2021-02-14

"Exit light" Enter ? - bloggpaus

Veckan har varit händelserik på börsen men framför allt på det privata planet.

Sen sonen flyttade hemifrån i slutet av förra året så har vår lägenhet blivit än mer rymlig än vanligt och i någon mening "onödigt" stor för resterande tre i familjen. Förvisso ett lyxproblem men vi har en dröm om att någon gång skaffa oss ett andra boende/fritidshus i lantlig miljö men på rimligt avstånd från Stockholm.

Så tanken om att sälja vår lägenhet och köpa en mindre plus ett fritidsboende har funnits där sen några år tillbaka och i och med sonens flytt som blev det ett steg närmare detta.

Vi har kunnat konstatera att bostadspriserna i vårat område är på toppnivåer vilket innebär sannolikt bra betalt vid försäljning men att köpa mindre kostar än mer sett till pris/kvm och mellanskillnaden blir mindre än man kan tro. Vidare har vi vissa krav på planlösning och läge vilket försvårar det hela förstås om man vill hitta ett objekt och till rimligt pris.

Men så såg vi en annons förra veckan om en lägenhet i en äldre fastighet någon kilometer från vårat område men som föreföll vara en bra skick. För att känna efter hur det skulle kännas att bo i en äldre lägenhet (våran nuvarande är nyproduktion) så beslöt vi att gå på visningen.

Vilken lägenhet! I äldre stil men nyligen renoverad på smakfullt sätt och med en mycket bra planlösning. Läget är lugnt och nära grönområden vilket vår pudel Freya sannolikt skulle uppskatta då hon älskar att springa och jaga boll. Alla i familjen gillade lägenheten och kunde tänka sig att flytta dit.

Med stöd av digital- samt två olika mäklares värdering så tyckte jag att det fanns en "margin of safety" att vara med i en budgivning upp till en viss nivå. Så vi gav oss in i slutet av budgivningen och lyckades vinna den med ett bud som var under vår övre gräns samt lägre än vad motsvarande objekts slutpriser har varit nyligen i närområdet!

Så nu är kontraktet påskrivet och processen att sälja vår lägenhet är påbörjad. Att köpa först och sälja sen är alltid vanskligt men jag (och mäklarna) tycker att vår nuvarande lägenhet sticker ut med sin yta, planlösning och sjöutsikt så oddsen borde vara hyfsade för att det ska gå vägen i slutändan.

Då det blir mycket jobb med att ro detta iland så tar jag en paus i bloggandet för att fokusera på försäljning, utrensning av prylar och flytt.


För att få ytterligare säkerhetsmarginal och förbereda husletandet längre fram så har jag sålt av en stor del av mitt fria aktiesparande Global Liberty. Detta innebär att kassan kommer att vara välfylld, i synnerhet efter försäljning med stor sannolikhet och det fria aktiesparandet får utgöra en mindre del under en period. Börsen är nyckfull på kort sikt så det är inte värt att ligga all-in i händelse av att man vill agera snabbt om vi skulle hitta ett lämpligt objekt sen.

Jag kommer att sakna båträknandet...

Det är med blandade känslor som vi "byter" vår stora fina lägenhet mot en fin men mindre och förhoppningsvis sen ett mysigt fritidsboende men jag tror tidpunkten är ganska vettig då barnen påbörjat utflygning och i någon mening är det inte rationellt att bo "för stort".

Jag hoppas att allt landar enligt plan, jag har dåliga erfarenheter sen tidigare då vi sålde vår förra bostad mitt under finanskrisen hösten 2008 vilket var stressigt. Även då hade vi goda säkerhetsmarginaler så det löste sig relativt väl så jag hoppas att våra nuvarande marginaler tål eventuell motvind som skulle kunna uppstå med kort varsel.

På återbloggande!

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: z2036, Pixabay

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

32 kommentarer:

  1. Vi som läser din blogg löpande hoppas att detta blir en kort paus! Bloggen har givit mig stor inspiration och insikt i mitt egna sparande. Lycka till med det nya!

    SvaraRadera
  2. Spännande - lycka till med försäljning och flytt! Ett (litet) fritidshus är guld värt kan jag meddela.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, jag hoppas det går bra och ett (delvis) lantliv lockar!

      Radera
  3. Fullt förståeligt, hoppas på snar comeback sen! Bloggen blir saknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går allt smidigt och snabbt så kan jag nog göra comeback i närtid men vi får se, tack Gustav!

      Radera
  4. Jag tror/hoppas/håller tummarna för att allt löser sig på bästa sätt. Själv bor jag permanent i den där andra lantliga miljön med havsutsikt som du beskriver. Det kan varmt rekommenderas. Dessutom har jag insett att jag plötsligt har blivit "inne" med tanke på alla som nu i spåren av Mandelman och övrigt flyttar ut i spenaten.

    På återhörande.

    SvaraRadera
  5. Gratulerar till nytt boende och på återseende! Hoppas på ett kort break.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Flyter allt på så blir det inte så långt break.

      Radera
  6. Lycka till med försäljningen och det nya boendet! Hoppas du återkommer snart med bloggande. Det är en mycket inspirerande och kunskapsfylld blogg.

    SvaraRadera
  7. Det låter mycket klokt att växla in en BR i centralt läge mot ett trevligt hus en bit utanför staden. Lycka till med flytten, den nya bostaden och ser fram emot bloggåterkomsten så småningom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, hoppas det blir ett lyckat och klokt byte :-)

      Radera
  8. Stort grattis till köpet och lycka till med försäljningen.

    Hoppas att allt går smidigt. Längtar till comeback :D

    SvaraRadera
  9. Hoppas det går väl med försäljningen och det andra. Även jag kommer sakna dina inlägg, de brukar ofta vara läsvärda och genomtänkta och har genom åren givit mig en och annan ide.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Hej Stefan,

    Du är sannerligen klok som en bok. Att "tvinga" sig själv att skriva "bara för att" (hålla bloggen igång) kommer snart att synas i kvalitet och från mig/oss läsare finns ingen press. Fokusera på "livet", för det är ju det absolut viktigaste!

    Just det - grattis till köpet. Snyggt navigerat!

    Må väl!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker läser jag alldeles för sällan numera men jag tror nog man blir klokare med åren/erfarenhet :-)

      Tack Cristofer!

      Radera
  11. Kul för dig och synd för oss, din blogg är en av de få som svängt om och börjat investera mer likt det jag gör så det blir saknat.
    Det är även stressigt att sälja först och sen vara tvingad att köpa något, jag föredrar på det sättet som du gjorde ifall det är ett möjligt alternativ.
    Allt gött!
    Mvh Kemoko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att "tvingas" köpa något under tidspress lär också vara stressigt att gissar att man pressar sig i budgivningar mer än annars.

      Tack för feedback!

      Radera
  12. Synd, hoppas du kommet tillbaka snart. Du är ju en av de två bloggar jag följer...;)

    SvaraRadera
  13. Jag har också följt dig ett par år nu och tjänat på det och kommit med förslag på förbättringar (t ex första inköpsdatum). Så tack för allt så länge.

    Vi gjorde tvärtom pga lite stress av externa faktorer. Vi sålde först och köpte sen. Det visade sig vara risky. Vi blev tvungna att fixa en jobbig mellanlandning. Å andra sidan blev det lättare att vara med i budgivningarna och invänta rätt hus. Vi har tillträde till nästa boende i april. Istället för att gå till något mindre blev det större, men oförändrad driftskostnad. Vi kunde klarat oss med betydligt mindre än 190kvm. Vi har också nu hamnat i ett läge med mycket mindre lån, så lite att många troligen skulle troligen avundats oss. Vi hade lite flyt i det avseendet. När sista utflygningen skett kommer vi förhoppningsvis bygga ett mindre enplanshus lagom till pension som vi kan bo i bekymmersfritt och med lite underhåll av trädgård mm.

    Ser framemot din re-entry på bloggen.

    Ps. Fixa flytthjälp och flyttstäd, det är det värt. Ds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det slutade väl för er.

      Tack för tips, pepp och att du delar med dig av din story!

      Radera
  14. Hej, såg du har tankat på tsmc?
    Ark har ju under ett tag nu gjort tvärtom och sålt tsmc under ett par veckor.
    Vad tror du de har för tankar?
    Jag läser ju på flera ställen att halvledare(kretsar) redan är en bristvara.
    Jag har behållt än så länge.

    Tack för fina inlägg om tillväxtboöag,
    Anett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är fortsatt positiv till TSMC och tror de har fin tillväxt framför sig kommande år.

      Tack för feedback och kommentar!

      Radera
  15. Stort lycka till med allt Stefan. Hoppas att bloggande återkommer fortare än vi får hoppats på. Sen fina sommarstugor finns i Dalarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Dalarna är verkligen fint på alla sätt men vi prioriterar restid < 1 h från södra Stockholm så att det blir som ett "andra boende" i praktiken.

      Radera
  16. Grattis till köpet! Förstår att det blir fullt upp. Jag måste säga att din blogg är en av de klart mest läsvärda och balanserade inom investeringar så jag får väl hålla till godo med gamla inlägg tills du är tillbaka och följa eventuell aktivitet från dig på Shareville :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är aktiv på Twitter då och då fortfarande och skriver lite kortare kommentarer om aktier där.

      Tack så mycket för feedback och gratulation!

      Radera