2017-10-11

KappAhl - dan före dan!

Imorgon torsdag 07:30 så är det dags för KappAhl att rapportera för räkenskapsårets sista kvartal och att meddela årets utdelning.

För en utdelningsinvesterare som jag är detta som dagen före julafton så idag skulle man kunna säga är dan före dan!

Fjolårets utdelning på 1,25 kr var en höjning med 67 % och vad kan vi vänta oss i år?

Ser vi till vad Carnegie, Nordea Markets och SEB Equities förväntar sig så landar vi i snitt på 1,92 kr vilket skulle innebära en höjning på nästan 54 %.

Själv är jag mer återhållsam och gissar på 1,45 kr vilket ändå skulle motsvara en fin höjning med 16 %.


Totalt så får KappAhl då en zYG-score på hela 18,37 vilket gör att innehavet är det "grönaste" i min portfölj Global Dividend 1.2xL.

Med ett P/E-tal på drygt 13 och att bolaget är skuldfritt som jag förstår det så känns innehavet väldigt modest värderat sett till dessa nyckeltal. Retail är förstås inte så hippt för närvarande men tycker klädkedjans sortiment och koncept inte är så tokigt ändå utifrån min erfarenhet det senaste året.

Viktigast är förstås hur det ser ut framåt för bolaget och analytikerna ovan tror på ökad rörelsemarginal vilket kan bädda för ytterligare vinsttillväxt förhoppningsvis.

Utdelningen lär betalas ut runt mitten av december, en tidig julklapp med andra ord :-)

Vad tycker du om KappAhl?

Bildkälla: z2036

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en aktie bör du själv läsa på fakta och bilda dig en egen uppfattning.

24 kommentarer:

  1. Svår bransch som sagt, både om man ser till konkurrens och internethandel. Med detta och en halvrisig historia kanske inte värderingen ska vara högre. Men ser ju finansiellt stabilt ut och kassaflödet starkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och en stark huvudägare på det? Tycker risk/reward ser hyggligt ut men kanske ingen tenbagger.

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Jag gillar och köper en hel del av mina kläder där ,mycket prisvärt mode. Jag har även handlat en del märkeskläder men jag tycker faktiskt inte att det är bättre kvalité och att modebilden ändras ganska snabbt som inte motivera det 3-4 högre priset. Sen är de väldigt bra på baby och barnkläder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar sortimentet även om jag inte har så bra koll på babysortiment.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Babysortimentet är grymt i KAHL, det är anledningen till att jag ägde en del av bolaget för nåt år sedan. Rabiata morsor är beredda att betala vad som helst för sånt som är fint åt barnen. KAHL ger även en gratis body åt alla nyblivna föräldrar - någonting som lockar in dom till sortimentet. KAHL är bra, men jag vet inte vart fan jag ska placera dom. Långsikt - nej.... kort - njaaaa... medel - njaaaaa... Vid P/E 10-11 så är det sistnämnda i alla fall aktuellt igen.

      Radera
    3. Värderingen känns rimlig på P/E 14 tycker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Konsumenter är väldigt nyckfulla. Jag försöker undvika alla sorters företagande som säljer till slutkund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Just inom konsumentvaror hittar du relativt ocykliska aktier väl? Tänker Axfood, Kopparbergs m.fl. Jag kan hålla med om att klädmode kan vara nyckfullt o just klädsektorn har sina utmaningar.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Har ägt Kappahl en gång i tiden men sålde av pga osäker marknad och att jag kan ytterst lite om mode. Vad tror du är detta en aktie som man vill äga i 10-20 år och håva utdelningar? Eller är det tradingaktie med kortare horisont än så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser det främst som en utdelningsaktie som är rimligt värderad f n. Så länge utvecklingen är positiv så är det behåll eller öka som gäller för mig men vågar inte sätta ngt måldatum.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Hmmm undrar om man skulle utdelningssurfa över till denna när H&M lämnat sin utdelning i november.

    Vet att det kanske inte är någon optimal strategi överlag men när tankarna finns på att skala ned H&M innehavet är det helt klart frestande. Svag utdelningsmånad för mig också december:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min klädkorg består av HM, KAHL o MQ och utav dessa tre känns KAHL mest prisvärd för stunden.

      Tack för kommentar!

      Radera
  6. Svar
    1. Vilken jackpott för dig :-) grattis!

      Radera
    2. Tack, jag behåller oavsett men förstås kul att det går bra för bolaget och aktien.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ångrade du kommentaren eller blev den borttagen av misstag?

      Radera
    2. Krånglade till det med mobilen. Men i korthet kan man konstatera att jag håller med om barnkläderna men aldrig köpt någonting till mig själv där.

      Radera
    3. Ja barnkläderna tycks vara populära. Jag köpte vinterjacka på KappAhl förra året som hade trevlig design tycker jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  8. Grattis, det där gick ju alldeles utmärkt! /Joel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rapporten var bättre än jag trodde och det får man boka på turkontot. Oavsett är tycker jag värderingen är rimlig och om bolaget fortsätter att förbättra marginalen så borde en uppvärdering ske tror jag.

      Tack för kommentar!

      Radera
  9. Hej!

    Hur tänker du kring allt som har hänt med KAHL aktien nu?
    Jag hade lite KAHL aktier som hade gått super men sen kom vinstvarningen och den rasade 21kr på en dag... jag passade på att köpa lite nya på "rea".
    Jag är helt ny på det här med aktier så undrar om du skulle kunna ge mig (oss, det kanske är fler där ute!?) lite info kring varför den rasade och varför de höjde utdelningen osv.
    Tacksam för svar! //Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raset berodde på vinstvarningen och minskat förtroende för ledningen tror jag.

      Att de höjde den ordinarie utdelningen var i linje med den ökade vinsten för i år. Extrautdelningen var oväntad men kan tänka mig att större ägare legat bakom, orsak okänd.

      Jag behåller aktien tills vidare, gillar det jag ser i butikerna och tror på en liten höjning av ordinare utdelning nästa år.

      Tack för frågan!

      Radera
  10. Klev av bolaget idag, ser mörkt ut för klädretail och jag avvaktar nog sektorn tills vidare

    SvaraRadera