2019-04-17

HDFC - stark krydda i portföljen?

Ska man äga bankaktier?

Jag undviker de svenska av olika skäl men kanske främst då jag tror deras tillväxtmöjligheter över tid är begränsade.

Rimligen kan de växa i takt med Sveriges BNP / befolkningstillväxt men kanske finns det banker i andra geografiska regioner som har bättre utsikter för tilläxt?

Vad sägs om en bank i ett land där nästan 200 miljoner människor saknar bankkonto:

"HDFC is a leading provider of Housing Finance in India. With our customised solutions we have fulfilled over 6.3 million dreams since inception" https://www.hdfc.com/about-us
HDFC är en av Indiens största banker och trots att det är ett stort bolag så växer de finfint. Omsättning och vinst per aktie för 2019 väntas växa med nästan 20 %. Utdelningen är på mindre än 1 % med en utdelningsandel på ca 20 % - så en stor skillnad här mot svenska banker är fokuset på tillväxt före utdelning vilket jag gillar (kanske förvånande nog för en trogen läsare?).

Givetvis medför allt detta en värdering modell högre för att vara bank och P/E (ttm) landar runt 40.


HDFC tillhör numera toppinnehaven i min globala multi-strategi då jag ökat i närtid i flera portföljer. För att sprida risken något har jag även en annan Indisk bank ICICI och ytterligare en liten del bank via investmentbolaget Fairfax India (separat inlägg kommer framöver).

Både HDFC och ICICI är enkla att handla via USA-börsen om man vill ha dessa "kryddor" i portföljen. Fairfax India kan du handla via Kanada-börsen.


Totalt sett har jag nu över fyra procents exponering mot Indien vilket är betydligt högre andel jämfört med globalt index.

Vilka banker äger du?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Image by Gerd Altmann from Pixabay


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

10 kommentarer:

  1. Spännande bolag! Här är det (inte lika spännande) Nordea, Swedbank, SEB och Resurs som finns i portföljen.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra utdelning där men kanske begränsad tillväxt? Resurs har jag själv då de kombinerar bägge :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Ja, storbankerna kommer nog inte vara några tillväxtraketer direkt :) Håller med, Resurs känns som en intressant kombination av både tillväxt och bra utdelning!

    SvaraRadera
  3. Att äga banker för tillväxtens skull tror jag är en direkt farlig tanke över tid.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför då? Ska man vara mer pricis så är det lönsam tillväxt som avses.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Har haft den här aktien i portföljen sedan 2015, och det är utan tvekan ett tillväxtcase. Det är stor skillnad mellan att äga bank där man växer på att FLER blir kunder och lånar, och här hemma där ev tillväxt handlar om att man lånar allt MER, och sannolikt alldeles för mycket. Däremot är HDFC:s värdering hög just nu, och minskning ligger närmare än ökning för mig.

      Radera
    3. Visst är relativa värderingen hög men givet att tillväxttakten håller i sig tycker jag ändå att den är rimlig på något sätt dock blir förstås risk/reward sämre.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Jag läste om Kenya nån gång hur mycket "fin-tech" de använde. Inte så vanligt med bankkonton, de betalar direkt till varandra med telefonen. Kina är väl lite så med, Alipay etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert liknande tjänster i Indien oxå, tack för input och kommentar!

      Radera