2016-09-28

Sveriges bästa fonder? - AP7 Såfa vs. z2036 Soffa

Tänk dig en väl diversifierad globalfond med låg avgift och med hävstång.

Hmm, påminner om en viss utdelningsportfölj i vissa avseenden...men låt mig presentera:


AP7 Såfa

Enligt mig en given fond i ett långsiktigt sparande men tyvärr finns den endast inom premiepensionen (PPM) där förtjänar den sin position som entrélösning för icke-väljare mer än väl.

I dagarna blev fonden om möjligt ännu bättre enligt min bok då den utöver global allokering ska utöka med småbolag och tillväxtmarknader framgent.

bildkälla: Morningstar

Tittar man på värdeutveckling sen fondens start 2010 jämfört med världsindex så ser man att belåningen har gjort susen. Mestadels under perioden har hävstången legat på 1.5xL men numera är det nere på beskedliga 1.25xL vilket kanske är mer "lagom".

För mig är det en gåta att inget fondbolag plankat konceptet rakt av då det sannolikt skulle finnas en efterfrågan på en liknande fond utanför PPM. Det är förstås svårt att konkurrera med den låga avgiften på 0,15% men en globalfond med hävstång skulle nog kunna sälja som sagt.

Hur gör man då för att få en AP7-liknande lösning utanför PPM?

z2036 presenterar stolt:
bildkälla: z2036

Vi tager oss en eller två globalfonder med låga avgifter, adderar med småbolag och lite tillväxtmarknad samt kryddar med belåning.

Fond/ETFÅrlig avgift (TER)Andel
Länsförsäkringar Global Indexnära0.22%55%
db x-trackers MSCI World Index UCITS ETF0.09%15%
XACT Svenska Småbolag (UCITS ETF)0.30%15%
iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF0.25%15%
Total årsavgift (viktad)0.22%

Den föreslagna portföljen har jag grävt fram via Nordnets utbud men det går säkert att hitta motsvarande hos andra aktörer.

Allokeringen ovan gör att man kvalificerar sig för Knockoutlånet vilket ger rimlig ränta på 0,99% för en hävstång på 1.25xL (20% belåning).

I takt med att jag skrivit detta inlägg blir jag lite sugen på att starta en portfölj likt ovan men tyvärr kan man bara ha Knockoutlånet kopplad mot en depå vad jag vet.

Vad väljer ni? Såfa eller Soffa?

19 kommentarer:

  1. Bra idé, förutom att ETF:er är ett krångligt sätt att månadsspara, om man nu vill vara lite passiv, vilket såfa-epitetet föreslår. Så kanske Amf småbolag och LF tillväxt indexnära kan vara alternativ till två av dem.
    /Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra input! Kör man via Nordnet så är vissa ETF:er courtagefria vid månadsspar men dina förslag är bra alternativ.

      Radera
    2. Aha, det är ju bra. Går inte att månadsspara automatiskt i etf:er på Avanza vad jag vet.
      Däremot kan man koppla deras (sämre) lån till flera depåer. Dock får man ansöka för vart och ett.
      /Daniel

      Radera
    3. Kände inte till att det fanns courtagefria etf:er. Tack för den infon. Ska kolla in det!

      Bra att soffliggarfonden minskat hävstången!

      Den enda gång jag skulle vara intresserad av en belånad portfölj skulle vara om jag såg något ingen annan såg. Sannolikheten för det är såpass liten att jag skulle kunna säga att jag förmodligen aldrig skulle jobba med belåning. Jag är dock riskavert i stor utsträckning. Jag vill förvalta och inte förlora kapital. Begränsar givetvis uppsidan. Klev av såfa för några år sedan av den anledningen.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    4. Belåning är svårt mentalt men i teorin (och förhoppningsvis i praktiken) rationellt om underliggande tillgångar stiger över tiden. Kanske inte passar på kortare sparhorisont men över 10 år borde det ge mer på uppsidan än nedsidan tänker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
    5. För ett drygt år sedan skulle man vara mer eller mindre likvid till höger och vänster. Man väntade på någon "korrigering" eller liknande. Nu för tiden så är tydligen belåning en naturlig del av portföljen. Jag var varken mer likvid då eller mer belånad idag, jag försöker hålla min linje oavsett den allmänna opinionen.

      Om jag kunde se en stigande börs tio år i rad ser jag mängder av rationella beslut som jag skulle kunna fatta ;) Tyvärr kan jag inte det och vill bland annat därför inte belåna mina tillgångar.


      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  2. Är det inte mycket överlapp mellan LF Global och Msci World Index ETF:en? Eller är det för att kvalificera för knockoutlånet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för knockoutlånet, krav på max 20% i en ETF och/eller 60% i en fond.

      Radera
  3. Spännande tanke! För egen del gör de små eller exotiska bolagen det lite svårt att köra belåning på ett bra sätt. Men man blir ju nyfiken på den här strategin.

    Om AP7 kommunicerar sina ändringar får man en fin indikator på när man ska skruva upp eller ner belåningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svåra med belåning är nog tajming bland annat. Att förutse börsens utveckling är inte lätt oavsett men att ligga på "lagom" belånad över tiden (10+ år) borde löna sig, speciellt i en lågräntemiljö. 1.5xL är offensivt men skulle kunna funka för lågvolatila värdepapper tror jag.

      Småbolag och volatila skulle vara minst sagt utmanande att belåna och här är kanske risken för konkurs större vilket är än mindre kul om man har belåning av aktuell aktie.

      Tack för kommentar Gustav!

      Radera
  4. Vad har db x-trackers MSCI World Index UCITS ETF för ticker?
    Hittar den ej :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den har ticker XMAW men hittar den inte hos Avanza så det är möjligt att den bara finns hos Nordnet :-(

      Radera
  5. Hej! Intressant tanke, förstår inte riktigt den sista meningen i inlägget. Man måste väl kunna för knockoutlånet för respektive depå !? Jag är bara kvalificerad för lånet på en av mina depåer, men räknar med att snart med att bli kvalificerad på min isk (shareville tillgänglig btw) -har jag tänkt fel ?

    Nåja, jag tycker det verkar lite snålt att bara ligga 5 % från taket och etf:er känns ju inte helt optimala ur det ändamålet. Kanske kan du köra fonder hela vägen om du vill komma åt just belåningen. Kanske köra LF global + spiltan global med 22,5 % vardera...sedan fonderna som daniel här ovan föreslår.

    Vänligen JFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Jag trodde man bara fick ha KO-lånet till en portfölj men det verkar gå till flera :-)

      Antar att det handlar om total kreditlimit.

      Hittar man motsvarande fonder till bra avgift så kan det vara att föredra kanske om man accepterar längre handelscykel.

      Radera
  6. Hej. Min såfa jag kör på med är.
    LF global index 40%
    Amf europa 10%
    Spiltan investement 12,5%
    Amf småbolag 12,5%
    LF Tillväxtmarknad index 25%
    0,32% årsavgift.
    Långsiktig portfölj på 10-20 årssikt.
    Vad tycker du Stefan om den här blandningen? Den fylls på med 12 tusen månadsvis.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
  7. Hörde du om förslaget att man, om man inte gjort aktivt val i PPM under (tror det var) 5 år så kommer det automatiskt ut att de flyttar över dig till 7 AP-fonden? Tror att det är ett rätt bra upplägg för att minska risk att man ligger kvar i fel marknad eller dylikt! Mvh Kneg till Deg ps Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är lite kluven till förslaget måste fundera lite till. AP7 är en bra fond om man långt kvar till pensionen oavsett tycker jag.

      Tack för feedback!

      Radera