2021-02-07

Tio tankar om aktieinvesteringar

Jag har provat olika aktiestrategier genom åren och även om jag sannolikt har väldigt mycket kvar att lära mig så börjar jag ändå samla på mig lite insikter/åsikter om aktieinvesteringar som jag tänkte dela med mig av i form av detta inlägg.

Tio tankar om aktieinvesteringar


Sannolikt så passar inte alla tankar alla typer av investerare men förhoppningsvis finns det något vettigt att ta till sig av. On y va! 

1. Titta på utsikter framåt

När du utvärderar ett bolag (case) för eventuell investering, titta främst på utsikter framåt och "lagom" mycket på historik.

Jag hittar mina case på många olika sättJag gillar att titta på casets tillväxtutsikter kommande år. Har bolaget god historik av tillväxt de senaste åren är det meriterande men inte avgörande.

2. Servettkalkyl

Har du hittat ett intressant case, försök göra en enklare servettkalkyl innan vidare analys/investering. Om caset kan uppfylla dina avkastningskrav med någorlunda rimliga antaganden så kan du sedan analysera vidare på djupet.

Om ett case är högt värderat och tillväxtutsikterna måttliga vilken avkastning kan du förvänta dig då?

3. Investera smått i början

Du tycker att ett case är intressant men känner dig kanske osäker på värdering, risker eller något annat. Starta då med en mindre post och bygg på kunskap och conviction eftersom.

När jag hittar intressanta case som jag vill lära känna mer och men där jag vill vara lite försiktig av olika skäl köper jag ofta ändå en mindre post till att börja med. Typfall är inom biotech och/eller bolagets vinster ligger framåt i tiden.

4. Ignorera GAV

Ignorera ditt GAV i ett case om möjligt och fatta inget beslut om transaktioner enbart utifrån det.

Ska jag sälja om aktien ökar eller minskar en viss procent? Jag gillar att fokusera på bolagets utsikter och potential framåt oavsett inköpspriset. 

5. Fokusera på bolagets prestation

Fokusera på bolagets prestation före kursutvecklingen.

Jag beräknar bolagets Business Ztrength vid varje rapporttillfälle och baserar köp- och säljbeslut från det i huvudsak. Marknaden har sin åsikt och har inte sällan fel på kort sikt. På längre sikt är det sannolikt att bolag som går bra kommer att handlas till allt högre kurser.

6. Gör exit vid skälig misstanke om bokföringsfiffel 

Vid misstänka oegentligheter kring bokföring eller motsvarande, så sälj direkt eller minska tills röken skingras.

Jag lyckades sälja Wirecard i tid som tur var. When in doubt, stay out!

7. Utvärdera risker löpande

Läs kritiska granskningar av ditt case och utvärdera risken löpande.

Jag läser gärna negativa analyser om mina case på Seeking Alpha och andra ställen. Vidare tycker jag blankarfirmors analyser innehåller intressant information. Ställ dig frågan: luktar det Wirecard här?

8. Prioritera god nattsömn

Ha så många case i portföljen så att du uppnår en god nattsömn och tycker att det är kul.

Jag sover gott inför rapporter då jag har ca 5-6 % som mest i ett case totalt sett.  Det är möjligt att en fokuserad portfölj ger större uppsida men har du nerver för det?

9. Var fullinvesterad

Om det är ett allmänt positivt marknadssentiment så sträva efter att vara fullinvesterad givet att du tycker att det finns köpvärda case. Dyker ett fyndtillfälle/nytt case upp så skala av från andra case eller byt ut det case du tror minst på för stunden.

Fördelen med att vara fullinvesterad är du slipper tänka på tajming och känner ingen fomo. Jag har inget problem att hitta köpvärda case men det kan bero på att jag i grunden är framtidsoptimist :-) 

10. Fokusera på totalavkastning

Fokusera på totalavkastning så länge du nettosparar, utdelningar har inget egenvärde i sig under sparandefasen.

Det har visat sig att utdelande bolag inte är garanti för begränsad nedsida så fokusera på bolaget och möjlig totalavkastning i första hand.

Vad tycker du om dessa tio tankar? Vad skulle du ändra/lägga till?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Pixabay

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

6 kommentarer:

  1. Kloka tankar! Angående nummer fyra borde jag stänga av inköpspris/utveckling sedan start på Avanza, det är bara distraktion för mig.

    En ytterligare formulering som dyker upp i huvudet är "De bästa, och sämsta, affärerna görs i förhoppningsbolag" men där tror jag inte alla är beredda att hålla med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vore skönt om det gick att dölja GAV, förmodligen härstammar det från hur vanlig depå beskattas antar jag.

      Förhoppningsbolag kan vara lämpliga för punkt 3, går det åt skogen blir det en liten förlust - flyger det så växer andelen automatiskt.

      Tack för feedback!

      Radera
  2. För tillväxtinvestering är det en varningssignal när bolaget kommenterar och pressar upp kursen. I kombination med feta optionsprogram/bonusar. För utdelningsbolag är risken lite lägre just därför. Finns inte anledning att tro att det är feta optionsprogram på AT&T t.ex. Kanske korta optioner möjligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra påpekande! Man får se upp för olika incitamentsprogram oavsett bolag, det kan se olika ut. Jag ägde AT&T i corona-kraschen och den tog mer stryk än index och mina tillväxtcase - sannolikt pga den svaga balansräkningen.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Bra inlägg, nummer 10 - "utdelningar har inget egenvärde i sparandefasen" - skulle nog säga Jo för det bidrar med motivation till sitt sparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en poäng och jag tyckte så förut med. Numera är min motivation i huvudsak att mina bolag kommer in med bra rapporter och ser ljust på framtiden.

      Tack för kommentar!

      Radera