2019-04-07

De passiva, de aktiva och den naive?

I slutet av november 2017 så startade jag en Kapitalförsäkring med utvalda globalfonder för att ha något att jämföra min egna globala multistrategi emot.

Att jämföra sig mot fonder i en Kapitalförsäkring istället för ett renodlat index är mer relevant och rättvist i min värld då du får med årliga avgifter, skatt och valutaeffekter mot SEK.

Fondportföljen består av tre stycken passiva- respektive aktiva fonder och sen start har portföljen presterat väl och går en jämn match mot undertecknad så här långt.

Är det en kamp mellan de passiva, de aktiva och den naive?


Min globala aktiestrategi är en blandning av aktiv och passiv förvaltning och kanske är jag en smula naiv i min tror att jag kan slå marknaden ("index") över tiden?

Hur har det då gått för fondportföljen?


Den har som grupp presterat väl sen starten och ligger på +18 % så här långt.


Den bästa fonden så här långt är den aktivt förvaltade Lancelot Camelot. Därefter följer de passiva fonderna Länsförsäkringar Global Indexnära, Prior Nilsson Smart Global och SPP Aktiefond Global. På de sista platserna har vi de aktiva fonderna Coeli Global Selektiv och Didner & Gerge Global.

Lancelot Camelot imponerar med sin fina avkastning då man ska komma ihåg att resultatet har belastats med en årlig total avgift på 2 %!

De passiva fonderna har klarat sig väl och sannolikt presterat nära index ;-)

Coeli ligger inte så långt ifrån index utan sämst i klassen är Didner & Gerge. Mätperioden är inte så lång än så länge men jag gissar att D&G får det tufft att komma ikapp Lancelot Camelot i närtid åtminstone.
Den riskjusterade avkastningen är riktigt imponerande och fonderna tillsammans uppvisar lägre volatilitet än index.

Hur ligger då "den naive" (dvs undertecknad) till i sammanhanget?

Tar jag min mest aktivt förvaltade portfölj Global Future så har den faktiskt presterat drygt 13 %-enheter bättre än fondportföljen sen starten november 2017.

Mäter vi mot hela strategin för samma period så är det faktiskt så att fonderna leder med ett par procentenheter men då finns det upplupen källskatt till min fördel som minskar gapet.


Min multistrategi uppvisar något högre risk än fondportföljen så även där blir det smisk om än lite.

Med bakgrund av detta behöver man nog inte skämmas för att man väljer bekvämligheten med att låta index och/eller några duktiga förvaltare sköta ens investeringar.

MEN, hur kul är det? Jag tycker att global stock picking är kul och lärorikt. Så länge mitt resultat står sig väl mot fonderna så fortsätter jag min "aktivt-passiva-long-only-ur-och-skur-strategi" även om den må vara naiv.

Naiv optimist? Jajamen! :-)

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza, Image by Ryan McGuire from Pixabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Fin genomgång! Alltid klokt att mäta mot vad man hade investerat i istället. Och över tid blir det extra intressant att se hur eventuella nedgångar påverkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ändå säga att indexfonderna klarat förra årets nedgång relativt väl ändå men en stor del till deras framgång är nog den stora andelen USD gissar jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag hade som sagt var blivit imponerad om du slog fonderna med det enorma antalet aktier du har i väskan. Det hade ju varit Lynch nivå på dig isåfall :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Index har ca 1 500 bolag och jag 120 så jag tror det finns en chans ändå över tid, vi får se helt enkelt. Förvisso så har min Global Future "endast" 34 innehav så det kanske ligger något i att fokusera mera.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Hej Stefan.
    Upskattar det du gör med dina aktier
    . Du lever med dem ochgillsr hålla på med det. Du har riktigt fin aktie portfölj. Däremot att blanda 6 st dyra aktiva fonder och index fonder skapar man bara en dyr global indexfond. Onödigt för en passiv långsiktig sparare att utsätta sig för dyra extra avgifter när man ändå vet att Avanza Global med 0.11% i global index är svårslagen långsiktigt när man blandar 6 st global fonder och höjer års avg. Om man njuter av aktieköp då ska man köpa rena aktier. Lycka till.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fondportföljen är delvis en tävling mellan aktiva och passiva fonder och jag tycker att det ska bli intressant att följa den framöver oavsett. Lancelot imponerar med överavkastning jmf index sen starten 2003.

      Tack för kommentar!

      Radera