2016-09-04

Bil2020 - Ett år med High Yield-strategi

För nytillkomna läsare så kan jag berätta att Bil2020 är en portfölj för målsparande till familjens nästa bilbyte, preliminärt runt år 2020. Således lite kortare spartid än brukligt för ett rent aktiesparande.

Har fått en del förfrågningar på sistone om hur portföljen ser ut för närvarande så jag tänkte att det vore på sin plats för ett inlägg kring detta då den inte finns på Shareville.

För ungefär ett år sedan ändrade jag strategi i portföljen från "säkra" preferensaktier till värdepapper med högre direktavkastning, så kallade High Yield. Men skulle nog i och för sig kunna räkna alla preferensaktier till nämnd kategori men det är framför allt de som har lägre direktavkastning och "evig" löptid som jag undviker (undantag finns) till förmån för sådana med riktig hög direktavkastning och/eller förväntad inlösen.

Skiftet har varit lyckat än så länge, minst sagt.

Jag är normalt sett inte så bekväm med att visa värdet för familjens portföljer men för Bil2020 gör jag ett undantag så att man kan bedöma den absoluta risken då strategin med High Yield är lite okonventionell.

bildkälla: Avanza

Portföljen har klarat svängningar i räntor, börsindex och valutor på ett fantastiskt sätt under det senaste året. Kanske på plats att påminna sig själv om att "historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning" eller nåt? Hur som, lågräntemiljön inbjuder till att värdepapper med hög direktavkastning borde klara sig relativt väl så länge det finns en liten riskvilja i marknaden och likviditet i det finansiella systemet tror jag.

Hur ser portföljen ut idag?

bildkälla: z2036

En samling "High Yielders" undantaget Castellum och Clas Ohlson. Totalt är direktavkastningen 7,6% för hela portföljen!

bildkälla: z2036

Mestadels högutdelare utan tillväxtsutsikter men ett litet inflationsskydd finns ändå i form av drygt 1% förväntad utdelningstillväxt om man ser till genomsnittet (se bubbla Avg. ovan).

bildkälla: z2036

Jämfört med mina övriga portföljer jobbar jag här lite mer med rebalansering och kan minska eller byta ut innehav i samband med att månadssparandet på 1000 (motsvarar bilens värdeminskning) ska investeras tillsammans med månadens utdelningar.

I närtid har jag sålt av lite kanadensiska REIT och nyligen minskat i Saltängen för att minska exponeringen mot fastigheter samt för att ta hem lite vinster.



bildkälla: z2036

Vore önskvärt att kanske nå 1/3 exponering mot fastigheter men det är svårt att hitta högutdelare med någon sorts kvalitet i andra sektorer tycker jag - tips mottages tacksamt!

bildkälla: z2036

Utdelningarna kommer in löpande och återinvesteras för bästa räntapåränta-effekt. Försöker handla kanadensiska och amerikanska aktier i block om 2800-3600 så att courtaget blir runt 0,25%.

bildkälla: Avanza

"Kanadensarna" är de som levererat bäst värdeutveckling kursmässigt utöver de höga utdelningarna men "tillgångsslaget" High Yield har gått starkt en längre tid oavsett hemvist.

bildkälla: z2036

Tror mycket på Kanada som jag varit inne på tidigare och tror även att det är bra risk/reward på dess valuta samt på NOK framgent.

Vad tror ni om strategin High Yield framöver?

12 kommentarer:

  1. Hej Stefan,

    Riktigt intressant läsning och grattis till det riktigt fina resultatet! Som vanligt snyggt visualiserat grafer, tabeller och bilder. Du är helt klart ekonomibloggarnas mästare där :)

    Vågar knappt gissa hur High Yield kommer att prestera framöver, men tack vare dig plockade jag i alla fall in Boston Pizza för ett par dagar sedan vilket är olikt mig som oftast jagar hög tillväxt.

    Tack för en bra blogg och ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar!

      Boston Pizza har det bästa av bägge världarna med hög DA och förväntad tillväxt, bra val tror jag.

      Ha en skön söndag du med!

      Radera
  2. Jag tror också på High Yield och är mer än lite inspirerad av dina portföljer när jag plockar ihop min utdelningsportfölj. Har ett utdelningsmål på 7% så min portfölj påminner om den här men med några fler innehav.

    Jag plockade in SEB och SHB när bank såg lågvärderat ut. Har även Avanza som får stå för tillväxten i det segmentet även om den drar ner utdelningen något.

    Gillar också svenska tjänsteföretag och där kan jag tipsa om SJR som jag inte sett att du skrivit om.

    På preffsidan finns ju Victoria Park som skiljer ut sig lite från de "eviga preffarna" då den har hög sannolikhet för inlösen. Jättehögt värderad just nu iofs, precis som alla preffar.

    RWH?? = RNW?

    Mvh Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, du har rätt avseende RNW = Transalta Renewables.

      Trodde VP var "evig", ska kika mer på den - tack för tips!

      Radera
  3. Jag tror att din portfölj kan ticka uppåt ett tag till, men dessvärre är det nog ganska nära toppen. Räntorna kommer att gå upp, när vet vi inte, men när det sker kommer alla rena utdelningscase att tappa i kurs. Jag är inne på att lätta på preffar i min portfölj nu, men avvaktar nog lite till...

    Matches

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja några +30%/år är inte realistiskt över tiden men det ska nog till ganska stora ränterörelser för att det ska blir "ras" i sektorn - vi får se...

      Radera
  4. Norska YAR tog jag nyligen in i min utdelningsportfölj,hittade den genom Börsdata.Hyfsad utdeln historik o utdeln tillväxt.DA ca 5%.Kursmässigt en riktig surdeg i år men kan ju ha vänt vid dessa nivåer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får jag kika på, tack för tips!

      Gillar norska bolag då de känns mer rimligt värderade generellt för stunden.

      Radera
  5. Har du funderat på att köra Ridebite eller Snappcar? Då kan du hyra ut din bil och tjäna pengar isf att den ska stå stilla och rosta!

    SvaraRadera
  6. Du kan inte tänka dig att ha en publik målspararportfölj (kort sikt) på Shareville?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inga sådana planer i närtid men jag kommer att publicera ett inlägg om Bil2020 inom kort där man kommer att kunna se aktuella innehav.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Ok! Tack för svar!
      Jag har förhandsbokat en Tesla Model 3, så är dags att sätta igång målsparande för min del.
      Hade först inte tänkt spara i aktier/fonder, eftersom perspektivet är så kort (ca 24 mån skulle jag tro).
      Men överväger ändå att gå den vägen...

      Radera