2019-04-10

LVMH - unna dig lite lyx i portföljen!?

Ett relativt nyupptäckt investeringstema i mina strategier är "lyxbolag".

Jag har bolag som Kering och Ferrari men kanske starkaste kortet i genren just nu är nog:

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton


Bolaget rapporterade idag finfin omsättningstillväxt på hela 16 % Q1 2019 jämfört 2018!

Fördelat på produktkategorier såg det ut så här:

Wines & Spirits + 13 %
Fashion & Leather Goods + 20 %
Perfumes & Cosmetics + 12 %
Watches & Jewelry + 9 %
Selective Retailing + 13 %

Hyfsat över hela linjen även om mode sticker ut med den högsta siffran.

Tillväxten ovan blir något lägre (ca 5 %-enheter) om man justerar för valutaeffekter men den organiska tillväxten förefaller vara god oavsett.


LVMH är numera mitt största innehav och om det fortsätter så här fint lär det hålla sig kvar i toppen över en längre tid.

Vad tror du om lyxsegmentet som investering?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, Image by Pexels from Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Lägger man LVMH i en låda och lovar sig själv att inte göra något på fem år så tror jag det är svårt att förlora pengar. Blir lite som Multibintang eller HEBA. Att betala för kvalitet brukar löna sig det är min erfarenhet.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som bolaget borde funka på både kort och lång sikt så länge multipeln inte blir för hög men än så länge tycker jag att värderingen är ganska sansad.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. För den som är intresserad vill jag plussa för Magnus Anderssons inlägg Fashion powerhouse från februari 2016. Då kostade LVMH cirka 150 euro nu 340 euro. Ägde faktiskt LVMH ett tag men fick för mig att det var på tok för dyrt och så slutade det i en egendomlig vinsthämtagning. Minns inte vad jag köpte istället. Tror det var Coca Cola som jag fick för mig var mera prisvärt. Har ju också en fin pricing Power.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magnus har varit tidig på bollen redan här och jag kan ångra att jag vaknade sent gällande "lyxbolag". Nu har jag en trio som jag tror ger bra totalavkastning över tiden.

      Radera