2016-09-01

Månadsrapport augusti 2016

Årets augusti bjöd på betydligt mindre volatilitet på börsen jämfört med förra året och uppenbara fyndlägen har inte funnits på samma sätt som då.

Familjens portföljer har tuffat på och jag tänkte redogöra resultatet för några utvalda som kanske kan vara av intresse.

Vi börjar med min renodlade High Yield-portfölj Bil2020 som fortsätter leverera fin riskjusterad avkastning samt även en absolut sådan.

bildkälla: Avanza

Portföljen har gått skapligt denna månad om än lite sämre jämfört med svenska börsen som nästan gått +3%.

Zoomar vi ut och tittar på helåret så finns det fortfarande anledning att vara mer än nöjd.

bildkälla: Avanza

Vi får se hur det går framöver men även om räntan skulle sakta röra på sig norrut så kommer de höga utdelningarna fortsätta trilla in på kontot oavsett vilket borde ge fortsatt fin utveckling tror jag.

Fått en del förfrågningar om hur portföljen ser ut just nu så håll utkik efter separat inlägg inom kort.

---

Den portfölj som ligger mig närmast om hjärtat är Global Dividend och den har en godkänd augusti sett till riskjusterad avkastning.

bildkälla: Nordnet

Sannolikt är det undervikten mot finanssektorn som straffat sig jämfört med Stockholmsbörsen men man kan glädja sig åt den väldigt låga volatiliteten.

bildkälla: Shareville

Ser vi till helåret så ser det bättre ut och man kan hoppas att utvecklingen kan försvaras året ut (och framgent givetvis).

---

Familjens övriga portföljer har en likartad positiv utveckling förutom min småbolagsportfölj som backat lite, främst på grund av att Firefly tagit stryk efter Q2-rapporten. Kanske en naturlig reaktion på den starka juli?

Hur har det gått för er i augusti?

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag läser bloggen ofta och gillar den. Men en sak jag saknar är en direktlänk till en portföljsida. De är inte helt lätta att hitta med den nuvarande navigationen. Det skulle uppskattas.
    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen och tack för din feedback!

      Tre utav portföljerna finns på Shareville och de kan nås via widget högst upp till höger. De övriga portföljerna finns på Avanza och jag skulle behöva uppdatera förändringar manuellt på bloggen vilket jag inte är så pigg på men jag ska fundera på saken.

      Radera
  2. Det skulle ju räcka med att lista innehav och procentandelar för de olika portföjerna.
    Du har ju svart bälte i spreadsheets, så det kanske kan underlätta underhållet? :)
    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, jag ska fundera som sagt kanske inte omöjligt ändå...

      Radera