2022-06-05

(Investment) Anarchy In The UK?

Jag har varit avvaktande generellt till engelska bolag sen Brexit var på tapeten men med anledning av att Nordnet införde elektronisk handel för de 350 största bolagen på Londonbörsen i veckan så har jag plockat in bevakningsposter för en trio brittiska bolag.

Några fördelar med bolag med säte i Storbritannien är att det inte är skatt på utdelningar i en ISK eller i försäkringssparande samt att deras IR-sidor som regel håller en god kvalitet tycker jag. Nackdelar med att handla på Londonbörsen är att en skatt på 0,5 % av ditt köp tillkommer utöver courtage och valutaväxlingsavgift.

Jag har i alla fall plockat in två case som jag ägt tidigare samt hittat ett nytt som jag inte ens visste att det var börsnoterat.


Games Workshop

Som gammal rollspelare har jag sannolikt en bias för detta bolag men oavsett så tycker jag att nyckeltalen såg fina ut, så jag bestämde att plocka in en provpost igen av Games Workshop. Jag har skrivit om caset innan såväl som haft det i portföljen.

Utifrån twitter-flödet så finns det olika uppfattningar om hur populära bolagets produkter är för närvarande så jag vågar nog inte ta en större position innan jag lärt mig mer om detta.

Prislapp? EV/EBITDA 13 och OCF-yield på 4,7% (ttm) tycker jag inte är så farligt, så snudd på ett värdecase?

Pets At Home

Humaniseringen av husdjur är en megatrend som jag tror på men tyvärr är jag inte ensam om detta vilket innebär att bolag i genren som regel har hög värdering. Men vad sägs om ett case som handlas till EV/EBITDA 7 och OCF-yield på 12% (ttm)?


Pets At Home är ett brittiskt bolag som inom husdjur har butiksnät för affär, trimning och djurhälsa. Bolaget har en stark ställning i England och de uppger att det tar allt större marknadsandelar vilket kan indikera på vissa konkurrensfördelar tror jag. År 2022 så växte bolaget med 15% vilket inte är så tokigt tycker jag men gissar att 2023 blir något mer sansat.

Jag ägde bolaget för några år sedan men sålde i samband med köpet av fritidshus förra året. Jag har börjat köpa in mig igen med en bevakningspost till att börja med då jag vill bilda mig en bättre uppfattning om utsikter för 2023 först.

Dr. Martens

I min ungdom så hade jag en period som halvt svart-rockare och skaffade ett par passande svarta läderskor med en praktisk (undvika tåtramp på konserter) stålhätta. Efter tre veckors tillvänjning och ett antal skavsår senare så satt skorna som handskar, närmast formgjutna i någon mening. Trots skornas vikt så var längre promenader inga problem då den fantastiska gummisulan var riktigt bra i sin dämpning mot asfalten. Några år senare var det självklart att välja samma märke men valde denna gång en mer vanlig variant av lågsko samt motsvarande sandalvariant. I backspegeln är det de bästa skorna jag någonsin haft men när jag provade igen för kanske en fem år sedan så kände jag mig lite "för gammal" och var inte vara beredd på det helvete av tre veckor jag visste väntade innan skorna gick att använda obehindrat.



Skorna i fråga var av märket Dr. Martens och när jag såg att de relativt nyligen gjort IPO så väcktes mitt intresse förstås. Jag köpte en liten startpost och passade på att öka när bolaget bjöd på en riktigt fin rapport såväl som guidning framåt.

Trots en rejäl uppgång efter rapporten så handlas bolaget till sansade EV/EBITDA 10 och OCF-yield på 8% (ttm). Bolagets bruttomarginal är på i sammanhanget fina 62% vilket är 10 enheter högre jämfört med exempelvis Nike och Adidas. Bolaget guidar för en "high teens"-tillväxt 2023 vilket jag tolkar som minst 17%.

Summering

Londonbörsen har en rad olika intressanta case att erbjuda och de tre jag valt köpa in tycker jag handlas till sansade nivåer vilket förhoppningsvis kan erbjuda låg nedsida. Jag siktar på att öka i alla tre men först efter att jag fått mer kött på benen kring varför de handlas så "billigt".

Äger du eller kikar på några engelska bolag?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

8 kommentarer:

  1. Själv kikar jag på Barclays och Lloyds för tillfället. Tycker dessa är lågt värderade i förhållande till sektorkollegorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undviker storbanker generellt med dessa såg riktigt billiga ut, tack för tips!

      Radera
  2. Har Barclay, British Tobacco samt Vodafone via amerikanska börsen, undrar mest hur jag ska fylla på nu när man kan köpa direkt :) Har haft ögonen på Pet at Home, du triggade igång mitt intresse igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sannolikt billiga bolag men kanske lite för "trötta" för min smak. Pets At Home tycker jag har det mesta så jag måste gräva lite i varför värderingen är så pass låg ändå. Tack för kommentar!

      Radera
  3. Att satsa på Games Workshop är modigt med tanke på att 3D printers bara blir bättre och bättre och billigare hela tiden. Många av de klassiska butikerna som säljer modeller hyr nu ut tid på sina 3D printers som alternativ till att köpa plast lådor. Antalet kopior som finns (och som ofta är bättre än GW) av de flesta modeller gör att det är en mega trend jag inte skulle satsa mot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng och en stor anledning till en bevakningspost till att börja med. Fram tills nu tycks de ha klarat att hantera 3D-printing väl men helt klart en osäkerhetsfaktor på sikt, tack för input och kommentar!

      Radera
    2. Hur ser samlare av figurerna på kopior? Finns det en marknad för dessa figurer samlare emellan? Tänker att kopior kanske inte uppskattas? Nån slags brand loyalty?

      Radera
    3. Lite både och tror jag - än så länge så säljer originalgubbarna bra som jag uppfattar det men på sikt om bra 3D-printing blir mer tillgänglig så kan det nog påverka negativt i viss utsträcking.

      Radera