2023-10-01

Quartr report Q3 2023 - where do we go from here?

Tredje börskvartalet har passerats och det är dags att sammanfatta läget för Global Multi Strategy.

Eventuellt nytillkomna läsare bör veta att merparten av portföljen återfinns i tjänstepensionsdepåer och därmed är jag ganska långsiktig i mina placeringar. Men det utesluter inte behovet av kontinuerlig bevakning och jag gör en del omallokeringar löpande för att "optimera" avkastningen (förhoppningsvis).

Sen föregående kvartal har Sea, Texas Instruments, SolarEdge och Activision Blizzard fått lämna portföljen. Nya case är istället Nice, Porsche, Axcelis och MedPace. Jag tror mer på den nya kvartetten då de har fina tillväxtutsikter till någorlunda sansad värdering sett till FCF Yield.
  
Kvartalet har haft sina toppar och dalar och på slutet har det gått mest utför tyvärr.

Quartr Q3 2023 - where do we go from here?


Global Multi Strategy ligger på +18,8% för året och är över mina fondportföljer såväl som index.

Kikar man på enskilda fonder så fortsätter gänget bakom Coeli  Global Select att imponera oavsett tidshorisont. Även Jens Barnevik som rattar Swedbank Robur Small Cap Emerging Markets förefaller ha ett fint år och leder även avkastningsligan över 3 år.

Bästa portfölj är Global Quality med +23% och den flåsar Coeli Global Select i nacken. Den mera offensiva Global Future ligger iaf på plus i år och långt före Tin Ny Teknik som nog är närmast fond-"peer" att jämföra mot.


Jag är nöjd över portföljens sammansättning och totalt är FCF Yield nära 4%. Den höga räntan börjar dock att lägga sig som en våt filt över börsen i stort och kommande halvår kan nog bli tuff tror jag.

Starka balansräkningar och hyfsat fritt kassaflöde tror jag kommer att gå relativt bra även framåt. Det är möjligt att bottenfiske i skuldsatta cykliska bolag kan löna sig i detta läge men inget jag tänker ägna mig åt oavsett.

Jag ser verkligen fram emot rapportsäsongen och då jag numera är utrustad med Quartr Core så blir det extra kul!

Hur har ditt kvartal varit och vad tror du om resten av året?

Detta inlägg är skrivet med syfte om att vara transparent och öppen med mina tankar kring sparande, investeringar och enskilda innehav men ska inte ses som någon form av rådgivning eller rekommendation om enskilda aktier eller investeringsstrategier.

Datakällor: Nordnet, Google Finance, Bloomberg, MarketScreener, Avanza, Yahoo Finance, Börsdata, Seeking Alpha, Quartr/S&P Global
Bildkällor: Nordnet, Shareville, z2036, Avanza

Aktier och fonder kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

  1. Starka balansräkningar och gott fritt kassaflöde, det är helt rätt, bör funka i alla tider. Själv är jag tiltad och tilltalad av låg värdering, men man kan ju argumentera att nivån av fritt kassaflöde är bästa måttet på det. Tycker ändå du har en god avkastning och fonder kommer vara svårslagna, särskilt under vissa kvartal och år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värdering är onekligen svårt, de som är lägst värderade i portföljen är ofta de som presterar sämst men kanske inte tappar som mycket heller.

      Tack för kommentar!

      Radera