2016-09-08

Bull Rush?

"There are bullrushes outside my window And their leaves whisper words in the wind" - Paul Weller
Tjurrusning på börsen kan man nog påstå att det är för närvarande vilket jag tycker manar till försiktighet generellt.



Några tweets om läget:

bildkälla: Twitter

bildkälla: Twitter

bildkälla: Twitter

Sen har vi de som letar toppsignaler...
bildkälla: Twitter

Att förutspå vart börsen kommer att ta vägen är snudd på omöjligt tycker jag men visst är värderingarna historiskt höga sett till vinst men kanske inte om man diskonterar mot riskfri ränta?

Att köpa amerikanska aktier på dessa nivåer bär emot då även dollarn är relativt stark. Själv lutar jag nog mer åt att öka i Norge i första hand.

Funderar paradoxalt nog även på att skruva upp min belåning från nuvarande hävstång 1.14xL till målet 1.2xL men måste räkna lite till på riskerna (separat inlägg kommer om detta). Famous last words?

Med det sagt och även medveten om de gynnsamma oddsen för en engånginvestering jämfört med en uppdelad sådan så skulle jag inte rekommendera någon att gå all-in aktier/indexfond med en större summa i dagsläget eller vad säger ni?

14 kommentarer:

  1. Som vanligt beror det på var man tänker investera. Börserna världen över befinner sig ju i lite olika faser, och tittar man på OMXS30 har vi ju precis nyligen gått in i Bullmarket efter ett års kräftgång. Där finns det nog mycket kvar att hämta. Själv avvaktar jag en liten höstrekyl men sen kommer jag handla ordentligt.

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste häromdagen att alla världens börser låg över MA200 nu vilket är en klassisk bullsignal.

      Svarta svanar kommer när man minst anar det med "buy the dip" känns rimligt på nuvarande räntenivåer om man dessutom är någorlunda selektiv i sina köp tror jag.

      Tack för din input!

      Radera
    2. De börser som är mest intressanta är ju de som vänt upp över MA200 efter att ha legat under en längre period. Ett exempel är Sverige, ett annat är Ryssland! Mer uppsida än så är svår att hitta.

      Radera
  2. Har du en miljon att investera på börsen idag är det inte lätt, men å andra sidan... du har en miljon!

    Är det månadssparande på >5 års-horisont så är det bara att fortsätta, ignorera bruset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt i det, vi som var med 2000 som har vissa deja vu-upplevelser nu kanske...

      Radera
  3. På fler duktiga aktiemäknniskor verkar det ju som att efter kräftgången har det nu startat en ny bulltrend. Jag själv vågar inte köpa på som vanligt då jag tycker allt är väldigt dyrt men samtidigt som de säger så om marknaden diskonterar in låg ränta länge framöver så kommer ju kurserna snart stå ännu högre. Missr man det så finns ju chansen att man inte kommer in med nysparade pengar på ett bra tag.

    Å andra sidan så tänker jag lite att det känns som "this time its different" när man för ränteargumentet. Jag är superkluven och har ingen aning om hur man ska agera. Jag kommer nog lägga på hög ett tag framöver och i så fall tyvärr missa uppgången om det blir en längre sådan. Rätt eller fel? Only time Will tell :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte lätt, är nog bara fortsätta gneta på med månadssparande och försöka hitta köpvärda aktier bland de höga värderingarna.

      Radera
  4. Följ Anders LÖnner genom
    Karo Pharma
    Swedencare
    TC Tech
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @arajs

      Kan du presentera denne Anders Lönner? Vad består hans investeringsfilosofi i? Lite om var hans edge ligger? Är han en värdeinvesterare, eller en tillväxtinvesterare? Skulle vara kul att få veta.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  5. Har också sneglat på Norge en tid. NOK tappade mot SEK igen nu i veckan vilket öppnar för nya fina köplägen i kvalitetsaktier om NOK/SEK åter skulle börja närma sig 1:1. Flera aktier har dock dragit iväg uppåt även där. Grämer mig själv över att jag missade Gjensidige. Fiskade på 139-140 och nu är den i 149 men så är det ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger närmast att öka i Atea och Marine Harvest. Gjensidige och Protector kanske vore något med?

      Radera
  6. Hej,

    Tack för en bra blogg!
    Jag har för avsikt att, pga bristande kompetens och tid, egentligen bara skapa en diversifierad portfölj av indexaktier med en sparhorisont på 10+ år och startkapital på ca 300 tkr samt ett kontinuerligt månadssparande på 15-20 tkr/månad.

    Jag har för avsikt att köpa in över tid för att minska risken, speciellt i dessa tider. Med full förståelse för att det är smått omöjligt att sia om framtiden, är det något annat i dagens läge som gör att man bör vänta med att ens stegvis ta sig in på marknaden?

    Planen var annars att öka innehaven i en sådan takt att jag är "fullinvesterad" om 12-16 månader med följande _ungerfärliga_ spridning:
    Global 20%, Tillväxt 10%, Sverige 10%, Asien 15%, Övriga Norden 5%, Europa 5%, Småbolag 5%, Ränte- och obligationsfonder 20%, likvider 10%.



    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att ge specifikt råd i ditt fall utan man får nog känna efter själv vad som känns bäst.

      Oddsen talar för engångsinvestering men personligen skulle jag dela upp, mer läsning här



      Den fondportfölj du föreslår är hyfsat spridd men jag skulle nog personligen undvika långa räntefonder och kanske byta ut mot korta motsvarande eller globalfond.

      Lycka till med investeringarna!

      Radera