inte avskräckande tycker jag. Kanske lite hög skuldsättning men är nog inte så ovanligt i sektorn.

Kandidat #3 - Orange
En telekomjätte som handlas till P/E 13 och med en DA på 4,9 % (2018). Mobiltäckningen generellt har varit klart sämre här i Frankrike jämfört med Sverige men innebär det tillväxtmöjligheter eller dålig prestation?
"[...] är detta inlägg det sista i serien (!?) [...]
Valet blir mitt denna månad och tills vidare då Ebba tydligt deklarerat att hon vill att jag ska sköta val och förvaltning framöver. Så med detta sagt så är detta inlägg det sista i serien (!?) som startade senhösten 2014. Hur som helst så väljer jag Carrefour då jag tycker värderingen verkar hyfsad vettig.

Hur har det gått?


Nytt ATH nyligen och nästan +14 % för i år är mycket trevligt tycker vi. En CAGR på +16,3 % sen start är inte fy skam.

Ebbas portfölj

Portföljen är mer än väl diversifierad med en fin global sammansättning så framöver blir det nysparande och återinvestering i något utav de befintliga bolagen.

Det har varit givande och lönsamt för oss med Månadens aktie och jag hoppas att ni läsare uppskattat serien och blivit inspirerade på olika sätt.


Au revoir (på återseende)!?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza
Bildkällor: z2036, Avanza 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Hej, kul att se HDFC Bank, har ju gått som tåget och lär fortsätta framöver. Får man fråga hur du köper den? Inte helt nöjd med courtaget jag får betala för den. Hälsningar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också ett av mina favoritinnehav! Har haft den i portföljen sedan 2015. Köps enklast som ADR i USA. Digitalt och till vanligt USA-courtage.

      Radera
    2. Stämmer bra det, ADR via USA är prisvärt!

      Tack för kommentarer!

      Radera
    3. Tack för det, så blir det när det blir dax igen! Hälsningar, T

      Radera
  2. Hej. Tack för en trevlig blogg, en sann inspirationskälla! :) kanske inte rätt att skriva min fråga här men gör ett försök. Har du något tips gällande min portföljsammansättning är det någon aktie jag bör komplettera med för att ha bättre diversifiering? Nuvande portfölj är: Adobe, Attendo, Fortnox, Nibe, Sbb, Square och Storytel. Försöker satsa på marknadsledande bolag med hög tillväxtpotential. Funderar på Netflix eller Shopify, eller har du några andra tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortnox och Netflix har jag själv. Men senaste favorit är Nolato som har en gren mot e-cigaretter som jag förstår det, vilket jag tror på trendmässigt. Microsoft, Amazon och Alphabet är andra marknadsledande kandidater men handlas knappast till fyndpris.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  3. Av de tre skulle jag nog hellre valt Suez. Din liknelse mellan Carrefour och ICA är rätt befogad, det är en defensiv aktie med en stark marknadsposition men samtidigt upplever åtminstone jag att konkurrenterna både i lågpris och högkvalitet gör det bättre än Carrefour, ungefär som att jämföra ICA mot Axfoods bägge segment.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suez känns intressant oavsett, så jag ska kika närmare på den för mina egna portföljer då jag gillar vattentema.

      Tack för kommentar!

      Radera