2016-08-30

Veckoutdelning...

...nästan uppnådd!


bildkälla: z2036

Frånsett sista veckan i januari och december så kommer det minst en utdelning per vecka i portföljen Global Dividend!

Smått galet och kul men förstås inget egentligt egenvärde med veckoutdelning sett ur avkastningsperspektiv.

Utbetalningsdag för sista veckan i varje månad har det varit svårast att hitta lämpliga aktier till då de flesta bolag delar ut i början eller i mitten av en månad. Men idag gjorde jag ett byte från Gladstone till Prospect Capital och utdelningskalendern blev lite "finare" avseende utdelningsfrekvens.

Bolagen i fråga är väl bägge lite av "High Yield-fällor" men då jag hade en fin vinst i Gladstone att ta hem och Prospect kom in med en relativt skaplig rapport och tycks bibehålla den höga utdelningen ett tag till så kändes ett byte lämpligt.

Summa summarum så blir portföljallokeringen likvärdig efter bytet då bolagen är likartade avseende sektor, land och valuta.

Passade även på att öka i G4S som har x-dag imorgon samt i Marine Harvest där direktavkastningen blivit mer attraktiv sen kursen backat en del på sistone.

Veckan har inletts med ovanligt mycket handel för att vara mig och jag har även minskat i Saltängen sen det framkommit att ICA-handlarna inte längre finns bland ägarna. Istället blev det Pegroco Invest som fick fylla upp för att bibehålla direktavkastning.

bildkälla: z2036
 
Portföljens direktavkastning är nu 5,15% och förväntad utdelningstillväxt kommande period är 4,6% så det känns som bra värden att bemöta denna lågräntemiljö som råder med eller vad tror ni?

10 kommentarer:

  1. Härligt rull på utdelningarna! Har väl som ett litet inofficiellt delmål att uppnå ett liknande flöde framöver, är dock en bit kvar.

    Vad gäller Saltängen funderar jag fortfarande på att ta en mindre position. Tänker trots det du nämner att det borde vara en hyfsat stabil placering under några år i och med längden på nuvarande avtalet - eller har jag missat något (vilket inte vore första gången)? Fast den får gärna droppa tillbaka ner kring 105 kr först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den största risken med Saltängen är om ICA inte förlänger vilket lär straffa kursen rejält. Att ICA-handlarna inte har några innehav i bolaget längre känns sådär kan jag tycka (de äger Delarka bland annat fortfarande). Skulle det antydas om att ICA ser över alternativ redan nu så finns det risk för nedsida på kursen misstänker jag. MEN direktavkastningen är fantastisk så jag vågar nog ha en liten andel trots allt tills vidare.

      Radera
  2. Har du gjort någon analys Pegroco Invest som man kan ta del av? Såg intressant ut vid en första titt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte än men det kommer, vågar inte lova ngt datum dock.

      Radera
  3. Hej!

    Titta på Högkullens pref.
    Utdelningsdag 2017-01-30.

    M.v.h Jojje

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att det inte finns så mycket egenvärde i att få utdelningar ofta, men vilken motivationsboost det är för sparandet! Jag skulle också vilja ha utdelningar åtminstone varannan vecka. Just nu har jag åtminstone lyckats fylla alla månader på året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den mentala effekten av det hela kanske är mer positiv än man kan tro.

      Radera
  5. Kul koncept med veckoutdelningar. Jag kan tänka mig att det motiverar lite extra till sparande också när man snabbare ser effekterna av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge bolagen är anständiga så...

      :-)

      Radera