2016-09-03

Veckan som gått: 2016-35

Augusti är över och en för mig fullspäckad vecka 35 närmar sig sitt slut.

---

Att avsluta börsveckan med nytt ATH är förstås trevligt :-)

bildkälla: Nordnet


Portföljen Global Dividend (se ovan) ligger nu på drygt +18% i år vilket är väl över "magiska" +15% (dubblat värde vart 5:e år) samt mitt mål på +8%.

---

Veckan inleddes med en intressant föreläsning av Elin Helander (känd från Sparpodden, Dreams m.m.) som bland annat handlade om psyklogiska aspekter kring sparande och ekonomi - högintressant!

---

I onsdags gick det årliga Finansloppet av stapeln. För min del var det 4:e gången jag sprang men tyvärr blev det min sämsta insats någonsin (4:35/km i ett backigt löpspår). Huvudsaken är väl att man kom före finansprofiler som @Investeraren och @PhilipScholtze :-)

---

Gustav anordnade aktiepub i torsdags och jag var med för första gången tillsammans med min kompis Deval. En mycket trevlig kväll blev det med mycket aktiesnack och framför allt kul att höra om folks olika "stilar" kring aktiesparande. Rekommenderas!

---

Google kommer att ändra i deras API för Google spreadsheet vilket innebär att från och med mitten av september kommer endast sheets med inställning "anyone who has the link can view" att fungera tillsammans med mitt verktyg MyDividends.

---

Om veckans affärer kan man läsa om här. Utöver de som redovisas i inlägget har jag bytt ut SEB C mot SEB A då direktavkastningen är bättre samt omsättningen likaså. En märklig spread aktierna emellan har förekommit på sistone och det var lönt att byta även med hänsyn till courtage.

---

Verizon höjde sin utdelning i veckan med 2,2% vilket var något lägre än mitt estimat på 2,6% men ändå godkänt tycker jag. Det var 10:e raka höjningen och med en direktavkastning 4,37% så tycker jag att aktien fortsättningsvis platsar i portföljen inom "korgen" telekombolag.

---

Bloggen slog nytt rekord i augusti med 68 000 antal sidvisningar!

bildkälla: Blogger

Jag tackar ödmjukast för visat intresse och jag uppskattar mycket all form av feedback på inlägg och verktyg. Då jag inte har något kommersiellt inslag på bloggen så spelar antal sidvisningar mindre roll ur den aspekten även om det förstås är kul att antal läsare ökar. Jag kommer dock inom kort dra ner på antal inlägg / vecka i samband med mitt byte av jobb och jag gissar att det landar på två och att jag slopar veckorapporten.

Hoppas ni hänger kvar och ha en bra helg!

4 kommentarer:

  1. Bloggen behöver inte bli mindre läsvärd för att antalet inlägg går ner. Irvings Investeringar och Fundamentalanalysbloggen skriver inte så ofta, men inläggen håller alltid en mycket bra kvalitet.

    Keep up the good work!

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lars!

      Kan inte lova att kvaliteten ökar men ska göra mitt bästa för att göra bloggen fortsatt läsvärd. Hoppas du och andra fortsätter kommentera i samma stil som innan.

      Ha det gott!

      Radera
  2. Grattis till allt ovan! 4:35/km hade varit rekord för mig, så allt är ju relativt :) Som Lars skriver så blir det nog bra även med 2 inlägg i veckan! Det är ju kvalitet som räknas. Sist men inte minst, lycka till på nya jobbet!

    /Maxa Allt

    SvaraRadera