2020-01-12

My Holdings - YTD CAGR Edition!

Om du som jag samlar på olika aktier och nätmäklare så underlättar det med verktygsstöd som hjälper dig att hålla reda på allt och för att kunna få en samlad bild av din(a) portfölj(er).

z2036 presenterar stolt:

My Holdings - YTD CAGR Edition!


Jag har bytt ut mina mätare för Active Share mot mätare för värdeutveckling i år (YTD) och årlig avkastning (CAGR).


Datat hämtas från samma Google Sheet som tidigare versioner och nu har sista dataraden stöd för YTD och CAGR via kolumn C, D och E enligt bild ovan.

Jag använder en specialversion av mitt gamla verktyg MyDividends för att räkna fram värdena och sedan importerar jag in dessa via Copy/Paste. Den händige kan förstås bygga in automatik direkt i samma Google Sheet men anledningen till att jag inte gjort det är att jag skulle behöva avslöja exakt hur stora/små mina portföljer är.

YTD svarar på frågan "hur har portföljen gått i år?" och är förvisso ett relativt kortsiktigt mått men ändå intressant att veta tycker jag. Jag använder mig av en förenklad metod där jag utgår från värdet vid årsskiftet för att sedan mäta nuvärde justerat för insättningar och uttag och jag tror det blir ganska rätt i slutändan. Vidare tar jag hänsyn till belåning och räknar värdeutvecklingen utifrån eget kapital

Desto än mer relevant och intressant är CAGR som visar på total årlig avkastning sen portföljens början och som med tiden visar på uthållig avkastningsförmåga i någon mening.

Verktygsstödet gör så att jag inte behöver logga in hos mina nätmäklare annat än när jag vill köpa eller sälja i princip vilket är skönt och smidigt. Ibland kan det vara stressigt att se den dagliga depåutvecklingen så på så sätt är YTD och CAGR mer "lugna" i sammanhanget.
Det är glädjande att se att mina portföljer (se respektive knapp i högermenyn) uppvisar bra värden för YTD såväl som CAGR i och med börsårets fina start (i skrivande stund).

Vad tycker du om mätare för YTD och CAGR? Borde inte nätmäklare ha dessa uppgifter mer lättillgängligt?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.
Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. Själv anser jag att nätmäklarna borde göra uppgifterna om p&l mer svårtillgängliga, eller ivartfall möjliga att välja bort. För är det något som kan vara oerhört skadligt så är det att fokusera på det, sedan stressa upp sig och ta fullkomligt felaktiga beslut på felaktig grund. För mig är det andra mått som är mer av intresse.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng och framåtblickande nyckeltal är sannolikt bättre att fokusera på en GAV och kortsiktig prestanda.

      YTD och CAGR kan ändå vara bra att ha koll på så man ser "hur man ligger till" men oavsett så säljer man knappast enskilda innehav på basis av portföljvärden tänker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Hej z2036!
    Hoppas att 2020 har börjat bra för dig!
    Jag undrar vad din plug in som automatiskt uppdaterar din blogglista heter. Jag har använt RSS tills nu men av någon anledning så funkar det inte på min blogg längre.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2020 har startat mycket bra, vad är haken? :-)

      Jag använder Bloggers standardplugin, vet inte vad den heter tyvärr.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. sorry!
      jag tänkte att du körde wordpress men tack för svar!

      Radera
  3. CAGR kan jag tycka är bra att se, både totalt och rullande tre år. Är det under index så kan man ju lika gärna ha en indexfond.

    Det är också något jag har i mitt eget spreadsheet.
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTWUZz85rKwn3ZPUpoBlz95qsFP7FfjXQN52I5eUYgDr5F77jC0xCRtiW147Lx81LcFsV8NT8xILS0I/pubchart?oid=1572365115&format=interactive

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, CAGR över längre tidsperioder är väl ändå något sorts vettigt mått på avkastningsförmåga tänker jag. Sen är förstås historisk avkastningen ingen garanti för framtida resultat... :-)

      Tack för kommentar och att du delar med dig!

      Radera