2019-12-08

Boston Pizza - Slice Me Nice?

Ett bolag som ligger mig varmt om hjärtat och som jag sannolikt inspirerat många att investera i är Boston Pizza Royalties Income Fund (BP).

Bolaget har fram tills nu bjudit på en stabil månadsvis utdelning men sen några kvartal tillbaka så har omsättnings- och vinsttillväxten övergått från svagt sidledes till minskande sådan.

Utdelningsandelen av tillgängligt kassaflöde börjar bli ansträngt, är det dags för

Boston Pizza - Slice Me Nice?


När utdelningsandelen ligger över 100 % över tiden så lär det vara en tidsfråga innan utdelningen måste justeras nedåt givet att ledningen inte anar en vändpunkt i närtid.

Jag tänker att BP är ett starkt varumärke i Kanada och kanske kan jämföras med O'Learys på den svenska marknaden. BP har märkt av trenden kring "take-away" via Uber Eats och motsvarande aktörer vilket minskat marginaler sannolikt. Oavsett vilken mån den Kanadensiska konsumenten beställde take-away från BP tidigare så har konkurrensen sannolikt ökat gissar jag.

Så frågan är om detta är början på en långdragen historia av minskad omsättning eller om jämnvikt uppnås i närtid? Jag tänker att det sociala att uppleva sport-event tillsammans med pizza och en (alkoholfri såklart) öl rimligen har en publik oavsett Uber Eats-trenden.

På kort sikt tror jag att utdelningen kan bibehållas och då förefaller dagens kurs attraktiv då BP handlas till nästan 10,5 % DA.

Men på medellång sikt så lär utdelningen behöva sänkas med 5-10 % gissningsvis om inget händer och då landar vi på ca 9,3 % DA givet 10 % sänkning. Om bolagets omsättning stabiliseras i det läget så kan man tycka att det är inte helt fel avkastning det heller.

På längre sikt så kanske sportintresset minskar (om inte e-sport ersätter) och folk blir än mer bekväma (läs: lata) avseende hämtmat för restaurangbesök och då lär totalavkastningen för BP bli i bästa fall måttlig och sannolikt finns det bättre alternativ att placera pengarna i.

Hur agerar jag?

När senaste rapporten kom så sålde jag det lilla jag hade kvar direkt då jag tänkte att detta kommer att få många att överge aktien eftersom utsikterna framåt föreföll illavarslande.

Sen Nordnet ändrade sina belåningsvillkor och jag flyttade kapital till bland annat Nordea så har jag köpt jag en liten post BP då jag tyckte att aktien fått väl med stryk. Då min "fria" portfölj är på kortare sikt jämfört med mina pensionsportföljer så tycker jag att högutdelande bolag har en viss funktion ändå och att BP fortfarande platsar i ett sånt sammanhang.

Det är som alltid svårt att veta var botten på en aktie är någonstans men på dagens kursnivå kan jag tycka att risk/reward är ok för BP på kort till medellång sikt. På längre sikt är jag mer tveksam och investerar hellre kapitalet i kvalitetsbolag som Microsoft, LVMH, Visa, Mastercard och Ferrari för att nämna några.

Vad tror du om Boston Pizza?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier. 

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Bild av marcos vega från Pixabay 


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

19 kommentarer:

  1. Bolag har något speciellt och tror O'Learys-jämförelsen säger en del. Det man hoppas är att nedgången är tillfällig och inte strukturell. Då är det stor skillnad om bolaget endast gör mat eller mat + upplevelse.

    Mitt frågetecken är om "business momentum" är för dålig. Det där är riktigt svårt att bedöma, men det är väl då det kan bli en värdefälla. Själv har jag blivit mer sugen på att sälja på den grunden, men risken är att man ökar transaktionerna och säljer det som är (för) billigt.

    Håller tummarna för Boston! Som en högutdelare i en diversifierad portfölj säger jag Ja (med tvekan) men ser inte megatrenden eller tillräcklig tillväxt så det är ingen kandidat för huvudportföljen för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa rapport blir spännande oavsett!

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Bolaget är svårt att följa utifrån sin konstruktion, så jag avstår. Men med det inte sagt att det är en dålig investering. Och bortsett från den första restaurangen (av tre) vi testade så var det positiv erfarenhet på plats!

      Radera
    3. Dina lynchningar har varit värdefulla!

      Radera
  2. Hej,

    Läste villkoren för Nordea Framtidskapital. Som jag förstår det är efterlevandsskyddet endast 1% medans det på t.e.x. Nordnets kapitelförsäkring är 101%.Stämmer detta eller har jag missförstått något?

    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma sak, bara redovisat på olika sätt. Försäkringen ger 1% mer än värdet av den.

      Radera
    2. Precis, det är det som är själv ”försäkringen”

      Radera
  3. Bra skrivet. Tyvärr har BP haft en tråkig nedgång i aktiekursen sedan 2015 vilket drar ner hela totala avkastningen till minus. Hoppas det vänder snart för det är inte roligt för alla som investerat i bolaget och se pengarna sina i portföljen för varje kvartal. Senaste 5 åren -25% i total avkastning och en vanlig indexfond +68%. Mitt råd. Stay away och lägg pengarna i bolag som även du rekommenderar i inlägget.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att en sänkning av utdelningen redan är inprisad men på sikt finns det helt klart bättre case.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Jag valde tvärtom att öka lite som tillfälle att bibehålla en portföljandel som ändå minskar något på sikt.

    Har prisat in risken för utdelningssänkning genom att ha en portföljandel som inte överstiger 1% på ens medellång sikt. Skrivit om det tidigare på bloggen.

    Tror också att de tvingas sänka så frågan är helt hur starkt varumärket är. Det ligger på något sätt i sakens natur att den här typen av aktier som delar ut i princip hela vinsten är sårbarare för sämre vinster. Förstod det som att de har någon sorts buffert på kort sikt och möjligheten att sälja mer externt utanför restaurang kan kanske kompensera. Men rapporten var verkligen ingen vacker läsning. Tänker att så länge vinsten inte mer än halveras är en utdelning på 4-5% mot YOC ändå fullt försvarbart, därför behåller jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avgörande är hur nära "botten" vi kan vara avseende omsättning och vinst, blir spännande framåt :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. BP är rena fälla för en utdelningsjägare, tycker jag.
    Oavsett om BP skulle minska utdelningen (i så fall ännu mer anledning att vara borta från aktien) aktien är en typisk fälla när man stirrar på 10% "höga" utdelningen. Faktumen är att:
    1) Det finns ingen utdelningstillväxt i aktien, dvs om du köper istället en aktie som ger 3-4% men har stark utdelningstillväxt, bolaget kommer i kapp med BPs utdelning efter några år och blir ännu högre utdelning än BP, men BP blir kvar i samma nivån. M.a.o. man lurar själv som tror man får högre utdelning egentligen man får lägre på långsikt (räcker du ha BP i 3-5 år)
    2) Ofta såna bolag utan utdelningstillväxt med höga utdelning har sämre kursutveckling, vilket är också fallet med BP, dvs de höga utdelningar egentligen samma pengar man förlorar på kursnedgången, totalt sett innebär som om du inte får utdelningen alls och dessutom är investerat i ett kanske dålig bolag utan tillväxt. Man kunde kanske äga betydlig finare bolag med 4-5% titta t.ex. WSO de har fördubblat utdelningen på 3-5 år! Jag känner flera som dubblat sina utdelningar på 3-5 år och är av de fina stora bolag.

    Jag gör alltid så här:
    Letar efter en högutdelare bolag i stabilt bransch men bolaget MÅSTE ha utdelningstillväxt och EJ sänkt utdelningar senaste 5 åren, annars blir inget köp i aktien.
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. På längre sikt håller jag helt med om att växande bolag är överlägset motsatsen.

      Skulle BP fortsätta krympa så blir det trist även om utdelningen skyddar till viss del. Skulle de utvecklas sidledes så har du 9-10 % årlig avkastning allt annat lika vilket är ok ur ett kortare perspektiv.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Jag brukar inte tacka nej till bolag med höga utdelningar, men är i detta fallet försiktig. Vill nog se en uppgående trend först innan jag köper in denna aktie. Har bränt mig några gånger på att köpa bolag som har lockade DA, men har enbart fått se kursen falla och falla, med fler utdelningssänkningar som brev på posten. I några få fall har kursen återhämtat sig (som med Omega Healthcare till exempel).

    Sätter span på bolaget, men avvaktar köp. Gillar annars månadsutdelare.

    SvaraRadera
  7. Har du tittat nåt på liknande bolag som ett alternativ, t ex A&W royalties

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en stek i KEG då de är mera ”fine dining” vilket kanske funkar bättre på sikt.

      Tack för kommentar!

      Radera
  8. Jaha, då kom du utdelningssänkningen och det blev ca 11 %. Förvisso är DA > 8,5 % fortfarande och utdelningen mer hållbar men jag valde ändå att sälja min sista skvätt aktier, tack för den här tiden Boston Pizza!

    SvaraRadera