2017-10-15

Yachten på Yield!

Utdelningsinvestering förefaller vara en populär strategi, för närvarande är den kanske "hetare" än någonsin?

Då jag bara har varit utdelningsinvesterare i några år så har jag inte så bra koll på hur det sett ut historiskt men det är möjligt att utdelningar har varit ganska populära sen den första kupongen avskiljdes för över hundra år sedan.

Vilka är då det som jagar utdelningar och varför gör de det?

Vi skulle kunna kalla fenomenet:

Yachten på Yield!


Om vi börjar med oss utdelningsinvesterare i Sverige så handlar det nog för de allra flesta om att bygga upp en passiv inkomst i första hand. Vidare så tror vi utdelningsinvesterare att det finns andra fördelar med strategin som jag beskriver närmare här.
"[...] pensionsbolag och stiftelser [...]"
Bland institutionella investerare så som pensionsbolag och stiftelser så tror jag det handlar om att använda utdelningar från sina innehav till pensionsutbetalningar eller stipendier exempelvis. I tider av minusränta så är det svårare att använda räntepapper för att täcka utbetalningar så här ligger nog utdelningsaktier bra till som ett slags substitut om jag får gissa.

Om vi kikar på andra sidan atlanten, i Nordamerika så får du i större utsträckning trygga din ålderdom på egen hand. Därav så tycks utdelningsinvestering vara en relativt vanlig strategi och det handlar väl även här om att få till löpande utbetalningar från ett kapital tänker jag. I USA har vi utdelningsaristokraterna som får stor uppmärksamhet och ofta handlas till en rejäl premiumvärdering vilket talar för att de är populära hos en stor målgrupp.
"[...] när kommer bolaget att börja med utdelning? [...]"
Joakim Bornold nämnde i Sparpodden om att när han jobbade på Nasdaq så var den vanligaste IR-frågan "när kommer bolaget att börja med utdelning". Gissar att Warren Buffet (Berkshire) och Erik Selin (Balder) får frågan ibland med. 

Att jaga utdelningar kanske inte är den strategi som ger bäst totalavkastning men fenomenet förefaller vara populärt av olika anledningar.

Givet att efterfrågan på utdelningar består så skulle man kunna tänka sig att utdelningsaktier klarar sig relativt bättre vid en större nedgång. Man brukar säga att utdelningen ger aktien "en kudde". Personligen så tror jag att bolagets framtidsutsikter spelar större roll för motståndskraft mot kursras men visst borde en stabil utdelning kunna locka en och annan även i tider av nedgång.

KappAhl kom in med en stark rapport i veckan och slog till med en rökare till utdelningsförslag.

Räknar du in extrautdelningen så handlas aktien till en direktavkastning på 14 % vilket kanske får en och annan utdelningsjägare att springa på bollen?

Jagar du yield och varför tror du det är populärt?

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

25 kommentarer:

  1. Ja, jag jagar utdelningar, men med måtta. Förut stirrade jag mig blind på direktavkastingen, men nu ser jag hellre på möjlig totalavkastning och utdelningstillväxt. Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det är enormt tillfredsställande att se utdelningarna ticka in på kontot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en sund och sansad inställning. Det är löjligt kul att se kassan fyllas på med utdelningar tycker jag med. Att sedan återinvestera i någon aktie som ger ytterligare utdelning ger upphov till mer glädje längre fram :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jagar inte utdelningar lika aktivt som förut utan har skiftat från högutdelare till lågutdelare (eller i vissa fall ingen utdelning). Tittar mycket mer på resultatet bakom bolaget än hur de hanterar utdelningen. Däremot är utdelning ofta ett kvalitetstecken och hellre en liten och växande utdelning än ingen alls faktiskt.

    Kan nog "anklagas" för utdelningjakt i Decisive Dividend och Northwest Healthcare men där är faktiskt resultatet bakom utdelningen växande. Man ska gilla bolaget även om de inte ger utdelning, vilket i och för sig REITs i praktiken måste :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att välja rätt bolag i första hand lär ge bättre totalavkastning över tid sannolikt så jag tror du är rätt ute med din strategi. Vidare så kan det gynna dig om ett bolag handlas billigare bara för att det inte betalar utdelning, dvs du får en implicit rabatt. Aristokraterna som exempelvis Coca Cola tycks värderas med premium p g a populäritet och fallhöjden kan bli stor tänker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Utdelningar fyller ett stort psykologiskt behov. Man får ett bevis på att bolaget är alieve and kicking. Fråga: Frågade bloggaren Petrusko om Omega han hade ett inlägg om bolaget. Fick dock inget svar. Direktavkastning är mycket hög 8,2% sticker ut. Vad är haken??

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en pedagogik i utdelningar som tilltalar många inklusive undertecknad, det är som du är inne på ett sorts bevis på att bolaget går med vinst (finns förstås undantag).

      OHI är ett mysterium och jag antar att det finns ett stort element av politisk risk som avspeglar sig i värderingen. Sen tror jag räntan spelar en viss roll med och den är ju stigande i staterna.

      Vill du fördjupa dig så skrivs det ett antal inlägg per vecka om bolaget på Seeking Alpha.

      Jag behåller min andel på ca 1,5 % av totalt kapital tills vidare i alla fall.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Stefan,

      Har inte kollat på bolaget helt enkelt för att det känns som om något inte stämmer. Blir lite som detta Reality Income som är poppis bland bloggarna. Det verkar lite för bra för att vara sant. Jag förstår helt enkelt inte Reality, och då får det vara.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Du jagar inte yielden med andra ord? :-)

      Förstår man inte verksamheten, aktien eller bolaget så är nog en bra grundregel att avstå som Lynch/Buffet är inne på. Men jag följer inte den regeln själv i alla lägen så framtiden får utvisa om det straffar sig.

      Radera
    4. Stefan,

      Jag tycker yielden är viktig. Stortrivs med mina munisar trots att det inte är aktier. Kan bjuda på ett case om det detta med yielden är så centralt. Vad tycks om Washington Prime Group. Yield 11,5%. Kassaflödet dubbelt så stort som utdelningen. Du får ta upp det med Gustaf på måndag:-)))

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    5. För tydlighetens skull vill jag säga att du som läser dessa rader ser redan efter 3 minuters kollande på bolaget var haken finns. Jag tycker dock att risk/reward här är ganska attraktivt. Man ser var haken är. Det tycker jag är bra.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    6. Blir en intressant lunchdiskussion! Retail med viss skuldsättning är inte populärt i marknaden. Extremt hög och troligen hållbar utdelning, i alla all om man går på denna artikel (med 261 kommentarer!): https://seekingalpha.com/article/4112180-12-percent-reit-lifetime-opportunity

      När alla pratar om butiksdöd, ja kanske inte fel att gå in i något som ändå hållbart men hatat av marknaden.

      Radera
    7. Gustav,

      Helt rätt. Denna BUTIKSDÖD är kanske ganska överdriven. Folk kanske vill prova skor, och kavajer på plats innan man köper. Tycker man får rätt snabbt klart för sig att WPG är kanske ingen stjärna, men det finns ett pris för allting.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    8. You had me at 11,5 % :-)

      Blir en intressant diskussion på måndag, kanske en daft dividend för bilportföljen?

      Tack för tips!

      Radera
    9. Lars, hur hittar du alla dessa bolag? Några bra sajter att rekommendera?

      Mvh
      Olle

      Radera
    10. Olle,

      Nu söker jag inte udda bolag. Bloggaren Gustav har skrivit en del om detta. Han brukar ta fram bolag som ytterst få har hört talas om.

      @Stefan

      Blev det något köp av WPG? Har faktiskt grunnat lite själv kring caset.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    11. @Lars

      Har inte hunnit kika än, men skulle kunna vara en kandidat till bilportföljen kanske?

      Radera
  4. "Om vi kikar på andra sidan atlanten, i Nordamerika så får du i större utsträckning trygga din ålderdom på egen hand."
    Det här har du rätt i, men än viktigare är nog att inse att detsamma gäller för stora delar av västvärlden, inklusive Sverige. Systemen skapades under en annan tid, med helt annan förväntad livsläng och demografi. Personligen ser jag all pension som en rev bonus, då det är alltför hög risk att förlita sig på den.
    Jag använder utdelningar som en del av min strategi, men det är inte jag förlitar mg på. Speciellt då jag har högre avkastningskrav. Jag tror många utdelningsinvesterare kommer få sig ett hemskt uppvaknande i en framtid, då den typen av bolag värderas absurt, speciellt i usa.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du kan räkna med pensionssystemet som det är utformat idag men det finns stora osäkerheter om vad du kommer få ut netto efter skatt då vi har demografiska utmaningar bland annat framför oss.

      Ja, är aristokraterna bubbelvärderade? Jag behåller JNJ men tycker att den känns dyr f n och Coca Cola köper jag inte på dagens värdering.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Jag jagar det absolut. Har till och med tagit upp ämnet i ett blogginlägg. https://tungiutdelningar.blogspot.se/2017/08/jaga-utdelning.html

    Mitt primära mål är att jag ser utdelningar som ett turbo-element i kontexten av att spara. Med hjälp en maximerad direktavkastning kommer jag, förhoppningsvis, snabbare till min avsedda destination.

    Jag vet inte om jag kan utläsa att det är "populärt" hos gemene aktiesparare. Mitt intryck av dem som kallar sig utdelningsinvesterare är att en stor andel har investerat väldigt lite i just utdelningsavkastning och istället mer ägnar sig åt värdeinvestering.

    Mvh. Marty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns olika typer av utdelningsinvesterare förstås där en del prioriterar utdelningstillväxt och andra direktavkastning exempelvis. Jag gillar bägge :-)

      Tack för kommentar och länk!

      Radera
  6. Jag gillar utdelningsbolag och har många i min portfölj. Och har det långsiktigt. Även investmentbolag satsar jag på. Men det som går utan tvekan bäst i min portfölj är småländska kvalitetsbolag som Nibe, Thule, Fagerhult Husqvarna. Finns många intressanta strategier. Gäller kanske inte låsa fast sig för mycket vid en strategi utan se alla möjligheter
    /sportcarl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du resonerar mycket klokt, tack för kommentar!

      Radera
  7. Jag jagar också utdelning, vill ha ett visst kassaflöde i portföljen för att köpa nya aktier. Samtidigt är utdelningen det enda konkreta utfallallet från besoaringarna som inte kräver beslut om t. ex försäljning, det är mycket attraktiv och en skön tillgång i sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra poäng där om beslut, tack för kommentar!

      Radera