2017-05-26

Utländska aktier via USA

I och med lite extraledighet så bjussar jag på ett bonusinlägg denna vecka av det enklare slaget.

Ett väldigt smidigt och prisvärt sätt att handla utländska aktier är via USA-börsen. Utbudet är begränsat men gillar man internationella jättar med starka varumärken så finns det antal att välja mellan.

Jag gillar att ha global exponering i mina portföljer likt en globalfond så därför har jag ett antal utländska aktier som jag köpt via USA till rimligt courtage.

Foto: z2036

Det blir inga djupare kommentarer kring innehaven i detta inlägg utan här de rakt upp och ner i slumpvis ordning. De som jag skrivit om innan länkar jag till och de andra får ni tålmodigt vänta på :-)

Chile 




Storbritannien




Irland




  • Eaton Corporation, PLC Ordinary Shares (ETN) - Global gigant inom krafthantering.

Australien



  • Westpac Banking Corporation (WBK) - Storbank "down under".

Israel



  • Check Point Software Technologies Ltd. - Ordinary Shares (CHKP) - En av de mer tongivande inom cyber security.

Indien



  • HDFC Bank Limited (HDB) - Storbank i Indien
  • Infosys Limited American Depositary Shares (INFY) - En av världens största inom IT-tjänster.

Kina



  • NetEase, Inc. - American Depositary Shares, each representing 25 ordinary shares (NTES) - Gigant inom gaming, e-mail och andra e-tjänster.

Belgien



  • Anheuser-Busch Inbev SA Sponsored ADR (Belgium) (BUD) - Ohotad etta inom bryggerisektorn.

Schweiz



  • Garmin Ltd. (GRMN) - Stor inom GPS m.m.

Taiwan



  • Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Ltd. (TSM) - En världens största inom halvledare.

Japan



  • Toyota Motor Corporation (TM) - En världens största biltillverkare.

Utöver dessa ovan så har jag förstås många aktier från just USA och även från Kanada, Tyskland, Norge, Danmark och Finland.

bildkälla: z2036

Som synes är den globala spridningen hyfsad tycker jag. I slutändan handlar det förstås om bolagen och många svenska bolag har en global exponering i sin verksamhet så i vissa fall behöver man inte gå över ån för vatten. Men jag tror som sagt på en global exponering och är särskilt svag för fina varumärken.

Vilka utländska aktier har du via USA-börsen?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

18 kommentarer:

  1. Vilket bolag kan du rekommendera mest. Och är det någon med bra direktavkastning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min favorit är Unilever men tyvärr kanske lite dyr f n. Annars hittar du bra DA hos GSK, HSBC och WBK.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Intressant, tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  3. G4S är mitt enda ej svensknoterade bolag. Vad jag kan se dras ingen källskatt på detta heller (Avanza) då det är dubbelnoterat i UK. Rätta mig om jag har fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korrekt, G4S har jag med :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Hej Stefan, var hittar du bäst information om DA, Yield, historik etc på utländska aktier?
    Letar och letar men tycker inte jag hittar någon bra. Typ Börsdata(gratis :D)
    Tack för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4-traders och Nasdaq funkar bäst tycker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Intressant inlägg. Har själv länge funderat på att köpa WBK. Blev dock lite tveksam när jag läste om att utdelningen kunde vara i fara: http://www.fool.com.au/2017/05/22/why-westpac-banking-corp-is-warning-of-dividend-cuts/

    Tror du WBK kan vara ett bra köp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror svenska banker är att föredra men då jag inte vill äga dessa pga av min yrkesroll så har jag plockat in några utländska istället. WBK tror jag på även om jag köpte innan det blev snack om ev. utdelningssänkning.
      Tack för kommentar!

      Radera
  6. I USA är det Ubiquiti som gäller för mig och ägde tidigare Sainsbury via ADR. Generellt brukar jag undvika USA eftersom jag tycker att GAAP, non-GAAP och rapportstrukturen gör det tråckligt att analysera bolagen samtidigt som värderingarna nästan alltid är högre än i Sverige. Däremot har jag noterat att många aktiekurser i stora bolag svänger löjligt mycket vilket kanske skapar framtida investeringsmöjligheter i tillfälligt impopulära branscher.

    I fallet med Ubiquiti handlar det t.ex. om att branschen enligt experter går mot "commodity" status vilket skulle göra marginalerna ohållbara. Samtidigt är Ubiquitis styrka just att leverera Wifi utrustning till oslagbara priser vilket innebär att commodity status gynnar dem.

    http://aktieingenjoren.blogspot.se/2017/04/analys-ubiquiti-networks.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att rapporterna inte är lättuggade, speciellt inte för en noob som jag.

      Ubiquiti ser spännande ut, tack länk och kommentar!

      Radera
  7. Vet du om Anheuser-Busch Inbev (BUD) är bäst att köpa i USA (som ADR) eller direkt i Belgien?
    Då tänker jag främst på om skatten på utdelningen skiljer sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar på Belgien, det var en rejäl ADR-avgift på utdelningen häromdagen.

      Bra fråga och tack för kommentar!

      Radera
    2. 30% källskatt dock :(

      Radera
    3. Ja det är trist men räknar kallt att få tillbaka källskatt hos Nordnet.

      Radera
    4. Blev 27% källskatt + en ADR-avgift på hela 5,7%! Att köpa direkt i Belgien verkar vettigast.

      Radera
  8. Bra uppställning av dina innehav köpta via USA och tack för bra ideer .
    Ska kolla närmare på Unilever och även Garmin då jag gillar deras gps-prylar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Garmin har en direktavkastning på 3,9% enligt mina noteringar och det tycks inte dras ngn källskatt vilket är trevligt. Unilever är kanske lite dyr f n men väldigt fint bolag.

      Tack för kommentar!

      Radera