2016-09-10

Veckan som gått: 2016-36

Vilken avslutning på veckan för en aktienörd som jag - både Avanza och Shareville levererade ny funktionalitet som var helt i min smak! Som extra bonus blev det en rejäl börsrekyl som igår fredag vilket öppnar för köplägen om det fortsätter nedåt nästa vecka (en fördel med utdelningsinvestering - alltid gilla läget).

Jag hade en slant över i pensionsportföljen som jag använde till att öka i Activision Blizzard, ett innehav som är svårt att värdera men som jag tror blir bra på lång sikt.

Vidare gjordes små köp i Delarka, Marine Harvest, Pfizer samt i Fortum för portföljen Global Dividend.

Säljer gör jag inte så ofta men i småbolagsportföljen fick Mr Green säga förväl - en hyfsad förlust men tror pengarna jobbar bättre i någon annan aktie.

---

På Shareville kan man numera jämföra sin portfölj mot en fond eller någon annans Shareville-portfölj. Med andra ord blir det lättare att jämföra sig mot andra medlemmar om man nu tycker sånt är kul.

Att jämföra mot en fond istället för ett index är mycket mer relevant för en privatsparare tycker jag då man jämför nettoavkastning efter avgifter och inklusive utdelningar.

bildkälla: Shareville

Min portfölj Global Dividend är exempelvis inte speciellt lik allokeringsmässigt som OMXS30 (som är ett index exklusive utdelningar) utan fonden SPP Aktiefond Global är mer relevant att jämföra mot då det är den jag hade valt som indexfond om jag inte gått loss på global stockpicking istället.

Glädjande nog kan man konstatera att sen starten för drygt ett år sedan så ligger jag 21 procentenheter över fonden vilket ger råg i ryggen för fortsättningen av strategin.

En liten spontant sammansatt anvisning för jämförelser mellan Shareville-portföljer som har olika sparformer:
  • Kapitalförsäkring visar nettoutveckling men inte upplupen utländsk källskatt. Det blir marginell skillnad i och för sig när väl den första återföringen skett efter 2-3 år.
  • ISK och Aktie-/fonddepå skattas utanför depån förutom för utdelningar i den sistnämnda vilket ger dessa sparformer en viss fördel i jämförelser allt annat lika.

Vad tycker ni om dessa features?

---

Avanzas utvecklingsteam levererar löpande små finurliga features som de integrerar i befintlig funktionalitet på ett snyggt sätt.

bildkälla: Avanza

Klickar man på en utdelningsstapel för enskilt år så uppenbarar sig pajdiagramet ovan vilket visar olika värdepappers andel av det årets utdelningar - fantastiskt kul för en utdelningsinvesterare! Bra jobbat Avanza!

---

Imorgon blir det ett inlägg som kanske förklarar lite av min "prestation" kring värdeutvecklingen detta år...tills dess - ha en skön lördag!

5 kommentarer:

  1. Fina funktioner! Jag skrev faktiskt ett par rader om en av de saker du tar upp, att fortsätta investera i nedgång: https://egoninvestor.blogspot.com/2016/09/nedgangen-kommer-hurra-hurra.html

    Tack för en intressant blogg.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  2. Var hittar man utdelningsstaplarna? De har jag missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kontoöversikt, flik Värdepapper, Utveckling på alla konton (scrolla längst ner), flik Utdelning

      Radera
    2. Trevligt, jag brukar inte titta så mycket på mina innehav så jag har helt och hållet missat en massa trevliga verktyg på Avanza.

      Radera